Gå til innhold

NAS vs. Mini (WHS)server


Anbefalte innlegg

Eg driver å vil utvide mengen data som er tilgjengelig her i huset. etter flere veker med letting på nett er og samling ting.

 

Nas/mini server skal gjøre følgene oppgaver:

Hus'e lagrings plass å gjøre det tilgjengeling for både lokalt nettverk og til enkelte pcer over internet.

kjøre Plex Media server.

kjøre backup

vere lette å vedlikehalde.

synce mellom filer mellom 2 pcer.(desktopen og laptopen min).

ha lav effetkt.

 

(i første omgang blir det monter 4x3TB disker uavhening av valg)

dei to valga eg står igjen med er:

 

Synology Disk Station DS412+

http://prisguide.har...on-ds412-158792

 

eller bygge serveren sjølv med windows home server.

med følge deller:

Asus P8H77-I

Intel Core i3 2100T

4GB ram

Lian Li PC-Q25

Fractal Design Integra 400W(fant ikkje noe meir biling med 6sata kontakter)

USB stick for OS?

 

for meg ser begge ut som gode valg. pris messing er det 1000kr i forsjell

 

I utgangspunkte vurderte eg og ubuntu men slo det fra meg når eg ikkje klart å fine no godt remote mangemet oppsett.

 

 

Har du brukt noen av dei produkta så vil eg gjerne høre ka du synes om det.

Endret av Eide'n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synology er fantastisk, har en selv.

 

Du burde imidlertid sjekke om CPUen i 412+ er kraftig nok til on the fly transcoding for Plex server.

 

IDS412+ står det ein Intel Atom D2700 Dualcore (2C/4T) 2.13GHz x86 Processor 64-bit@DDR3, 1GB of RAM.

 

plex anbefaler 2,6Ghz for 1080p. eg har for det meste 720p ser ikkje helt behovet for 1080p enda.

Lenke til kommentar

NXserver er et meget godt "remote managment system" for Linux.

 

http://www.nomachine....php?id=1&ids=2 - gratis for to brukere

http://www.nomachine...kage-client.php - Windows klient

 

Gir fullt GUI.

 

Ahami er en Linuxbasert Home server med store muligheter. http://www.amahi.org/. Jeg vil faktisk si at den er mer fleksibel enn WHS,

 

Kan eg behandle Raid oppsett fra Ahami,? eg kommer nok til å kjøre Intel sin visst eg å bygge sjølv. kan ein få mail og slikt visst det skulle skje noe?

Lenke til kommentar

I og med at Ahami er "plain" Linux (Fedora Core, kommer også i Ubuntu versjon) så kan du kjøre så mye og lite Raid som du vil. Ahami er i realiteten bare en "spesiell" pakke over en standard Fedora Core.

 

Dog anbefaler jeg software Raid på Linux. Ytelsesmessig er det ingen forskjell på "fake raid" på hovedkortet og software raid. Men software raid er ikke avhengig av maskinvaren, og kan gjenopprettes selv om hovedkort går til helvete. Har brukt software raid i 8 - 9 år - meget god erfaring. mdadm (programvaren for software raid) sender mail ved problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har en DS710+ som er en relativt svak 2-bay diskstation på 1.6Ghz, og jeg kan med trygghet si at denne er perfekt for å kjøre Plex Media Server!

 

Installasjon og oppsett tok under 5 minutter (av selve NAS'en). Når man logger inn i web UI-et kan man gå på none som kalles Package Center (Synologys "App Store") og her finner du 10-20 forskjellge pakker du kan installere med et klikk - deribalnt Plex Media Server.

 

G7SlU.jpg

Oversikt over hva jeg har installert. Legg merke til at det også er en "Available" fane der som viser alt du kan installere.

 

Jeg har hovedsaklig bare 1080p videoer som strømmes uten hakking til en liten rosa bærbar med en 2. genrasjons i3 CPU (holder på å bygge en dedikert box til Plex Client'en). Og som sagt, dette forgår uten hakking.

 

Vil anbefale Synology's diskstation hvis du liker at ting fungerer rett ut av boksen :D Så hvis du strømmer videoen til Windows eller Mac trenger ikke CPU'en være særlig kraftig.

 

EDIT: Ser at du også trenger en backupløsning, lett vedlikehold og syncing mellom datamaskiner.

 

I Package Center er det er det noe som kaller Cloud Station som funegrer som DropBox bare at du har DiskStation sin lagringskapasitet. Du kan pakken på bildet ovenfor. Ang. vedlikehold så trenger du ikke gjøre noe med selve maskinen, bare ta noen software oppdateringer av og til. Strømforbruket er også lavt. Du kan justere viftehastigheter inne i "Control Panel" i web-UI'et.

Endret av Spansk
Lenke til kommentar

Ahami er en Linuxbasert Home server med store muligheter. http://www.amahi.org/. Jeg vil faktisk si at den er mer fleksibel enn WHS.

For det første: det heter A-m-a-h-i (- ikke Ahami -); linken er riktig.

 

En ting jeg ikke liker med Amahi er at den gjerne vil plassere seg som "gateway" mellom ditt hjemmenettverk og omverdenen. Den vil bl.a. bedrive DNS caching, DHCP server og greier. Mange har allerede annet utstyr på plass som gjør disse oppgavene. (Det er selvsagt mulig å konfigurere seg vekk fra disse default-settingene.)

 

WHS plasseres som yet-another-PC i nettverket og påvirker ikke de andre maskinenes grensesnitt mot internet.

 

Forøvrig blir det vel mye smak og behag hva man velger ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...