Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pris på "telenor" sentral


Anbefalte innlegg

 

Tror det er litt sammelblanding her, det som skal bort er det gamle analoge systemet, det er opplagt foreldet og det er veldig mye gammelt utstyr der ute. Det er lite problem for telenor å gjøre om en analog telefon til en IP telefon i sentralen uten at dette påvirker kunden.

 

Ja det er samtidig trolig at telenor prøver å kvitte seg med ulønsome områder, her er de imidlertid i et politisk minefelt. Et annet faktum er at asdl er mer en raskt nok for mesteparten av norges befolkning i dag, de linjene som er rask nok til å streame hd film vil også være raske nok et godt stykke ut i fremtiden.

Jeg tror det er du som "sammenblander". Om du leser artikkelen så er Telenors Norges-sjef ganske tydelig på at de fysiske kobbernettet skal bort og at kunder som nå får internett via kobbernett (ADSL) på sikt må over på andre løsninger (Jeg tipper på en "Mobilt bredbånd" LTE-løsning med skyhøy teoretisk båndbredde, som i praktisk bruk vil være langt dårligere enn ADSL, særlig på stabilitet og responstid.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er litt sammelblanding her, det som skal bort er det gamle analoge systemet, det er opplagt foreldet og det er veldig mye gammelt utstyr der ute. Det er lite problem for telenor å gjøre om en analog telefon til en IP telefon i sentralen uten at dette påvirker kunden.

 

Ja det er samtidig trolig at telenor prøver å kvitte seg med ulønsome områder, her er de imidlertid i et politisk minefelt. Et annet faktum er at asdl er mer en raskt nok for mesteparten av norges befolkning i dag, de linjene som er rask nok til å streame hd film vil også være raske nok et godt stykke ut i fremtiden.

Jeg tror det er du som "sammenblander". Om du leser artikkelen så er Telenors Norges-sjef ganske tydelig på at de fysiske kobbernettet skal bort og at kunder som nå får internett via kobbernett (ADSL) på sikt må over på andre løsninger (Jeg tipper på en "Mobilt bredbånd" LTE-løsning med skyhøy teoretisk båndbredde, som i praktisk bruk vil være langt dårligere enn ADSL, særlig på stabilitet og responstid.)

Problemet er at asdl er den mest overlegent vanligste måten å koble seg på internett på. Brukes overalt fra by til sprettbebygde områder og bygges fortsatt ut og oppgraderes, sdsl linje på nytt kontor for to måneder siden, ja de kunne like godt trukket fiber men det ville kostet mer uten at de ville fått mer intekter 5Mb/s holder for oss der.

 

Det vil være regelrett idioti og bytte dette ut der det fungerer fint for å instalere nytt utstyr med dårligere kapasitet. Mest praktiske alternativet er å overføre disse kundene til internett over kabel tv der de har det men da vil de ikke lengere være telenor kunder.

Tror ikke han riktig vet hva han snakker om for å si det slik.

Lenke til kommentar

Får vel heller prøve Eidsiva igjen til neste år. Se om de har ett mer fornuftig forslag da angående radiolink. Men siden månedsprisen og oppkoblingsavgiften har gått opp istedet for ned som på de fleste andre bredbåndstyper er jeg skeptisk :p

 

Det første dere må finne ut av er om det går noe fiber i gjenom området, hvis det gjør det og dere er villige til og grave grøfter selv så er det ikke umulig, det er gravingen som koster så ferdig nedlagte trekkerør a kr 0,- vil gi en helt annen økonomi.

Av de to du nevner vil jeg tro Eidsiva er de enkleste og ha med og gjøre så sant de har noe fiber, Telenor er stort og har ikke noen spesiell interesse av bare 40 kunder.

