Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC klokken stiller seg tilbake


Anbefalte innlegg

jeg fikk pcen min tilbake fra reperasjon for ett par dager siden, men klokken på pcn fungerer ikke som den skal. Hver gang jeg skrur den av, tilbakestiller den seg til 2011 og et random tidspunkt virker det som. hva kan jeg gjøre for å fikse det?

 

i tillegg er noen av ikonene nede i høyre hjørne usynlige

 

jeg har en msi gt660, kjøpt i februar 2011

Endret av Hardgamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RTC (RealTimeClock hardware clock) i en PC krever batteri.

RTC og BIOS settings holdes av et internt (ofte CR2032 ) LiIon knappcelle batteri (også på laptoper) , ikke batteriet til selve laptopen.

 

Om dette ikke fungerer ville jeg ha returnert den tilbake til verkstedet som "reparerte" den. Kankje det er blitt gjort en blunder med hovedkortet i den mtp cmos/RTC batteriet.

Lenke til kommentar

Når man kjøper en småelektriksk duppedings som går med 4v LiIon knappcelle batteri (eks 49 krones eggeklokke e.l ) er det ofte en plastbit man må trekke ut for å åpne kretsen. Med en slik plast isolerings sak tappes ikke batteriet for strøm etter produksjon/montasje frem til det tas ibruk.

Om de har skiftet hovedkort i laptopen i forbindelse med reprasjonen kan det være at det f.eks er glemt å ta ut noe slikt.

Lenke til kommentar

Står det CMOS date and time not set på skjermen under oppstart?

 

Mulig dette kan hjelpe?

http://www.makeuseof...ery-msi-laptop/

 

 

Uansett, hvis du nettopp fikk maskinen tilbake fra reparasjon, burde du kontakte de som har gjort "reparasjonen".

Det kan være så enkelt som at de har glemt å fjerne den lille teipen under batteriet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...