Gå til innhold

Bærbar, men rimelig kraftig laptop?


Anbefalte innlegg

Hvis noen, som meg, så etter en "moderne" laptop med akseptabel 3d-ytelse, 1080p skjerm, osv - men ikke ønsker at den blir for varm, for stor, eller eventuelt for bråkete.

 

Så er veldig fort valgene få. Og ytelse/effektforbruk ender opp på optimalt med for eksempel nvidias 650m kort. 6-serien og 76xx- kortene til amd blir for sløvt, 7970m og kraftigere kort blir for varme og fungerer ikke godt på batteri. Derfor: mellom-segmentet av kepler nvidia kort. BF3 på high, Skyrim i 1080p...

 

Problemet er at det kortet vil gjerne stå i en laptop som er designet for mye større/eldre og varmere komponenter, slik at du gjerne fremdeles får bråkete vifter, tungt chassis med mye mellomrom, varmeledning i tastaturlokket eller rett under bunnen, osv. Og du kunne like gjerne lagt inn et bedre kort med kjappere timing, siden du får en "slepbar" uansett.

 

Men - etter litt masing, og en prat med asus Norge - så skal ihvertfall komplett ta inn n46vz netbook versjonen med 650m/1080p skjermen. De vil "teste [den] for det norske markedet". Komplett sier August-September. Antar at andre forhandlere får den inn i sortementet ca. på samme tid.

 

Så, kort summert: 14', litt tynnere og smalere enn de fleste laptopene i den klassen, aluminiumsfinish på lokk og overflate innvendig (plast på bunnen/formet bedre til komponentene), 2.4kg. 1920x1080 skjerm, nvidia gt 650m/ddr3* .

 

Med andre ord - relativt lett og solid laptop i segmentet mellom "ultrabærbar" og.. vel "Juletrebelysning roterende på luftkjølt tretakter".

 

*(gddr3 har lavere effektforbruk enn gddr5 - uten ytelsestap - på den klokkefrekvensen denne (og andre) bærbare må kjøres på. Eller - gddr5 trenger høyere timing for å dra nytte av den bredere bussen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med prisen blir rundt det samme som for 15" utgaven (9-10k avhengig av CPU/HDD), er sjelden 14" er rimeligere enn 15" så lenge specs er like. Om det kommer en i5 dual core versjon kan nok den komme ned rundt 8k.

 

Eneste jeg er skuffet over på n serien til asus er batterilevetiden. 3-4 timer ved minimal belastning er litt lite.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

*hosthost* Hva?.. Når det er fjorten tommer, så må ihvertfall prisen en tomme billigere, og plassert ned mot ultraportable for å selge! 6000 jevnt blir en fin pris, det er jeg helt sikker på!

 

..Nei, det er 9, 9,5 tusen mest sannsynlig. Og batteriet er ikke så veldig stort, helt enig. Det er.. uheldigvis sammenliknbart med andre laptoper i samme klasse. Lenovo y580... Envy 15.. samme greia. "Inntil 5 timer". Så ja, skulle virkelig ønske at de laget noen større batterier til n-serien. ..generellt, burde de ha større batterier..

 

Jeg mener - hvor er laptopene med Lithium polymer batteri, for eksempel? Billige å lage er de blitt, kan formes fra tykt til tynt, slik at de kunne ha større volum uten å øke størrelsen på laptopen. Mer stabil strøm, tåler lagring, mister ikke maks ladning over tid, tåler varme og kulde, kan ha større effekt uten å bli farlige, forurenser mindre når de kastes, lettere å resirkulere, etc, etc.

 

Men neida..

 

By the way -- hvis du ser etter en mindre ultraportabel skrivemaskin - vent en måned eller to til Brazos 2.0 kommer ut sammen med Trinity. TDW på 15w, inkludert skjermkort. Regner med at det vil dukke opp en versjon i u30/u31 serien til asus med den hovedkort/apu konfigurasjonen. Men det blir sikkert skattejakt på dette også, siden de mest etablerte helt garantert vil forsøke å selge ut de gamle laptopene først.

Lenke til kommentar

:p ..Helt ærlig? Den ekstra rekken med taster på høyresiden er bare tull. Hvis du åpner boksen, så har du de samme komponentene, bare med litt ekstra luft i mellom. Samtidig er kjølingen veldig god på den nye n-modellen, så du er ikke avhengig av at rammen må ta opp særlig med varme.

 

Ellers er det er ikke snakk om ultra-high gaming her uansett, det er "ganske god" ytelse, uten at laptopen svir seg fast i bordet. Pluss hdmi ut, ekstra skjerm, osv.

