Gå til innhold

[Løst] Blått lys på båter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan godt vær ejeg har funnet feil kilde her, men Sjøveisreglene sier ingenting om blått bakover uansett type vann som jeg kan se.

 

Regel 21. Definisjoner

© Akterlanterne betyr en lanterne med hvitt lys plassert så nær ved akterenden som det lar seg gjøre og som viser et ubrutt lys over en bue av horisonten på 135 grader og slik anbrakt at den lyser 67,5 grader på hver side av fartøyet fra rett akterover.

Lenke til kommentar

Når jeg tok båtførerbeviset, ble det heller aldri nevnt noe om blått akterlys.

Det eneste som ble nevnt ang blå lys, var at det var forbudt med tanke på privat bruk, da det kunne forveksles med uniformerte båter. Om dette er relevant enda, eller om det kun gjelder mens båten er i bevegelse, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hmm ok..

 

Hjelper det om jeg sier at dette har jeg (etter som jeg selv er klar over) kun nå på vinterstid, og dette har vært observert i Tromsø. Det er litt lenge siden så er ikke helt 100 % sikker, men lurer på om de blå lysene kanskje har vært brukt til å lyse opp båten på en eller annen spesiell måte? Noen som kan tenke seg hva hensikten kan være?

Lenke til kommentar

Det kan være at lyset egentlig var ett arbeidslys på dekk som hadde blå nyanse.

 

Ikke for å være frekk her, men jeg er den eneste som har henvist til noe og lagt ved kilde på lysfarger her og der står det ikke noe om blå lys, men det står at akterlanternen skal lyse hvit.

 

Så med mindre noen kan finne frem en kilde som sier at dette er feil, en kilde som overgår den jeg tidligere har henvist til. så ja nei da skal det ikke være blå lys da.

Lenke til kommentar

Det er ingen krav til blå lanterner og det skal heller ikke finnes, så det er nok en annen form for lyskilde du har sett.

 

Det eneste som fører et rundtlysende blå lanterne er patruljefartøyer i oppdrag.

Politiet, rødekors og brannvesenet bruker roterende blålys på sjøen også, det er ikke et krav som faller under lanterneføring med montert utifra utøvende myndighet sitt ønske om å varsle hvilken type fartøy som er underveis.

 

Regel 53d.

 

Norske fartøyer i Det sjømilitære fiskerioppsyn vil foruten de foreskrevne posisjonslanterner, under utførelse av bruksvakttjeneste føre en blå lanterne som kjennetegn. Denne lanterne skal være anbrakt på høyeste mastetopp og laget slik at den viser et ubrutt, blått lys horisonten rundt. Lyset fra denne lanterne skal være synlig på minst 2 n. mils avstand.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker for kjappe og gode svar. :) Skulle gjerne hatt et bilde eller to for å vise hvordan det så ut. Jeg så dette på flere enn bare en båt i vinter og tenkte kanskje det var noe nytt som var blitt innført på feks. trålere ol.

 

Takk for at du tok deg tida stitch_it og henta frem litt regler. Nyttefullt :)

 

Og skulle jeg se en båt (bor ved sjøen) når høsten nærmer seg skal jeg prøve å ta ett bilde ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

halohalo: Da er det vel avklart. :)

 

Fra Sep. 2010 dro jeg i militæret og var innenlands på Østlandet, så jeg så ikke mye til båter da.:p Da kom tilbake i Sep. 2011 og mørketiden gjorde inntog i Tromsø syntes jeg at flere og flere båter hadde fått ett blått lys bak på dekk så trodde kanskje det var noe nye krav.

 

Løst ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Heisann :)

 

Har lurt på noe siden nyttår.. Ser at feks Hurtigruten, trålere ol. har ett eller flere blå lys montert på akter. Noen som vet hvorfor, og når dette ble et krav, ( da det virker som at det kreves pr dags dato).

 

Takker for svar :)

 

Grunnen for dette er at dette er dekslys som ikke skal være blendende ovenfor de som sitter på bru.

Altså.. Dersom man skal jobbe på dekk, når det er mørkt, men samtidig være i stand til å navigere båten på en trygg måte, må man bruke blått lys, slik at dette ikke blender nattsynet til personellet som navigerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Grunnen for dette er at dette er dekslys som ikke skal være blendende ovenfor de som sitter på bru.

Altså.. Dersom man skal jobbe på dekk, når det er mørkt, men samtidig være i stand til å navigere båten på en trygg måte, må man bruke blått lys, slik at dette ikke blender nattsynet til personellet som navigerer.

 

Flotters! :D Da fant man enedlig ut det! :) +1 Omdømme

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Grunnen for dette er at dette er dekslys som ikke skal være blendende ovenfor de som sitter på bru.

Altså.. Dersom man skal jobbe på dekk, når det er mørkt, men samtidig være i stand til å navigere båten på en trygg måte, må man bruke blått lys, slik at dette ikke blender nattsynet til personellet som navigerer.

 

Ikke bare ombord på den båten som har de blå dekkslysene, men også for å ikke blende andre fartøy en møter på.

Finnes nok av eksempel der spesielt offshore fartøy seiler med flombelysning på dekk, ofte en nødvendighet da det ofte pågår mye arbeid på dekk også under seilas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...