 

Men som nevnt, finnes det fiber og finnes det folk og gravemaskiner som man kan bruke på en langvarig dugnad?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er du som "sammenblander". Om du leser artikkelen så er Telenors Norges-sjef ganske tydelig på at de fysiske kobbernettet skal bort og at kunder som nå får internett via kobbernett (ADSL) på sikt må over på andre løsninger (Jeg tipper på en "Mobilt bredbånd" LTE-løsning med skyhøy teoretisk båndbredde, som i praktisk bruk vil være langt dårligere enn ADSL, særlig på stabilitet og responstid.)

Mange får i dag også internett over kobbernettet, og disse vil i første omgang erstattes med fiber og kabeltv-kabler. På sikt kan også raskere mobilt bredbånd bli et alternativ. Overgangen kan ta lenger tid enn fem år, kanskje ti. Hvis alternativene blir for dyre kan kobberløsningen bli oppgradert, og det kan være kobberbasert bredbånd vil leve godt innpå 2020-tallet, antyder Christensen.

Det er ikke realistisk å tro at de klarer å flytte 600k xDSL kunder til fiber på 10 år. Dessuten er det mange andre operatører som betaler Telenor store summer for at de skal vedlikeholde kobbernettet (noe de riktignok ikke gjør) så det er ikke opp til Telenor å "stenge" dette. Isåfall vil nok PT ha et ord med i laget.

 

Videre så vil vi nok se en del "hybridfiber" der kobberet brukes de siste meterene med enten vektorisert og/eller bundlet VDSL2 eller g.fast.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er du som "sammenblander". Om du leser artikkelen så er Telenors Norges-sjef ganske tydelig på at de fysiske kobbernettet skal bort og at kunder som nå får internett via kobbernett (ADSL) på sikt må over på andre løsninger (Jeg tipper på en "Mobilt bredbånd" LTE-løsning med skyhøy teoretisk båndbredde, som i praktisk bruk vil være langt dårligere enn ADSL, særlig på stabilitet og responstid.)

Mange får i dag også internett over kobbernettet, og disse vil i første omgang erstattes med fiber og kabeltv-kabler. På sikt kan også raskere mobilt bredbånd bli et alternativ. Overgangen kan ta lenger tid enn fem år, kanskje ti. Hvis alternativene blir for dyre kan kobberløsningen bli oppgradert, og det kan være kobberbasert bredbånd vil leve godt innpå 2020-tallet, antyder Christensen.

Det er ikke realistisk å tro at de klarer å flytte 600k xDSL kunder til fiber på 10 år. Dessuten er det mange andre operatører som betaler Telenor store summer for at de skal vedlikeholde kobbernettet (noe de riktignok ikke gjør) så det er ikke opp til Telenor å "stenge" dette. Isåfall vil nok PT ha et ord med i laget.

 

Videre så vil vi nok se en del "hybridfiber" der kobberet brukes de siste meterene med enten vektorisert og/eller bundlet VDSL2 eller g.fast.

Her må jeg si meg enig, Rim. Og det vil ta _lang_ tid før kobbernettet vil forsvinne ettersom at Telenor også er pålagt å levere fasttelefon til de husstandene som faktisk ønsker det - og da vil nok også ADSL kunne vare opp mot like lenge (husk at det er en del som bor langt vekke fra folk flest), og disse som har muligheten til å få ADSL via kobbernettet vil nok ha den muligheten lengre enn det man får inntrykket av i denne tråden.

 

Vel og merke vil vi i fremtiden se fler og fler over på fibernettet, men som du sier: å få rundt 600 000(?) kunder over på fibernett på rundt 10 år er ikke veldig sannsynlig da dette tilsvarer omlag 164 - 165 kunder per dag landet rundt. Det sier seg at det skal godt la seg gjøre - da må Telenor og andre aktører bygge ut i en fart lik Supermanns hastighet, og montørene har ikke lange tiden per kunde - og det vil trengs en del montører til å utføre arbeidet samtidig som at det gjøres uten store feil som fører til feilmeldinger for leveransesvikt osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...