Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bytte på mellom Imovane og Stilnoct


Thoraxxx

Anbefalte innlegg

Hei! Som tittelen tilsier lurer jeg på om noen har erfaring med dette. Jeg har tidligere gått på imovane over lengre tid, og byttet til Stilnoct - senere oppjuster til 15mg av spesialisert lege. Nå har jeg ikke mulighet til å kontakte han og sliter med å bruke over halvannen time på å sovne. Lurer derfor på om det etter en lengre periode vil være en idé å gå over til imovane igjen. Psykiateren sier jeg selv kan velge hvilket jeg vil bruke, men vil gjerne høre erfaringer.

 

Ønsker ikke å gå i diskusjon på hvorvidt sovetabletter lønner seg osv, for dette er nøye diskutert og vurdert av flere behandlere. Trenger bare erfaringer :)

 

Andre medisiner: Cipralex og Truxal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du synes at én av de fungerer bedre enn den andre, bør du jo velge den som fungerer best for deg. Du vet sikkert at når du har brukt en av de i mer enn en uke, vil effekten avta. Da kan faktisk effekten være mer psykisk betinget. Jeg merker at for min del hjelper det å bare vite at jeg har Mogadon tilgjengelig. Eller hva med å øke Truxal-dosen om kvelden? Jeg går på 300 mg Truxal og 1200 mg Seroquel, og disse sløver meg såpass ned at innsovningsmedisiner ikke er nødvendig de aller fleste kveldene.

Lenke til kommentar

Mogadon går ut av handel. Truxal virker søvninduserende grunnet histaminantagonismen, hva med å heller da gå over til Vallergan eller atarax dersom Truxal gjør deg litt søvnig, for å redusere bivirkningene av Truxal, dersom grunnbehandlingen er god? Dette til sistemann - jeg har ingen synspkt eller erfaring med

z-drugs, utover at jeg får metallsmak av imovane. Sux balls.

Lenke til kommentar

Takk for veldige gode svar!

 

Et nytt spørsmål. Psykiater oppjusterte dosen til 15mg stilnoct for en stund siden. Jeg bare lurer på hvor mye det vil være i imovane. Så den faktisk får en virkning. Supert at dere har gitt erfaringer på dette!

 

Ang truxalen så tar jeg nå 45 mg. Jeg vil helst ikke øke i alle fall ikke i disse eksamensdagene grunnet hangover dagen etter. Vallergan, remeron, sinequan, tolvon gjør alle at jeg får det veldig tøft dagen etter så vi har fått vekk fra det

 

Edit: startet på imovane i november. Så filk jeg sobril som vi gikk ned på gradvis Gikk på det fast til mars. Deretter noen uker uten alt av b-prep så fikk jeg imovane. Etter to uker så sovnet jeg nesten ikke på 7,5 så byttet til stilnoct. Grunnet min angstproblematikk er søvn vesentlig

Endret av uthorax
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har problem at sove selv,problemet med imovane er ju at man blir fort tilvand den,så jeg har gått over til stilnoct nå,i tillegg tar jeg vival av 2 grunder,muskelavslappende og beroligende,så etter konsultasjon med lege fikk jeg ok på at ta begge,for som han sier,greia er ju at jeg må ju få sove.

 

Noterte du tar cipralex,jeg blir vaffal sigen på den,så den hjelper ju til med at få sove,sikkert individuellt men for meg gir det den effekten.

 

På det verste (i vinter/vår) så tok jeg både imovane og stilnoct+vival,for jeg har og erfart at jeg sovner greiere på stilnoct,men imovane når man vel sovner,får sove natten igjenom,legen likte ikke den heller men akkurat da trengte jeg det for å få sove i det hele tatt,nå har jeg hatt denne fastlegen leeenge så vi kjenner ju varandre brukbart,så vi diskuterer ju fortløpende medisinbruken min,så jeg får s,a,s tilfeldige klareringer på slikt når situasjonen tilsier det uten at jeg ønsker å gå inn i detalj på det nå men det var ille gitt.

 

Siste er ju at drikke noe som hjelper på effekten,kan nok ikke prate om det her,men sånn som flashback eller freak har nok info om slikt,virker litt som så,har ikke helt trua på det selv men kan være ok å sjekke det ut om ingenting annet hjelper.

 

Legen sa det var omtrent samme halveringstid,men nå er han fastlege med fordypning på ortopedi,antar det står et eller annet sted tilsvarende svenske fass (iirc).

Lenke til kommentar

Zolpidem (Stilnoct) har halveringstid på 0,8-4 timer. Teoretisk sett vil det si at legemiddelet er i kroppen i minimum 4 timer og maksimalt 20 timer. Når effekten forsvinner kan være litt vanskeligere å spå.

 

Zopiclone (Imovane) har halveringstid 4-6 timer. Teoretisk sett vil dette gi lenger virketid. Derfor er nok denne også mye mer brukt. I fjor var det 62 per 1000 innbyggere som fikk utlevert minst en resept på Zopiclone, mens det var 11,50 per 1000 innbyggere som fikk utlevert minst en resept på Zolpidem.

 

Andre legemidler jeg har erfaring med at brukes mot søvnproblemer som ikke er benzodiazepiner.

Levomepromazine (Nozinan)

Amitriptylin (Sarotex)

Alimemazin (Vallergan)

Melatonin (Circadin)

 

Remeron skal også være bra for søvn, hvis depresjon/tankekjør også er et problem prøver noen denne.

