Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til problemstilling, vikingtiden, Muntlig historie.


Anbefalte innlegg

Jeg ble trekt ut til muntlig eksamen i Historie i dag. Jeg får velge tema helt fritt i fra vg2 boka, og tenkte på vikingtiden. Etter å ha lest kapittelet sliter jeg med å finne en passende problemstilling.

 

Noen som har forslag til problemstilling om vikingtiden ? en som ikke er for bred ?

 

Tusen takk for alle svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Den mest åpenbare er vel oppfattelsen av vikingene. Var de brutale berserkere som ranet, voldtok og drepte for fote, eller var de fredelige med utviklet samfunsstruktur og samhold. Hørte nylig at mange var sjalu på vikingene fordi de vasket tøyet hver uke og gredde håret og derfor fremsto som mer attraktive for jentene.

Lenke til kommentar

Tror nok du kunne brukt problemstillingen til Ankh.

Men et annet forslag er; "Var vikingene internasjonale?"

 

De brukte ord som "blåmenn" og "Serkland", som jeg synes er ganske morsomme. Og "Miklagard".

 

Du vil jo her ha muligheten til å regne opp alle de stedene de besøkte, og hvilke varer de kjøpte/solgte, og om de tok med seg treller (slaver). Leiv Eirikssons tur til Amerika kan være interessant.

Og at noen slo seg ned på Island. Mulig det var de mest ivrige hedningene som slo seg ned på Island, siden de ikke var like frie i Norge etter at kristendommen ble innført. Men da var kanskje også vikingtida slutt...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...