 

Så hvis du vil ha den letteste laptopen, med det minste strømforbruket og minst varme, minst vekt (2.4kg), osv - men fremdeles ha akseptabel 3d ytelse til spill, cuda, simuleringer, monitor nr. 2 - så er denne ikke så verst.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmmm fin tråd. Hadde en Envy 14" jeg var veldig fornøyd med, men lot min mor og far overta denne. Har liksom ikke funnet noe som kunne måle seg med den. Fin oppløsning, greie specs og grei vekt.

 

Denne Asus n46vz Kan jo virke som en verdig erstatter. Er det helt sikkert at denne modellen kommer i august? Evn andre modeller som einer seg i samme vekt/størrelse som kommer?

Lenke til kommentar

..skulle lagt ved den eposten jeg fikk av komplett, men den forsvant i en mail-server kræsj. Men de sa "august-september". Mest sannsynlig refererte de hva Asus sa til dem, med hele "eksperiment for Norge" greia, og så videre. Så hva de hadde tenkt med lansering, antall og spesifikke datoer vites ikke..

 

Alternativ kan være trinity og brazos 2.0 laptopene som dukker opp utover høsten. Men har ikke sett noe i samme skjermkort-klassen som dukker opp i 7xxx-serien til amd - med samme effektforbruk. Samme fra nvidia - ingenting nytt med samme effektforbruk og bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Vet du om VM versjonen med full hd oppløsning kommer til Norge, nipsen?

 

Har selv sendt mail til flere nettbutikker, blant annet Komplett, men ingen vet enda, bortsett fra Dustin som sa at de ikke fikk tak i denne.

 

Frykter at VZ versjonen blir for dyr her i landet, og synes N46VM passer perfekt til mitt behov. God ytelse, kald, bra tastatur og god touchpad til forhåpentligvis hyggelig prislapp.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

..tror nok at prisforskjellen på en 630m/i5 combo, og et 650m/i7 oppsett er veldig liten rent hardvaremessig..

 

Gir også veldig lite mening å velge den modellen, siden strømforbruket på den i5-modellen vm versjonen kommer med er likt. Og ytelsen i for eksempel 3dmark11 er ca. halvparten. Samtidig som kjøleopplegget til Asus lett driver i7/650m oppsettet med nesten stille kjøling, selv på load. Altså ikke "det går helt fint, temperaturen i tastaturet er bare 89 grader når løvblåseren står på full gjennomtrekk". Tastaturet på en n56vz er kaldt når gpu er 70 grader, og cpu-blokken er 85 grader.. Har ikke sett noe så bra på en bærbar før.

Lenke til kommentar

..tror nok at prisforskjellen på en 630m/i5 combo, og et 650m/i7 oppsett er veldig liten rent hardvaremessig..

 

Gir også veldig lite mening å velge den modellen, siden strømforbruket på den i5-modellen vm versjonen kommer med er likt. Og ytelsen i for eksempel 3dmark11 er ca. halvparten. Samtidig som kjøleopplegget til Asus lett driver i7/650m oppsettet med nesten stille kjøling, selv på load. Altså ikke "det går helt fint, temperaturen i tastaturet er bare 89 grader når løvblåseren står på full gjennomtrekk". Tastaturet på en n56vz er kaldt når gpu er 70 grader, og cpu-blokken er 85 grader.. Har ikke sett noe så bra på en bærbar før.

 

Jeg er klar over at ytelsen er mye dårligere, men jeg trenger det ikke siden jeg skal ha stasjonær til mer krevende oppgaver som spilling osv. :)

 

Hvis prisforskjellen er på 2000kr som på N56, kan vi kanskje forvente en pris på 6-7 tusen, og så bruker jeg heller de to tusenlappene til ett nytt skjermkort om 2-3 år.

 

Men det jeg egentlig lurte på var om du visste om denne kom til Norge med full hd oppløsning? Og hvordan fikk du kontaktet ASUS?

 

:)

Lenke til kommentar

:p Skrev til support og maste. Og skrev til, blandt annet, komplett og maste. Komplett sa nei. Komplett snakket med asus, komplett fant ut at de kunne selge dette allikevel. Ganske rar situasjon, når en prøver å overtale folk til å la en betale dem penger. Men slik er det nå blitt. Veldig vanlig at spaceworld, osv., tar inn produkter som scorer bra på tester, eller som har mye gjennomtrekk på internasjonale lister - heller enn å ta inn det produktet som faktisk er bra. Selv om det koster akkurat like mye å lage, og kanskje til og med selges med større margin oppover.

