Gå til innhold

Regler - Likt antall poeng. Hva skjer?


TBJ

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver og laget et excel ark med en tabell som skal oppdatere seg selv etter hvert som jeg legger inn resultatene.

Greit nok. Er så og si ferdig, men litt usikker på hva som skjer når noen lag ender opp med likt antall poeng.

Stemmer det at kriteriene er i denne rekkefølgen:

- Målforskjell

- Antall skårete mål

- Innbyrdes oppgjør

 

?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var godt spørsmål. Det er vel ikke ofte det skjer... heheh... Jeg går ut fra at om to lag ligger likt på tabellen, og med likt antall scorede mål (målforskjell) da lurer jeg på om ikke antall gule/røde kort telles???

 

Men dette er bare spekulasjoner fra min side. Jeg går hvertfal ut ifra at dersom antall scorede mål er likt, så vil det laget med minst mål mot seg, havne på toppen.

 

Siste cenario er da ekstremt usansynlig :p

Lenke til kommentar

Fra pdf-filen på http://www.uefa.com/...rmat/index.html:

 

Equality of points after the group matches

(7.04) If two or more teams are equal on points on completion of the group matches, the following criteria are applied, in the order given, to determine the rankings:

a) higher number of points obtained in the group matches played among the teams in question;

b) superior goal difference from the group matches played among the teams in question;

c) higher number of goals scored in the group matches played among the teams in question;

d) higher number of goals scored away from home in the group matches played among the teams in question;

e) if, after applying criteria a) to d) to several teams, two or more teams still have an equal ranking, the criteria a) to d) will be reapplied to determine the ranking of these teams. If this procedure does not lead to a decision, criteria f) to j) apply;

f) superior goal difference in all group matches;

g) higher number of goals scored in all group matches;

h) higher number of goals scored away from home in all group matches;

i) fair play ranking in all group matches;

j) drawing of lots.

Lenke til kommentar

Takk for svaret :-)

 

d) higher number of goals scored away from home in the group matches played among the teams in question;

 

Denne var nesten litt urettferdig.

Da må det være en fordel å spille mest "bortekamper". Alle lagene skal spille tre kamper hver i gruppespillet. To av lagene får to "bortekamper", mens de to andre lagene får kun én "bortekamp" hver.

 

.... eller missforstår jeg nå?

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Beklager, reglene over gjaldt for kvalifiseringen! Her er reglene for sluttspillet:

 

Equality of points after the group matches

(8.07) If two or more teams are equal on points on completion of the group matches, the following criteria are applied, in the order given; to determine the rankings:

a) higher number of points obtained in the matches among the teams in question;

b) superior goal difference in the matches among the teams in question (if more than two teams finish equal on points);

c) higher number of goals scored in the matches among the teams in question (if more than two teams finish equal on points);

d) superior goal difference in all the group matches;

e) higher number of goals scored in all the group matches;

f) position in the UEFA national team coefficient ranking system (see Annex I, paragraph 1.2.2);

g) fair play conduct of t he teams (final tournament);

h) drawing of lots.

Lenke til kommentar

De to siste vil vel effektivt sett ikke tre i kraft? Siden det vel er ingen som ligger likt på koeffisient-rankingen som er i samme gruppe?

Listen de går ut fra er forøvrig her.

 

Edit: Det morsomme med den listen er at man ser at blant de 16 lagene i EM har vi topp 15 på koeffisient-listen + Polen som ligger som nr 28.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Mmmm. Jo mer jeg ser på reglene, jo mer surr blir det i hode mitt.

Jeg har nok fundert alt for mye på det nå, så jeg klarer rett og slett ikke å tenke lenger.

Har en tenkt situasjon her som jeg vil ta utgangspunkt i.

Danmark 2-1 Sverige

Norge 2-1 Finland

Sverige 2-1 Finland

Danmark 2-1 Norge

Sverige 1-1 Norge

Finland 1-0 Danmark

 

........S V U T Mål P

Danmark.3 2 0 1 4 - 3 6

Norge...3 1 1 1 4 - 4 4

Sverige.3 1 1 1 4 - 4 4

Finland.3 1 0 2 3 - 4 3

 

b) superior goal difference in the matches among the teams in question (if more than two teams finish equal on points);

d) superior goal difference in all the group matches;

Det er b jeg lurer på hvordan man skal tolke (i forhold til d).

Spørsmålene mine er:

- Pkt. 2 (b) i reglene. Hvordan skal jeg tolke den

- Forklar meg hvem som kommer på 2. plass her og begrunn det.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det rett og slett ikke....

Hvordan i all verden ligger Polen foran Hellas i tabellen i gruppe A?

Se her: http://www.fotballen...12/kampene.html

og her: http://sport.aftenpo...pe=groupranking

og her: http://fotballem2012.com/tabeller/

Det MÅ da være feil?

Ja, jeg vet det ikke har noen å se enda, men her sitter jeg og lager et regneark hvor tabellene skal regnes ut korrekt etter reglene. Og jeg klarer ikke å se i reglene at Polen skal ligge foran Hellas.

I flg. reglene over, så er det f som skulle slå inn her.

f) position in the UEFA national team coefficient ranking system (see Annex I, paragraph 1.2.2)

og på den lista ligger Hellas før Polen. Se her: http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/competitions/General/01/69/56/52/1695652_DOWNLOAD.pdf

 

Kan jeg konkludere med at de har feil i tabellene sine?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...