Gå til innhold

Kjøp av ny dress!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe meg ny dress, noe som er en begivenhet for meg, med tanke på at jeg aldri har eid en skikkelig dress.

 

Relevante opplysninger: Er en gutt på 21 år, er 179 høy, 70 kg - og holder meg i form.

 

Så jeg skal ha en dress, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne, for jeg har ikke peiling på dress i utgangspunktet.

Likevel har jeg noen ideer om hva jeg vil ha, men er 100 % åpen for innspill.

 

Dressen skal være brukende til alle anledninger der det er naturlig å bruke dress, altså bryllup, barnedåp, konfirmasjon, osv. Men også finere fester.

 

Farge: Har sett blå dresser, der de er så mørke at de nesten ser svarte ut, dette synes jeg er veldig kult. (tror det er dette som heter marineblått) Er også tøft med dresser der alt er svart, men er usikker på om jeg vil passe til denne stilen. Noen dresser med striper er stilige. Det må være stilrent.

 

Skal ha hele pakken, belte, vest, dressjakke og dressbukse og slips.

 

Prisen ser jeg for meg 2-3000 kroner, vet ikke hva som skal til for å ha en brukende dress.

 

Filosofien er at det skal være kult, men stilrent.

 

Bor for tiden i Bergen, så gjerne butikker som er i nærheten.

 

Trenger du annen info, bare spør!

 

Takker på forhånd til de som gidder å hjelpe meg med å imponere en fremtidig svigermor :)

Endret av superninja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Anbefaler marineblå om den skal brukes i alle anledninger, da er det såppas mørk at du kan kombinere med svart slips og svarte sko om du skal i en begravelse og fortsatt være "innafor". Ut i fra høyde og vekt så antar jeg at du er relativt slank, sånn som meg, og da er en dress med smalt snitt å anbefale (Jeg syns i alle fall det). Selv har jeg en marineblå dress fra Tiger of sweden (ToS har smale, moderne snitt på dressene sine), kjøpt på Follestad. Anbefaler at du drar til et lignende sted hvor de vanligvis har peiling på dress og i tillegg har en "skredder" på huset som kan justere og legge inn/opp om noe ikke passer helt 100% :-)

 

EDIT: Anbefaler at du bruker hvertfall det du har satt som budsjett om du kun skal ha og kun har bruk for en dress. Du kan også finne mye fint på salg for den summen! Styr for guds skyld unna billigere merker de fører i butikker som Dressmann og lignende, da er dressene og stoffet av dårlig kvalitet (store deler kunstfiber-stoffer osv.).

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Hvis du går på Volt på Sundt-senteret, så selger de dresser fra Bruuns Bazaar, som ligger ca i prisklassen din. Helt grei kvalitet til fin pris. Hvis du absolutt skal ha ensfarget dress, så kan jeg også anbefale Reda fra Dressmann. Det er kanskje ikke like kult som andre merker, men da får du en dress som er laget i Italia, og kjeden går nesten i minus på å selge den ;) Men som sagt, Bruuns Bazaar er litt tøffere til en ung mann. Da hadde jeg gått for en dress med gråtoner.

 

Styr for guds skyld unna billigere merker de fører i butikker som Dressmann og lignende, da er dressene og stoffet av dårlig kvalitet (store deler kunstfiber-stoffer osv.).

 

Dette er sant, til en viss grad. De billige dressene er ren polyester, som er noe dritt å ha med å gjøre. Går du opp pris, så har du 100% ull på dressen, og enda mer opp, så er dressene fra Italia. Reda-dressen er uten tvil noe av det beste man kan få til under 4k imo mtp kvalitet. Men fargevalget er litt labbert.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Steffen sier mye fornuftig. Jeg kan legge til at selv om snittet bør være smalt med tanke på høyden og vekta di, trenger det ikke å være så moderne at det blir "motete". Prøv å skaff en dress hvor proporsjonene ser noenlunde riktige ut. Beina kan være smale, men ikke overdrevent smale. Jakka bør dekke rompa og kneppepunktet bør ikke være for langt over midjen din.

 

Striper er for jobbdresser. Det høres ikke ut som det er der bruksområdet ditt er, så unngå det.

 

Hvis du vil ha vest bør du ikke ha belte. Hvis buksa ikke holder seg oppe alene kan du bruke bukseseler. Selv liker jeg tredelsdresser (altså dresser med vest) i grått bedre enn blått, men det går på personlige preferanser.

Lenke til kommentar

Ålreit! Takker for gode svar. Det jeg har fått ut av det, er blant annet at jeg bør holde meg unna striper. Jeg vil vurdere en lysere, altså grå, dress - kan jo godt være at jeg liker det også. Vest skal jeg ha uansett, for det er badass. Kommer også til å vurdere bukseseler, det i seg selv er jo forsåvidt kult.

