Gå til innhold

Hybridkamera for familie


Anbefalte innlegg

Jeg skal skifte ut et gammelt kompakt kamera og et videokamera til en kompakt enhet som tar gode bilder under varierende forhold og som tar opp (autofokuserende) full HD video.

 

90% av bildene er "point&shoot" hvor flesteparten vil være av typen fang øyeblikket hvor kun auto modus er raskt nok (dvs. ingen fikling med ISO etc.). Det må være lett å filme med full HD kvalitet. 50/50 innendørs/utendørs under varierende lysforhold.

 

Budsjett 5-6 tusen.

 

Jeg har prøvd Nikon J1 i et par dager og er fornøyd bortsett fra at bildene VELDIG lett blir blurrete innendørs under lave/medium lysforhold når man har automodus. Jeg hører allerede kona klage over dette - nytter ikke forklare at hun må inn i menyen og stille lukkerhastigheten. Selv mitt gamle kompaktkamera blurret aldri bildene så ekstremt selv om kvaliteten var dårligere. Ellers er det et kjempekamera; raskt, lett og fin video.

 

Har også sett på NX210, litt dyrere, men den er kanskje bedre på dårligere lysforhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et kjent problem med de fleste kameraene at det blir blurret i dårlig lys. Mye pga. av lyssvak optikk. Kompaktkameraene klarer seg ofte bedre pga liten sensor som er mindre følsom for rystelser og de pleier jo alltid å fyre opp blitsen i dårlig lys, uansett.

 

Tror nok at du bør ta en titt på Panasonic GX-1 med det kompakte 14-42 X objektivet. Sensoren har mindre støy på høy ISO enn Nikon 1, og Panasonic er rimelig god på automodus.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er et kjent problem med de fleste kameraene at det blir blurret i dårlig lys. Mye pga. av lyssvak optikk. Kompaktkameraene klarer seg ofte bedre pga liten sensor som er mindre følsom for rystelser og de pleier jo alltid å fyre opp blitsen i dårlig lys, uansett.

 

Tror nok at du bør ta en titt på Panasonic GX-1 med det kompakte 14-42 X objektivet. Sensoren har mindre støy på høy ISO enn Nikon 1, og Panasonic er rimelig god på automodus.

 

Takk for tips - skal sjekke ut! Ifølge tester jeg har lest er J1/V1 mer følsom for dårlige lysforhold (i automodus) enn tilsvarende kameraer. Det var veldig merkbart og irriterende når jeg testet.

Lenke til kommentar

Sony Nex 5n yter veldig godt, takket være enda større sensor enn det man finner i m4/3-kamerahus. Dessverre må da også optikk som skal gi tilsvarende bildeutsnitt være større. Selv kit-zoomen 18-55mm er veldig ruvende. Objektivutvalget er heller ikke særlig stort (med mindre man bruker benytter adapter til andre objektivfatninger, da øker størrelsen på optikken ytterligere).

 

Jeg henger meg på tomsis henvisning til Panasonic GX-1 med den kompakte 14-42mm powerzoomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...