Gå til innhold

1090T 4ghz, holder den til oppgradering?


Anbefalte innlegg

hei, tenkte jeg snart skulle oppgradere pcen min, nå kjører jeg amd 1090T BE på 4ghz, asus sabertooth 990fx hovedkort, venceance 1600mhz 8gb ram, 5770 crossfire. det jeg lurer på er om cpuen min er kraftig nok til å kunne utnytte kraftigere skjermkort? trenger jeg virkelig å gå over til 2011 socket eller klarer cpuen å drive f.eks. 7970 crossfire/gtx 680 SLI ? hvis det blir opgradering så blir det 2011 socket, men venter på en litt billigere i7 med ulåst multiplyer.

 

takker for alle svar, og hvis dere evnt vil komme med tips om hardware som kan være relevant så kjør på! setter stor pris på det!

 

Kjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For to stk 7970 eller 680 er alle dagens (forbruker-) prosessorer flaskehalser, du hadde ikke klart å utnytte kraften i de uansett. Skjønner ikke tankegangen din - hvorfor skal du oppgradere et allerede kurant oppsett?

 

Et GTX680 holder mer enn nok til å kjøre alle dagens spill på max eller ihvertfall høye settings på en 1920x1080 skjerm, dog er et GTX670 omtrent like bra til 1000 kr mindre.

 

Om du forteller oss hva bruksområdet ditt er så er det lettere å hjelpe deg (og om du spiller, hvilke krav du har og hvilken oppløsning du spiller på)

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

For to stk 7970 eller 680 er alle dagens (forbruker-) prosessorer flaskehalser, du hadde ikke klart å utnytte kraften i de uansett. Skjønner ikke tankegangen din - hvorfor skal du oppgradere et allerede kurant oppsett?

 

Et GTX680 holder mer enn nok til å kjøre alle dagens spill på max eller ihvertfall høye settings på en 1920x1080 skjerm, dog er et GTX670 omtrent like bra til 1000 kr mindre.

 

Om du forteller oss hva bruksområdet ditt er så er det lettere å hjelpe deg (og om du spiller, hvilke krav du har og hvilken oppløsning du spiller på)

 

ja jeg klarer å drive det meste av spill på min nåværende skjerm (1050p) med OK fps, men ikke bedre. men med en gang jeg vil ha litt oppløsning på bf3 så dropper FPSen ganske kraftig, stiger ikke over 40-50fps med medium grafikk etc. noe som plaget med og følte ødela opplevelsen av spillet ganske godt. men tankegangen er at jeg har en del penger jeg har satt av til opgradering av maskinen. men når jeg tenker på SLI/CF så er erfaringen min fra 5770 CF som lokker, kjøpte disse kortene da de var helt nye og har hatt dem til den dag i dag, og tenker at hvis jeg legger penger i ett ekstra kort så vil jeg ha mer kraft enn hva jeg klarer å utnytte i noen år. ny skjerm blir det uansett, men ikke noe mer spennende enn 1920x1080. men tar imot tipset og går ikke for cf eller sli med det første iallefall. blir nok ett 7970 da 680 kjører noe varmere. men hva psu angår så blir det corsair hx1050 watt.

Lenke til kommentar

Om du mener du gikk for topp kort når du kjøpte 5770 tok du feil, 5770 er langt nede på listen der 5970 er kongen.

 

Uansett vil et GTX670 gi deg mer enn nok ytelse fra to 5770, så det er et fint sted å begynne. Du trenger ikke å legge 10000 kr på bordet for å få god ytelse i Battlefield 3. Når det gjelder SLi og CrossFire anbefaler jeg deg ikke å gå for det, ihvertfall ikke i første omgang. Du vil merke liten forskjell fra et kort på dagens spill uansett, et alternativ er å kjøpe et kort tid i fremtiden når du trenger mer ytelse.

 

Du kan fint gå ned i 500w strømforsyning, om du skal kjøre SLi i fremtiden må du gå for en god 650w eller mer. Corsair og Seasonic er gode valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kort oppsummert vil jeg si:

 

Har du en 60Hz skjerm, så holder det med et stk 670/680 eller 7950/7970.

 

Har du allerede, eller har planer om 120Hz, så vil ikke et stk 670/680 eller 7950/7970 være tilstrekkelig om du skal spille på High eller Ultra i BF3, selv ikke 2 stk klarer å pushe 120fps hele tiden, men det kommer helt ann på map, antall spillere osv, men mine to 7970 klarer seg ganske godt i BF3.

 

Selfølgelig kan du spille med kun et kort på 120hz, og ha god fps, men er du kresen på bildeflyt og eyecandy som meg, så er det ikke tilstrekkelig, så da må du evt ofre bildekvalitet/eyecandy for å få mer flyt.

 

å spille med 60 eller 90 fps er ikke mye behagelig på 120hz, men igjen, mulig folk oppfatter dette annerledes enn meg, jeg er kresen når det kommer til flyt i bildet.

 

Jeg snakker nå utelukkende om BF3 Multiplayer, bare så det er sagt.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Kort oppsummert vil jeg si:

 

Har du en 60Hz skjerm, så holder det med et stk 670/680 eller 7950/7970.

 

Har du allerede, eller har planer om 120Hz, så vil ikke et stk 670/680 eller 7950/7970 være tilstrekkelig om du skal spille på High eller Ultra i BF3, selv ikke 2 stk klarer å pushe 120fps hele tiden, men det kommer helt ann på map, antall spillere osv, men mine to 7970 klarer seg ganske godt i BF3.

 

Selfølgelig kan du spille med kun et kort på 120hz, og ha god fps, men er du kresen på bildeflyt og eyecandy som meg, så er det ikke tilstrekkelig, så da må du evt ofre bildekvalitet/eyecandy for å få mer flyt.

 

å spille med 60 eller 90 fps er ikke mye behagelig på 120hz, men igjen, mulig folk oppfatter dette annerledes enn meg, jeg er kresen når det kommer til flyt i bildet.

 

Jeg snakker nå utelukkende om BF3 Multiplayer, bare så det er sagt.

 

ja er egentlig litt fin på flyt, derfor jeg vil ha bedre skjermkort, selv om folk mener 5770 cf skal være godt nok. men 120hz er ikke ønskelig, bare jeg holder stabilt over 60fps så er jeg veldig fornøyd. men tror jeg har bestemt meg for strømforsyning. så nå står skjerm på bordet. noen som har noen forslag? skal være 24" 1080p, helst LED skjerm da disse har best kontrastforhold, men LED skjermene med lav responstid pleier å være relativt dyre.

Lenke til kommentar

5770(cf) stinker så du vil få en vesentlig bedre flyt med ett 670 og resten av systemet ditt holder plenty.

NB! Du kan hente ut en god del mer ytelse på den 1090'en ved å klokke den via NB fremfor multiplikator.

 

EDIT: Når det kommer til bf3 så er det nvidia som gjelder atm og 670 har nok ikke noe høyere strømtrekk enn du har i dag så ny psu trenger du strengt tatt ikke..

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

En 1090t på 4.0ghz vil ikke være noen flaskehals - det er en bra cpu - faktisk bedre enn AMD FX, det er kun i et fåtall enkelttester tatt ut av sammenhengen FX vil være bedre.

 

Ellers er Crossfire med 5770 pyton - stikkordet er microstuttering..... Ikke sikkert du er av dem som ser det, men er du så er 2x5770 svarte helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...