Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen Muntlig 2012


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har da laget en tråd hvor alle som har kommet opp i Norsk Muntlig Eksamen 2012, kan diskutere og hjelpe hverandre. Man kan komme med tips, egne synspunkter og andre nyttige ting.

 

Noen er sikkert fornøyd, og andre ikke. Jeg personlig ønsket å komme opp i matte, men det skjedde da ikke.

Jeg fikk Oppgave 5. Nyere litteraturhistorie. Da skal jeg snakke om norsk litteraturhistorie fra 1945 og frem til i dag.

 

Hvilken oppgave fikk du?

 

SNAKK I VEI! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elsker slike forum! :)

 

Ikke helt fornøyd med å komme opp i norsk, hadde vel håpet på alt BORTSETT fra norsk, men det er bare å gjøre det beste ut av det.

 

Vi har fått to-delte oppgaver:

Litterær oppgave: helt og antihelt (10 min)

Språklig oppgave: Sosiolekter og ungdomsspråk (5 min)

 

Føler jeg allerede har kontroll på del 2, det står verre til med del 1. Noen som har tips, ideer, gamle oppgaver osv.osv. å dele med meg? Jeg trenger all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar

Hei. :)

 

Stemmer dette?

 

Helt: En helt er en karakter som møter og bekjemper en ytre fare med mot og god moral, som setter andre foran seg selv, en som viser godhet, måtehold, kjærlighet, styrke og rettferdighet og som gjerne ofrer seg selv for et større gode.

 

 

Antihelt: En antihelt er en karakter med noen av de kvalitetene du finner hos en skurk, eks. brutalitet, hensynsløshet, og voldelighet, men med sjelen eller motivasjonen du finner hos en helt. De benytter foreksempel umoralske virkemidler (bla. Vold) for å oppnå positive resultater. En antihelt kjemper ofte også mot en ytre fare, men sliter samtidig med indre personlige konflikter. Antihelten framstår altså gjerne som en helt, men bruker metoder og handlinger som er tvilsomme moralsk sett, eller de mangler de ressursene eller den styrken som en helt har.

 

For dere (om noen) som har lest/sett "The hunger games/Dødslekene". Kan man der si at Kaniss er en antihelt, da hun redder Peeta for å redde seg selv, mens Peeta er helten (han har de karakteriske egenskapene, og gjør alt for å redde Katniss) ?

Lenke til kommentar

Hei. :)

 

Stemmer dette?

 

Helt: En helt er en karakter som møter og bekjemper en ytre fare med mot og god moral, som setter andre foran seg selv, en som viser godhet, måtehold, kjærlighet, styrke og rettferdighet og som gjerne ofrer seg selv for et større gode.

 

 

Antihelt: En antihelt er en karakter med noen av de kvalitetene du finner hos en skurk, eks. brutalitet, hensynsløshet, og voldelighet, men med sjelen eller motivasjonen du finner hos en helt. De benytter foreksempel umoralske virkemidler (bla. Vold) for å oppnå positive resultater. En antihelt kjemper ofte også mot en ytre fare, men sliter samtidig med indre personlige konflikter. Antihelten framstår altså gjerne som en helt, men bruker metoder og handlinger som er tvilsomme moralsk sett, eller de mangler de ressursene eller den styrken som en helt har.

 

For dere (om noen) som har lest/sett "The hunger games/Dødslekene". Kan man der si at Kaniss er en antihelt, da hun redder Peeta for å redde seg selv, mens Peeta er helten (han har de karakteriske egenskapene, og gjør alt for å redde Katniss) ?

 

Sliter med å finne ut av dette selv!

Lenke til kommentar

Jeg kom opp på fredag, og skal fremføre i morgen. Guer meg! Fikk en laaang liste med forskjellige verk og epoker vi skulle lese om, og blir spurt om å snakke om en av disse i morgen. Håper jeg får noe jeg kan godt! I tillegg skal vi fremføre en forkortet vesjon av særemnet, og analysere en fremmed tekst. I dag har lesingen ikke gått bra i det hele tatt.... Ååå, blir så stresset! Og så grusomt kjedelig det er..

Lykke til dere andre som kom opp :-) Blir deilig å få det overstått, hvert fall!

Lenke til kommentar

Oppgave: Moderne litteratur

 

"Gjøre et utvalg av tekster som belyser typiske trekk ved moderne litteratur"

 

Altså helt tilbake fra 1850-tallet fram til idag. (ca. hele pensum for vg3 norskboka: Tema)

 

Læreren min anbefalte at jeg plukket ut tre forskjellige litterære verk som jeg har vært innom i denne gitte tidsperioden.

 

Mine valg:

 

- Sult, Knut Hamsun

- Elling, Ingvard Ambjørnsen

- Death of a Salesman (En handelsreisendes død), Arthur Miller

 

Han understreket også:

 

* Drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

*Gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag

Lenke til kommentar

Jeg kom opp på fredag, og skal fremføre i morgen. Guer meg! Fikk en laaang liste med forskjellige verk og epoker vi skulle lese om, og blir spurt om å snakke om en av disse i morgen. Håper jeg får noe jeg kan godt! I tillegg skal vi fremføre en forkortet vesjon av særemnet, og analysere en fremmed tekst. I dag har lesingen ikke gått bra i det hele tatt.... Ååå, blir så stresset! Og så grusomt kjedelig det er..