Skal sjekke ut Volt nå på mandag. Hvis dere har andre konkrete tips til butikker jeg burde sjekke ut, så bare si fra. :)

 

Ifølge google maps så er Follestad bare i Oslo? Isåfall for langt borte for meg. Har ikke peiling på hvilke steder rundt Bergen som har en "skredder" tilgjengelig, så hvis noen vet om noe så si fra! Men som sagt, så har jeg et relativt begrenset budsjett, så forventer ikke noe top notch greier. Men som dere alt har skjønt, så vil jeg prøve å få tak i noe så bra som mulig.

 

Også vil jeg sikte på å få en dress med god passform, av god kvalitet, som er 100 % ull, om jeg forstår det rett. Er dresser fra Italia alltid bra? Vil sjekke ut Reda dressene på Dressmann. Vil også være noe på utkikk etter dresser på salg, men har ikke så god peiling, så får prøve å ta det som det kommer.

 

 

Prøv å skaff en dress hvor proporsjonene ser noenlunde riktige ut. Beina kan være smale, men ikke overdrevent smale. Jakka bør dekke rompa og kneppepunktet bør ikke være for langt over midjen din.

 

Bare lurer på om dette er ting jeg bør bite meg merke i, eller om de som selger som oftest har kontroll på dette? Har notert det i bakhodet, men forskjellige normer om hvordan en dress skal se ut og slikt vet jeg bortimot ingenting om.

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke ut Bertoni på Xibition. Jeg har ikke vært borti dem selv, men har en kompis som er stamkunde der, som er veldig fornøyd. De har også skredder som syr inn dressene slik at de passer som de skal. Pris, vet jeg desverre ikke mye om. Men det er jo midt i sentrum, så ta turen innom.

Lenke til kommentar

Prøv å skaff en dress hvor proporsjonene ser noenlunde riktige ut. Beina kan være smale, men ikke overdrevent smale. Jakka bør dekke rompa og kneppepunktet bør ikke være for langt over midjen din.

 

Bare lurer på om dette er ting jeg bør bite meg merke i, eller om de som selger som oftest har kontroll på dette? Har notert det i bakhodet, men forskjellige normer om hvordan en dress skal se ut og slikt vet jeg bortimot ingenting om.

De som selger har sjeldent særlig god peiling. http://www.styleforum.net/a/what-kind-of-suit-should-i-buy <- bla ned til "fit" og les det som står der. Du kan forsåvidt også lese de andre delene av artikkelen. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for en marineblå som første dress. Det er mest anvendelig spør du meg.

Vest er ikke så badass som alle skal ha det til, og jeg ville heller lagt pengene mine i jakke og bukse alene når du har så stramt budsjett.

 

Hvis butikken du er i ikke tilbyr seg å levere dressen til skredder ville jeg funnet et nytt sted å kjøpe den.

Lenke til kommentar

Har nå vært og sett på dresser, og to stykker fall i smak. Den ene var på Bertoni på Xibition, litt grålig, men skal være mørk nok til å passe til det meste. Den andre var på Volt, en marineblå dress.

 

Den på Bertoni fikk jeg med vest, dressbukse og dress til 4500. Denne var 80 % ull, og 10 % polyster, og 10 % noe annet.

 

Den på Volt var bukse og jakke til 4200, men her kan jeg kanskje prute litt, siden jeg ikke alt har gjort det. Føler passformen var god på begge, men etter passform å dømme, så vipper jeg mot Volt sin.

 

Skal inn igjen til byen med søsteren min, som skal hjelpe meg å velge. Noen som har innvendinger? Er det dumt at den fra Bertoni bare er 80 % ull? Har forstått det slik at det er viktig. Den andre hadde 100 % ull. Utover dette kunne begge plassene sy og tilpasse dressene, men det var egentlig ikke så mye å fikse på, bare sy opp buksene litt, som var for lange.

Lenke til kommentar

Synes du bør ta en tur innom House of Singles før du bestemmer deg, stort utvalg og mange prisklasser, samt skreddertilpasning ved kjøp (de har egen skredderbutikk rett ved siden av).

 

http://www.houseofsingles.com/

 

Edit: De hadde to butikker i Kirkegata før, en med nyeste modeller og topp service, og en med fjorårets til halv pris og noen sure fjortiser som betjening. Ser ut som om de bare har 1 butikk igjen der nå, usikker på hvordan den er. Kanskje tryggest å besøke de på Sjølyst i stedet.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...