 

Ulempen med flere av disse legemidlene er at de flere av dem har annen bivirkningsprofil og det er flere faktorer som avgjør om disse kan brukes hos den enkelte eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med Rivotril som gir meg god søvn natten igjennom sammen med Truxal og Seroquel. Men Rivotril har halveringstid på 30-40 timer, så den kan nok mange få hangover av. Jeg synes bare det er godt å være avslappet. Blir mindre nervøs når den er i kroppen. Imovane har jeg erfart fungerer fint og raskt om man ikke får sove, men har en stor hangover dagen etterpå. Godt jeg lå på sykehus dagen etter at jeg tok siste Imovane.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen. Da holder jeg meg til stilnoct. Mitt problem er at jeg våknet etter ca 4 timer. Og etter det blir det kun lett søvn. Tar jo truxal og Cipralex også. Men det er det at jeg våkner igjen som er et problem nå. Truxalen har nok mistet litt effekt. Skulle gjerne hatt rivotril, men får maks ta to sobril i uka så tviler på at jeg får det. Har vurderte å bytte ut en truxal med 50 mg seroquel. Kunne det vært en ide?

Lenke til kommentar

Jeg blir svimmel og dårlig av både Truxal og Seroquel, men har mistet effekten nesten helt av Imovane. Jeg må ta pauser på noen måneder før Imovane får virkning igjen. Litt rart at du ikke får ta mer Sobril, da det er mindre vanedannende enn Imovane. Sobril brukes også som avvenningsmedikament for folk som har blitt avhengig av Imovane. Jeg har gått over til å ta en Sobril før jeg legger meg, ellers sovner jeg ikke uansett hvor trøtt jeg er. Har du prøvd Atarax? Den gjør at jeg ikke våkner om nettene hvertfall.

Lenke til kommentar

Hvis du synes at én av de fungerer bedre enn den andre, bør du jo velge den som fungerer best for deg. Du vet sikkert at når du har brukt en av de i mer enn en uke, vil effekten avta. Da kan faktisk effekten være mer psykisk betinget. Jeg merker at for min del hjelper det å bare vite at jeg har Mogadon tilgjengelig. Eller hva med å øke Truxal-dosen om kvelden? Jeg går på 300 mg Truxal og 1200 mg Seroquel, og disse sløver meg såpass ned at innsovningsmedisiner ikke er nødvendig de aller fleste kveldene.

 

300mg Truxal og 1200mg Seroquel. Ble nesten litt nysgjerrig på hva det er for og om du får blodprøver, osv. Det er vel helt på grensen på begge medikamentene hver for seg, men kombinert? Det jeg hadde tenkt var at det ville gitt mye mindre bivirkninger med innsovningstabletter og valium.

Endret av festen
Lenke til kommentar

300mg Truxal og 1200mg Seroquel. Ble nesten litt nysgjerrig på hva det er for og om du får blodprøver, osv. Det er vel helt på grensen på begge medikamentene hver for seg, men kombinert? Det jeg hadde tenkt var at det ville gitt mye mindre bivirkninger med innsovningstabletter og valium.

Jeg må opp i store doser for å få riktige verdier i blodet. Av Seroquel alene blir jeg ikke trøtt i det hele tatt. Jeg får bivirkninger når jeg skal sove, i form av døsighet, men merker ingenting neste morgen 8-9 timer senere. Vi mennesker er forskjellig. Noen får effekt av lave doser mens andre må opp i høyere doser. For min egendel synes jeg det er bedre å bruke to C-preparater enn å bruke to B-preparater som har fare for avhengighet.

Lenke til kommentar

Som en generell kommentar tenker jeg bivirkningene er mye kraftigere med de C preparatene, ihvertfall i forhold til hjernefunksjon. Så hvis en skal gå på stoffene over lengre tid tror jeg det er bedre å bytte det ut med lett til moderat alkoholforbruk eller valium, sigaretter og periodisk sovetabletter. Det høres sikkert sprøtt ut, men det årlige hjernesvinnet og potensiale for dyskinesi med den type C preparater er så høyt at det virker som en får så lite igjen fra det i form av velbehag.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Som en generell kommentar tenker jeg bivirkningene er mye kraftigere med de C preparatene, ihvertfall i forhold til hjernefunksjon. Så hvis en skal gå på stoffene over lengre tid tror jeg det er bedre å bytte det ut med lett til moderat alkoholforbruk eller valium, sigaretter og periodisk sovetabletter. Det høres sikkert sprøtt ut, men det årlige hjernesvinnet og potensiale for dyskinesi med den type C preparater er så høyt at det virker som en får så lite igjen fra det i form av velbehag.

Du må jo se på årsaken til hvorfor man tar disse medisinene. Hvis det bare hadde vært for å få sove, kunne jeg ha vært enig med deg, men når psykose er inne i bildet, trenger man den påvirkningen dissse medisinene har på hjernefunksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg skal kanskje ikke uttale meg, men jeg er skeptisk til Truxal i forhold til at middelet er ulovlig i USA. Sikker på at ikke Seroquel alene gjør jobben?

 

Ja. Jeg startet på Seroquel i 2002, og måtte "spe på" med Esucos en lang tid, men når Esucos gikk ut av markedet, begynte jeg på Truxal. Jeg vil faktisk påstå at Truxal gjør en bedre jobb enn Seroquel, men best er de i kombinasjon. Men det er klart, man bør og skal være skeptisk til medisiner. Jeg vurderer å bytte fra Seroquel til Risperdal. Tar opptil 4 mg Rivotril når jeg mistenker at jeg vil få problemer med å sove.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...