Gå til innhold

Intervju: Hard kamp etter IT-folk


Anbefalte innlegg

NTNU er eneste institusjon i norge som aktivt jobber med å skape kontakt mellom bedrifter og studenter. En NTNU student kan gå på bedriftspresentasjoner 2 ganger i uka og bli påspandert alkohol (om man tar Datateknikk). En bedrift som drar til NTNU vil være garantert å få møte mange potensielle arbeidere da studentene har oppmøteplikt på bed.pres.

Alle andre høyskoler i norge ser på bedrifter som kapitalistiske horer og skyr dem som pesten. En bedrift vil derfor ikke treffe så mange relevante om noen i det hele tatt fordi studentene ikke skjønner greia og ikke blir tvunget til oppmøte.

Nåja, vi har også jevnlig bedriftspresentasjoner ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Bergen, riktignok ikke på langt nær så ofte som to ganger i uken ;)

Disse foregår på ettermiddag/kveld, og er stort sett åpne for dem som vil komme. Noen ganger inviteres også studenter fra høyskolen til å delta. Det lokkes vanligvis med pizza, brus og øl, som gir et lite ekstra incentiv for å stille opp.

 

Imo. er det slik det bør være, skjønt vi kunne godt hatt presentasjoner oftere. I tillegg kunne vi godt hatt bedriftsrelasjoner integrert i løpet av bacheloren. I mitt studieløp har vi 10 studiepoeng i systemutvikling, men det dreper motivasjonen litt når alt vi gjør kun er av akademisk interesse. I mitt tilfelle lagde vi et spill; bananagrams/wordfeud-klone, på "oppdrag" fra en fiktiv kunde, og vi rakk ikke engang å ferdigstille applikasjonen før eksamen. Jeg føler at ingenting av det jeg har gjort ila. mine ~150 studiepoeng så langt har hatt noen reell bruksverdi, og jeg frykter at det gjør spranget fra akademia og ut i arbeidslivet betydelig lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Storbritannia (iaf der jeg studerte) så var det et så stor fokus på bedriftslivet at vi knapt nok var egnet til å skrive bachelor oppgaven, det bør være en sunn fordeling mellom områdene eventuelt med muligheter for valg av interesseområde etter hva man vil gjøre senere.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke at det ikke er jobber, men at alle relevante jobber er 1,5t+ unna. enten nord sør, øst eller vest.

 

En annen ting er jo at bedrifter altid skal ha så kvalifiserte personer.

Så en bedrift som søkte person med minst 5 års erfaring og bachelorgrad. Jobben besto i å installere printer-drivere...

Lenke til kommentar

NTNU er eneste institusjon i norge som aktivt jobber med å skape kontakt mellom bedrifter og studenter. En NTNU student kan gå på bedriftspresentasjoner 2 ganger i uka og bli påspandert alkohol (om man tar Datateknikk). En bedrift som drar til NTNU vil være garantert å få møte mange potensielle arbeidere da studentene har oppmøteplikt på bed.pres.

Alle andre høyskoler i norge ser på bedrifter som kapitalistiske horer og skyr dem som pesten. En bedrift vil derfor ikke treffe så mange relevante om noen i det hele tatt fordi studentene ikke skjønner greia og ikke blir tvunget til oppmøte.

Nåja, vi har også jevnlig bedriftspresentasjoner ved Institutt for Informatikk ved Universitetet i Bergen, riktignok ikke på langt nær så ofte som to ganger i uken ;)

Disse foregår på ettermiddag/kveld, og er stort sett åpne for dem som vil komme. Noen ganger inviteres også studenter fra høyskolen til å delta. Det lokkes vanligvis med pizza, brus og øl, som gir et lite ekstra incentiv for å stille opp.

 

Imo. er det slik det bør være, skjønt vi kunne godt hatt presentasjoner oftere. I tillegg kunne vi godt hatt bedriftsrelasjoner integrert i løpet av bacheloren. I mitt studieløp har vi 10 studiepoeng i systemutvikling, men det dreper motivasjonen litt når alt vi gjør kun er av akademisk interesse. I mitt tilfelle lagde vi et spill; bananagrams/wordfeud-klone, på "oppdrag" fra en fiktiv kunde, og vi rakk ikke engang å ferdigstille applikasjonen før eksamen. Jeg føler at ingenting av det jeg har gjort ila. mine ~150 studiepoeng så langt har hatt noen reell bruksverdi, og jeg frykter at det gjør spranget fra akademia og ut i arbeidslivet betydelig lenger.

