Gå til innhold

Tilgang til hjemmeserver fra en annen plass?


Requi

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig formatert min "eldre" Dell Dimension 9200 og hooket den opp som en server i husholdningen (Win7 Pro.).

 

Jeg og andre i husholdningen er ute etter å kunne ha adgang til denne hjemmeserveren og alle dokumentene på den når vi f. eks er ute å reiser eller så enkelt som når vi ikke er hjemme.

 

Hva er den enkleste og sikreste måten å få tilgang til vår hjemmeserver/hjemmenetverk når man ikke er hjemme?

 

Tusen takk for svar,

- Requi

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel kopiere, ta backup. endre og ta inn/ut filer via disse programmene? Fra PCen du logger deg inn fra med og den du logger inn på. I og med at det er en lagringsserver på mitt eget hjemmenettverk jeg vil koble meg opp til.

 

En annen ting; jeg har ikke behov for å "se desktop og alt det andre," men bare komme meg inn på mappene på serveren for lagring, uthenting av filer og backup etc. Er det andre programmer for dette, eller hva blir den beste måten å gjøre dette på?

 

Takker for svar,

- Requi

Endret av Requi
Lenke til kommentar

En annen ting; jeg har ikke behov for å "se desktop og alt det andre," men bare komme meg inn på mappene på serveren for lagring, uthenting av filer og backup etc. Er det andre programmer for dette, eller hva blir den beste måten å gjøre dette på?

Har du vurdert SkyDrive?

I tillegg til å gi deg en 7GB mappe in the cloud som du kan synce til dine PC'er, så kan du også velge å gjøre alle mapper på serveren synlige for de samme PC'ene via skydrive.live.com.

Backup-tilgang er muligens ikke så lett å få til med SkyDrive.

 

(Med Windows Home Server 2011 istf. Win 7 Pro på serveren får du det du spør om "gratis".)

Lenke til kommentar

Kan man bruke TeamViewer på en server, slik at flere personer (laptoper) kan være inne på serveren samtidig for å kopiere, lagre og overføre ting etc? Bruke serveren som en felles server altså, som man kan få tilgang til når man ikke er hjemme på sitt eget nettverk.

 

Er TeamViewer en sikker måte å koble seg opp til en server, slik at andre ikke kan hacke seg inn på den og gjøre ugang?

Endret av Requi
Lenke til kommentar

Kan man bruke TeamViewer på en server, slik at flere personer (laptoper) kan være inne på serveren samtidig for å kopiere, lagre og overføre ting etc? Bruke serveren som en felles server altså, som man kan få tilgang til når man ikke er hjemme på sitt eget nettverk.

 

Er TeamViewer en sikker måte å koble seg opp til en server, slik at andre ikke kan hacke seg inn på den og gjøre ugang?

 

Teamviewer er for å fjernstyre. Dette er ikke laget for operasjonene du tenker på.

Det letteste er dropbox eller lignende siden du tydeligvis ikke vil sette opp openvpn :)

Hvis man kjører openvpn skal man, i teorien, ikke merke forskjell på å sitte i stua eller på hotelrommet.

Lenke til kommentar

Ingen har vel så langt nevnt Hamachi: https://secure.logmein.com/products/hamachi/

Ved å installere Hamachi på serveren samt på de maskinene som skal ha tilgang til den, så vil du få kryptert nettverkstilgang mellom klient og server via det pip åpne internettet. Fra klienten vil det se ut som om server-folderne er tilgjengelige på et kryptert LAN, men i virkeligheten går all datatrafikk gjennom en kryptert VPN-tunnel. Du kan ha opp til 5 maskiner koblet sammen via Hamachi uten å betale noe som helst. Betal-løsningene gir deg flere 'features' og muligheten til å bruke flere maskiner i samme Hamachi-nettverk.

 

Kikk i 'Getting Started' her: http://help.logmein.com/SelfServiceUserGuidesByProd?product=lmihamachi2

og les dette: http://www.howtogeek.com/77164/beginner-how-to-use-logmein-hamachi-to-access-your-files-anywhere/

 

[Hvis du kombinerer Hamchi med en webproxy installert på serveren, så kan du koble deg til verdens mest tvilsomme trådløse nettverk og likevel surfe i fred; trafikken mellom din PC og internett vil gå via den krypterte tunnelen, web-proxy'en, og din norske internett-tilkobling.]

Lenke til kommentar

LogMeIn Hamachi vs. LogMeIn Free?

To ulike produkter som dekker to ulike behov.

Med Hamachi kan opptil 5 PC'er operere i et "virtuelt LAN" uansett hvor de befinner seg i verden, så lenge de har Internet-forbindelse.

Med LogMeIn Free (eller paid) får du mer en utvidet Remote Desktop-greie, der du kan logge deg på en maskin hjemme (e.g. en server) selv om du befinner deg utenlands. (Kan mer enn 1 PC være tilkoblet til enhver tid? Med Hamachi kan man det.)

Lenke til kommentar

Tror jaggu jeg skal titte litt på Hamachi, ja... ;)

Var en gang innpå noe som heter HFS (HTTP File System)

Tror du opprettet bruker og passord etter ønske....Hvor sikkert dette er, vet jeg ikke men kan jo sjekkes ut?

 

Dette er da en webserver som gir deg den predefinerte mappestrukturen over en Browser på port 80, eller en annen port du liker....;)

Endret av GizmoRonimo
Lenke til kommentar

Karen vil jo ikke ha VNC. Hvorfor anbefaler alle VNC løsninger? Det er nok den tungeste og minst sikkre måten å gjøre fjernstyring på! Om du kun vil ha filene dine så kan du enkelt sette opp en FTP server på et minutt eller to (kjøp så et domene som du kan linke IPen din til). Hadde det vært en *Nix box så kunne du bare SSHet for fjernstyring. Med Windows blir dette litt værre, men det finnes likevel mye bedre alternativ enn VNC! Skydrive tror jeg tilbyr noe fjernstyrings funksjoner som ikke er VNC-baserte.

Endret av Sekai-ichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...