Gå til innhold

Økonomi hjelp til lærling


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 19år og jobber lærling i et elektrikerfirma.

Jeg har fast inntekt på rundt 15000 i månen, bor fortsatt hjemme og har derfor lite utgifter.

 

Økonomisk sett så har jeg lite peiling på hva jeg bør gjøre med pengene, jeg satte opp en BSU konto i dag med 20000,- på.

Men har forsatt litt penger som bare sitter på bruks-kontoen min (50k), så derfor håpte jeg at dere kunne gi meg litt råd om hva jeg kanskje kunne gjort med pengene mine nå og med kommende lønninger.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gi dem til meg? :D

 

Neida. Det kommer litt an på hvor langt tidsperspektiv du har. Vil du ha pengene tilgjengelig når som helst, skal du bruke dem på noe om 1 år, 2 år, 5 år?

 

Det typiske er jo å kjøpe egen bolig på ett eller annet tidspunkt, regner med du har planer om å gjøre det. Spørsmålet blir dermed: Når har du tenkt å kjøpe eget? For det er avgjørende for hvilken spareform du bør velge/hvor stor risiko du bør ta.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Først og fremst; gratulerer med godt karrierevalg :)

Hvilke planer har du videre i livet? Studier kanskje? Er du glad i å reise?

 

Tok selv fagbrevet som elektriker i fjor, og nå etter et år i militæret begynner jeg på studier. Sprer kapitalen min utover studiene for å ha råd til bedre boplass og rett og slett bare mer å rutte med (festing, hobbyer, reising ol).

Lenke til kommentar

Du kan gi dem til meg? :D

 

Neida. Det kommer litt an på hvor langt tidsperspektiv du har. Vil du ha pengene tilgjengelig når som helst, skal du bruke dem på noe om 1 år, 2 år, 5 år?

 

Det typiske er jo å kjøpe egen bolig på ett eller annet tidspunkt, regner med du har planer om å gjøre det. Spørsmålet blir dermed: Når har du tenkt å kjøpe eget? For det er avgjørende for hvilken spareform du bør velge/hvor stor risiko du bør ta.

 

Takk for kjapp respons!

 

Haha, tror nok at jeg beholder dem selv i første omgang :D

 

Jeg tror nok at jeg blir boende hjemme i 3-4 år til, militæret og utenlands tjeneste står også på planen så jeg regner med at jeg har brukt for dem om 5år. Det er først da jeg kommer til å kjøpe meg noe eget, iallefall slik planen ser ut per dags dato :D

Lenke til kommentar

Først og fremst; gratulerer med godt karrierevalg :)

Hvilke planer har du videre i livet? Studier kanskje? Er du glad i å reise?

 

Tok selv fagbrevet som elektriker i fjor, og nå etter et år i militæret begynner jeg på studier. Sprer kapitalen min utover studiene for å ha råd til bedre boplass og rett og slett bare mer å rutte med (festing, hobbyer, reising ol).

 

Takk for det!

 

Stor trives som elektriker men har også planer om å bli med i militæret slik som du gjør nå :D

Personlig så liker jeg å holde meg på en plass, har sett litt på ingeniør innenfor eletrikerbransjen, dette er noe jeg vurderer men liker godt å jobbe fysisk, så ingeniør får bli noe jeg kan ha som backup om jeg velger å gå den veien.

Lenke til kommentar

Mitt forslag er at du åpner BSU 2.0 hos DNB, da får du satt av 50 000 NOK i året =&--#62; 4166kr/mnd.

 

Har du noe til overs etter det kan du sette pengene på konto hos Nordax Finans som har 4% rente atm. Tro meg, du kommer ikke til å angre den dagen du skal kjøpe eget. Markedet er virkelig tøft!

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Mitt forslag er at du åpner BSU 2.0 hos DNB, da får du satt av 50 000 NOK i året =&--#62; 4166kr/mnd.

 

Har du noe til overs etter det kan du sette pengene på konto hos Nordax Finans som har 4% rente atm. Tro meg, du kommer ikke til å angre den dagen du skal kjøpe eget. Markedet er virkelig tøft!

 

takk for svar ;)

 

ja jeg sjekket opp bsu 2.0, men tror kanskje jeg venter litt før jeg setter over penger der.

 

Har ikke tellingen på hvor mange som sier at markedet er tøft, så jeg kommer nok til å gjøre som du sier om noen måneder :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...