Lykke til dere andre som kom opp :-) Blir deilig å få det overstått, hvert fall!

 

Vi klarer dette sammen, gjennom litt

:wee:
Lenke til kommentar

Hei! Jeg kom opp i det moderne prosjektet..

 

Jeg skal da snakke om det moderne prosjektet og hvordan det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra 1870 til 1970.

Har fått en liste med tekster jeg kan velge, men lurte egentlig på om noen her hadde tips til hva jeg skal se på i tekstene? Hvordan kan jeg forklare med gode ord at den og den teksten uttrykker det moderne prosjektet ;S

 

På forhånd takk for svar !

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg kom også opp i muntleg norsk eksamen, vg 3.

 

Oppgåva:

 

Emne: Det moderne prosjektet

 

Tekstar: Roy Andersson: Härlig er jorden (kortfilm, 1991)

Per Sivle: "Norsk industri" (dikt, 1896)

Ivar Aasen: "Dei gamle Fjelli" (dikt, 1863)

 

Gje ei tolking av filmen. Samanlikn deretter filmen med dei 2 dikta.

 

 

Eg har lasta opp oppgåva og tekstane i sin heilhet, slik eg har fått dei:

Muntlig norsk eksamen vår2012.pdf

 

Filmen har eg fått på DVD, men han ligg og på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=P7pQG5Iv784

 

Norsk er absolutt ikkje mitt yndlingsfag, og ambisjonane er ikkje på topp. Men eg har likevel ønske om å klare 5'ar, slik eg også klarte på standpunkt.

 

Om noken kunne tatt seg tid til å lest gjennom tekstane eller sett filmen, så hadde eg vore veldig takknemlig om dokke ville delt tankane og tolkningne dokkar med meg i denne tråden ;)

Endret av proff93
Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i muntleg norsk eksamen, vg 3.

 

Oppgave:

 

Emne: kjærlighet og seksualitet som tema i litteraturen

 

Hei! Jeg kom opp i kjærlighet og seksualitet som tema i litteraturen.

Problemstillingen jeg har nå er hvordan har kjærligheten i litteraturen forandret seg fra 800-1900 til i dag?

 

så jeg lurte egentlig på om noen her hadde tips.

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i muntleg norsk eksamen, vg 3.

 

Oppgave:

 

Emne: kjærlighet og seksualitet som tema i litteraturen

 

Hei! Jeg kom opp i kjærlighet og seksualitet som tema i litteraturen.

Problemstillingen jeg har nå er hvordan har kjærligheten i litteraturen forandret seg fra 800-1900 til i dag?

 

så jeg lurte egentlig på om noen her hadde tips.

Burde være glad du ikke kom opp i muntlig praksis du :wee:

Prøv Simone de Beauvoir. Hun skrev en del om kvinnerettingheter og seksualitet, og ellers fokuserte en del på deres kjønn. Hennes aktive år var på midten av 1900-tallet.

 

Og problemstillingen din; kjærligheten forandres, men ikke seksualiteten?

 

Ellers får du fyre opp et levende lys og kose deg med erotiske noveller ;)

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i muntleg norsk eksamen, vg 3.

 

Oppgave:

 

Emne: kjærlighet og seksualitet som tema i litteraturen

 

Hei! Jeg kom opp i kjærlighet og seksualitet som tema i litteraturen.

Problemstillingen jeg har nå er hvordan har kjærligheten i litteraturen forandret seg fra 800-1900 til i dag?

 

så jeg lurte egentlig på om noen her hadde tips.

Burde være glad du ikke kom opp i muntlig praksis du :wee:

Prøv Simone de Beauvoir. Hun skrev en del om kvinnerettingheter og seksualitet, og ellers fokuserte en del på deres kjønn. Hennes aktive år var på midten av 1900-tallet.

 

Og problemstillingen din; kjærligheten forandres, men ikke seksualiteten?

 

Ellers får du fyre opp et levende lys og kose deg med erotiske noveller ;)

 

Tusen takk, dette var bra :D det setter jeg UTROLIG mye pris på!

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i norsk eksamen i dag. Jeg går vg3 påbygg til generell studiekompetanse. Jeg fikk temaet Det moderne prosjektet. Og jeg sitter så fast at jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Jeg sliter sykt nå.. Eksamen skal være på mandag så har hele dagen i dag, i morgen, lørdag og søndag.. Men føler meg likevel helt ferdig.. så ja..

 

kan dere hjelpe meg?? Og i tillegg kanskje forklare dette?

Muntlige tekster:

* analysere og vurdere sammenheng mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere

* presentere norskfaglige emner med evne til å problematisere det framlagte stoffet

* sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program.

...

Skriftlige tekster

* begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene

* skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon

Sammensatte tekster

* bruke ulige medier for å tolke og presentere tekster fra ulike tider

Språk og kultur

* forklare hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de århundrene

* drøfte fellesskap og mangfold, kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et bredt utvalg av norske og utenlandske samtidstekster i ulike sjangere

* drøfte sider ved norsk språkpolitikk og kulturutvikling i et globaliseringsperspektiv

* drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

*gjøre rede for den modernistiske tradisjonen i norsk og internasjonal litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet til i dag

* gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...