Gå til innhold

HD definert som dynamic ikke primary. Noen som kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en ny disk Western Digital 200 GB som jeg allokerte via Computer Managment i Windows XP Pro. Opprettet en partisjon som jeg formaterte som NTFS.

 

Når jeg har gjort dette tidligere har diskene blitt definert som Basic. Denne defineres Simple Volume i Computer Management.

 

I partition Magic står det Dynamic og other (gul farge). Mens de andre som heter Basic i Computer Managment heter NTFS og lignende alt etter hva jeg har formatert de som.

 

Har dette noe å si at den defineres som Dynamic og Simple Volume?

Er det feil? Burde jeg gjøre noe spesielt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows er som regel ganske godt dokumentert vha. F1 (hjelp), som kan fortelle bl.a.:

 

Several Disk Management tasks can be performed only with dynamic disks, including the ability to create fault-tolerant disks. Using dynamic disks, you can create and delete simple, spanned, striped, mirrored, and RAID-5 volumes. Dynamic disks do not contain partitions or logical drives, nor can they be directly accessed by computers running MS-DOS, Windows 95, Windows 98, Windows Millennium Edition, Windows NT, or Windows XP Home Edition, so you cannot start these operating systems on dynamic disks. However, shared folders on dynamic disks are available across a network to computers running all of these operating systems.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Windows 2000 har en sperre som gjør at du maks kan opprette FAT32 disker på 32GB, men du kan fint lese større FAT32 disker. Bare ikke lage de. Forstå det den som kan...

 

Vil tippe Win XP har noe liknende på store disker, er de over x antall GB må de lages som dynamisk. Problemet med dynamiske disker er jo at de færreste OS kan lese fra de (kun 2000 og xp pro tror jeg, xp home kan ihvertfall ikke). Man kan heller ikke boote fra en dynamisk disk. Hovedpoenget med dynamiske disker er software basert feiltolleranse, ikke noe særlig å skryte av akkurat når du ser hvor lite et raid kort koster nå til dags.

 

Skal du sette opp disken som vanlig (basic) disk igjen må du nok bruke partition magic eller noe liknende.

 

Fra hjelp fila til disk management:

 

"Dynamic volumes

Dynamic volumes are a new feature of Windows 2000 and can only be created on dynamic disks. With dynamic disks, you are no longer restricted to four volumes per disk.

 

There are five types of dynamic volumes: simple, spanned, mirrored, striped, and RAID-5. Only computers running Windows 2000 can access dynamic volumes. You should create basic volumes, such as partitions or logical drives, on basic disks if you want computers running Windows NT 4.0 or earlier, Windows 98 or earlier, or MS-DOS to access these volumes.

 

Notes

 

Mirrored and RAID-5 volumes are available only on computers running Windows 2000 Server. You can, however, use a computer running Windows 2000 Professional to create mirrored and RAID-5 volumes on a remote computer running Windows 2000 Server."

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

 

Jeg merker at jeg ikke kan benytte den dynamiske disken til å boote i OS og lignende med. Men i hovedsak skal denne disken kun brukes til å oppbevare data, musikk og lignende. Betyr det at det egentlig ikke er noe å bry seg om da eller? Bare la den være dynamisk siden jeg ikke skal bruke den som boot eller lignende til OS og sånn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...