Gå til innhold

Snoker microsoft på min maskin?


Anbefalte innlegg

De siste dagene har firewallen min blokkert diverse programmer som har gjort endel mistenksomme forsøk på å koble seg til IP'er som begynner på 207.46.x.x på port 80. Den første gangen dette skjedde var det 3d studio som prøvde å koble seg til, og jeg tenkte det var noe autoupdate opplegg og tenkte ikke mer på saken men blokkerte oppkoblingen.

 

Nå idag fikk jeg derimot litt mistanke om noe da programmer som notepad, dxdiag, zoomplayer (min filmavspiller), wordpad, photoshop, kalkulatoren osv. prøver å koble seg opp mot diverse 207.46.x.x ip'er.

 

Da jeg sjekket ut hvem som var eieren av ip'ene kom dette opp:

OrgName: Microsoft Corp

OrgID: MSFT

Address: One Microsoft Way

City: Redmond

StateProv: WA

PostalCode: 98052

Country: US

 

NetRange: 207.46.0.0 - 207.46.255.255

CIDR: 207.46.0.0/16

NetName: MICROSOFT-GLOBAL-NET

 

Litt mistenksomt kansje?

 

Firewallen min spør alltid om jeg vil tilate tilgang første gang ett program forsøker å koble seg til internett, og det har aldri disse programmene gjort før. Men derimot har den nok gitt tilgang til programmer som opera, dc++ osv. å koble seg til. Jeg har derimot ingen aning om hva informasjon som har blitt sendt til microsoft.

 

Details: Connection: (207.46.243.152): http(80)

from localhost(10.0.0.2): 4787

1189 bytes sent

4202 bytes received

0:05.743 elapsed time

 

Pc'en er ellers virusfri i følge norton antivirus og Kapersky AV, og jeg har nylig kjørt anti-spyware programmer.

 

Virker for meg som om microsoft har noe muffins i sine siste oppdateringer som injecter seg selv inn i andre programmer for å få tilgang til internett. Dette startet nemmlig etter jeg kjørte windows update for noen dager siden. Hva pokker er det de prøver å oppnå? :evil:

 

Andre som har merket noe til dette? Eller funnet ut hva som blir sendt?

 

Annbefaler alle å blokkere IP-range: 207.46.1.1-207.46.255.255

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Sløve greier, over en måned siden jeg postet og ingen svar :roll:

 

Har nylig rebootet maskinen for første gang på 41 dager nå, og "problemet" er der fortsatt. Alle programmer/spill/whatever som kjøres på maskinen forsøker å koble seg til microsofts sine maskiner.

 

Virker som om windows prøver å "rapportere" hva som blir kjørt på maskinen min til microsoft. Jeg tok nemmlig å ga notepad tilgang til å kommunisere en gang, og da ble plutselig forsøkene på å koble seg til microsoft borte neste gang jeg kjørte notepad. Men med programmer jeg derimot ikke gir tilgang, så prøves det om og om igjen å koble seg til microsoft hver gang programmet startes.

 

Er det ingen som har noen formening om dette i det hele tatt?

 

Eventuellt er det noen programmer jeg kan bruke som klarer å sniffe opp akkuratt hva data som blir forsøkt sendt? Vil gjerne vite hva dette er for noe.

Lenke til kommentar
Er windows xp sp1 installert på maskinen, og vet ikke om noe sp2 til xp så jeg regner med du mente til win2000. Uansett er det heller tvilsomt jeg kommer til å legge inn flere updates fra microsoft på en god stund. I allefall ikke før jeg vet hva som forårsaker dette.

 

Vel, det er igrunn ikke sp2, men flere av patchene under update er igrunn sp2 (vil inkluderes i sp2). Jeg hadde samme symptomene som du i tillegg til at pc'en gikk som i sirup.

Dette hendte etter at jeg la inn xp m/sp1 på nytt, for deretter å ta full update av alle patcher uten unntak. Etter dette vistes oppdateringene som sp2 i "uninstall". Jeg ble ikke kvitt problemene før jeg reinstalerte xp m/sp1, har siden vært meeeget kritisk til hva jeg laster ned fra microsatansoft. BE AWARE !!!

Lenke til kommentar

Mange som er unødig paranoide hva gjelder Microsoft i disse dager. Riktig nok forståelig det, men hvor stor er sjansen for at det sitter en dud på Microsoft i USA og snoker rundt på maskinen din?

 

Hvis MS nå virkelig snoker på din maskin, så samler den inn generell data om hvordan du bruker datamaskinen, slik at MS kan lage litt statistikk fra ett stort antall maskiner verden over. Det pleier ikke å være slik at denne informasjonen kan spores tilbake til din maskin, og den vil nok bare adderes statistikken. Så jeg tror nok ikke at politiet plutselig står og banker på døra di, med søksmål fra diverse plateselskaper, filmselskaper og softwareprodusenter på grunnlag av hva MS har hentet av info fra din maskin.

 

Hvor "riktig" det er av MS å gjøre dette, kan diskuteres, men ettersom alle data blir holdt anonyme, ser jeg ikke hvordan dette kan skade deg. Hvis maskinen "går i sirup" som en sa tidligere, så er det en annen grunn til akkurat det enn at MS snoker rundt på din maskin.

 

For å konkludere... det er liten sjanse for at MS snoker rundt på din maskin, og gjør de det, så blir alle data holdt anonyme. Derfor... ingen fare eller ulempe for deg at dette skjer.

Lenke til kommentar

Den som ikke tror på konspirasjonsteorier er naiv :D

 

Hvis maskinen "går i sirup" som en sa tidligere, så er det en annen grunn til akkurat det enn at MS snoker rundt på din maskin.

Forstår ikke helt hva grunn det skulle være....

 

1. La inn xp m/sp1

2. Tok alle oppdateringer

3. PC'en er ubrukelig

 

Hadde jeg lagt inn andre programmer eller surfet så kunne jeg nok vært i tvil, men saken er at dette var det eneste jeg gjorde. Jeg har forresten hørt om dette før, det har ikke kun hendt med meg.

Lenke til kommentar
Hvis maskinen "går i sirup" som en sa tidligere, så er det en annen grunn til akkurat det enn at MS snoker rundt på din maskin.

Forstår ikke helt hva grunn det skulle være....

 

Men er det snoking som er årsaken? Kan det ikke være en feil med en oppdatering som gjør at enkelte maskiner/konfigurasjoner jobber mer og blir trege? Snoking skal normalt ikke ta store systemressurser. Jeg har lagt inn alle oppdateringer, og merker ikke noen problemer eller får beskjed om noen snoking på min maskin (sitter bak en helt vanlig softwarebasert firewall, fast bredbåndstilkobling).

Lenke til kommentar

Om det er snoking eller ei vet jeg ikke.

Det jeg vet er at Bill Gates hater oss :D

Personlig tror jeg at updates inneholder mer en de forteller oss, hva tror du microsoft gjør for å teste ut softwaren til fex; palladium. Skal vi skrive oss på en liste for å komme med til closed beta :lol:

 

Nei, snart totalkonverterer jeg til Linux :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...