 

Jeg regnet kanskje med at en ikke er så interessert i å ta inn noe nytt, når en sitter på andre produkter en heller vil selge. Men det er visst ikke slik det fungerer. Har rett og slett med forventninger og profilering av produktet å gjøre. Samme problemet vi har med Transformer Prime, tydeligvis. De tror at den maks selger ca. like mye som en ipad, fordi det markedet er "etablert". Så selger de ut de modellene de har på "word of mouth", og ingen tar inn nye, fordi iPadene ikke er så populære. Helt logisk, selvsagt...

 

----

 

Skjermkortet på asusen er loddet fast, så det blir ikke noen oppgraderinger senere. Akkurat der vinner Kunshan lett. ..Men hvis du ikke skal bruke laptopen til spilling eller litt mer krevende simuleringer, osv., så er det mange veldig mye billigere laptoper (med bedre batteritid) du kunne valgt. u32-versjoner med llano. Nyere versjoner med brazos.. Da er det 10 timer batteri med en gang, med normal bruk.

 

Som sagt - vm modellen gir null mening å kjøpe. 630m blir ca. like varmt som et normalt klokket 650m. Det er egentlig et 555m kort, et Fermi-basert kort med nytt navn. Blir varmt, yter halvparten.

 

Om du ser etter en billigere variant med samme chassis (som jo er veldig vakkert, er enig i det), så vent litt til og kjøp i5 versjonen med 650m som kommer etterhvert på den nye 22nm oppsettet til intel. Jeg vet ikke om den varianten kommer til Norge, men jeg vet at Asus lanserer alle mulige konfigurasjoner ihvertfall ett sted, så det kan være en sjanse for at den dukker opp. Skal ha bedre boost med mindre strømforbruk, sies det ihvertfall. Og den vil definitivt bli priset lavere enn fire-kjerne modellen.

 

Optimalt ville selvfølgelig blitt en av de nye i7-versjonene med høyere boost, 16Gb ram med normale timinger, ssd, osv, om ASUS til slutt kan lære seg å modde bios. Men jeg gidder ikke å mase mer nå. :p

Lenke til kommentar

 

Som sagt - vm modellen gir null mening å kjøpe. 630m blir ca. like varmt som et normalt klokket 650m. Det er egentlig et 555m kort, et Fermi-basert kort med nytt navn. Blir varmt, yter halvparten.

 

630M = 540M/550M avhengig av hvilken klokkehastighet produsenten velger å bruke. Dvs den har 96 shadere. 555M = 635M og har 144 shadere, dette utgjør en del i ytelse.

 

Men ellers er det korrekt, en kepler brikke vil yte bedre og avgi samme eller mindre varme enn en eldre fermi brikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

:p Skrev til support og maste. Og skrev til, blandt annet, komplett og maste. Komplett sa nei. Komplett snakket med asus, komplett fant ut at de kunne selge dette allikevel. Ganske rar situasjon, når en prøver å overtale folk til å la en betale dem penger. Men slik er det nå blitt. Veldig vanlig at spaceworld, osv., tar inn produkter som scorer bra på tester, eller som har mye gjennomtrekk på internasjonale lister - heller enn å ta inn det produktet som faktisk er bra. Selv om det koster akkurat like mye å lage, og kanskje til og med selges med større margin oppover.

 

Har du hørt noe mer om denne?

Hvis skjermkvaliteten og nedkjølinga er like god som på N56VZ, er jeg definitivt interessert. Har du lest noen anmeldelser?

Jeg tenkte å skrive til ASUS Norge og spørre, men fant ikke noe kontaktinfo på nett, annet enn telefonnummer til support...

Lenke til kommentar

..du kan ringe Asus "Nordic" support på 23 16 26 82. Men det fungerer helt greit å ta kontakt med forhandlere, utsalgssteder, osv.

 

Som sagt, det som typisk skjer når et ekstremt godt produkt dukker opp uten at det er hypet veldig mye - er at det ikke blir tatt inn. Så.. komplett, mpx, ps, multicom, osv. er egentlig de som trenger å vite om at noen vil ha modellen. Og gjerne hvorfor.. jeg har blitt overrasket flere ganger over hvor ufattelig dårlig kontroll en del folk har på hardvare.. Anbefaler produkter i hytt og pine, men selger allikevel siden en bedrift plukker opp de dyreste modellene. HP med ståldørgjenger på skjermplata, for eksempel. Eller modeller som fungerer som varmeovn på vinteren, eller ute på verandaen på kvelden, osv. - ingen som kjøper noe slikt til seg selv og synes det er spesielt bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...