Antar det foreløpig er lokale bedrifter som kommer i motsetning til de store i Oslo? Men da er det kanskje håp. Vet ikke om dette er på alle linjer - men det burde vært slik på alle skoler.

 

Ellers er "fiktiv" kunde, og spill ganske bortkastet. Det betyr at skolen/systemutviklingslæreren IKKE har kontakt med næringslivet. Men sånn hadde jeg også det, så det er vel vanlig.

 

Nå er jo systemutvikling mer om utviklingsmetode og da skal jo fokuset være på å lage visjon, interessentanalyse og use-case/brukerhistorier og test-caseer + noen diagrammer som kontekst-, prosess-, klassediagrammer. Så spørsmålet er om oppgaven førte til at dette kunne gjøres eller ikke. Det er et øvelsesfag. Ingen setter deg til systemutvikling etter skolen, men om du vil bli arkitekt med tiden så er dette du må trene på.

 

Ellers så ser ikke bedrifter på innholdet i utdanningen. Min bedrift er opptatt av NTNU(lettsolgt) eller master med god karakter(lettsolgt), og om personen er en skikkelig gladselger.

Vi trenger en javautvikler: Til intervju så burde du ha lest litt om det, og så dra på intervju og si at det er ikke noe problem å jobbe med. Det er kult. Dette fikser vi.

Aldri sitte på intervju og si at dette kan ikke du, eller det du lærte på skolen ikke er relevant(som jo er riktig i og for seg, men det er like riktig for alle sammen). Man skal være selger. Merker ofte på ikke-ntnu folk at janteloven ligger tykt smørt på, mens ntnu studenter kommer med masse selvtillit. De har gjort ntnu, det vanskeligste i livet - resten er derfor lett.

Det å ikke se veggen/begrensninger og pågangsmot selger.

 

Problemet mitt er ikke at det ikke er jobber, men at alle relevante jobber er 1,5t+ unna. enten nord sør, øst eller vest.

 

En annen ting er jo at bedrifter altid skal ha så kvalifiserte personer.

Så en bedrift som søkte person med minst 5 års erfaring og bachelorgrad. Jobben besto i å installere printer-drivere...

Flytt til oslo. Det er et krav mener jeg og noe NAV burde tvunget personer som ikke finner jobb til.

 

Men 5års erfaring er ofte standard krav. Ja det er ofte idiotiske krav fordi bedriften ikke skjønner hva de trenger - men om dette er konsulentjobb eller tilsvarende, så trenger man de 5årene for at kunder skal kjøpe i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Vel, mye av det jeg lærer på skolen er relevant, men mye av det er også ikke det, eller ihvertfall i mindre grad. Men det jeg ikke kan fra før kan jeg alltids lære meg, og jeg vil mye heller lære det i en praktisk setting enn i en akademisk setting der jeg kanskje ikke helt begriper hvordan ditt og datt skal kunne overføres til noe produktivt. Likevel er det nå en gang sånn at bedrifter headhunter kun master++ etter min erfaring, så det blir nok enda noen års skolegang på meg.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe relevant utdanning med tjener godt over snittet for personer som jobber innenfor IT.

 

Nå er ikke jeg ung og det var nok enklere å få min type jobber når jeg begynte på 90tallet, men med hardt arbeid, god forståelse og vilje til å ta det man kan av kursing er det ikke noe problem mener jeg.

 

Jeg har folk kommende inn til firmaet jeg jobber i med høy utdannelse og noen med lite eller ingen.

 

Jeg heller heller mot de med liten eller ingen hvis jeg skjønner at de jobber hardt og har god forståelse.

 

Snakk om drift av it systemer, support og design av videkonferanserom.

 

Skolerotter forlanger ofte mye synes jeg og er "skadet" av for mye sitting på ræven og lite praktisk erfaring.

Lenke til kommentar

Vel, mye av det jeg lærer på skolen er relevant, men mye av det er også ikke det, eller ihvertfall i mindre grad. Men det jeg ikke kan fra før kan jeg alltids lære meg, og jeg vil mye heller lære det i en praktisk setting enn i en akademisk setting der jeg kanskje ikke helt begriper hvordan ditt og datt skal kunne overføres til noe produktivt. Likevel er det nå en gang sånn at bedrifter headhunter kun master++ etter min erfaring, så det blir nok enda noen års skolegang på meg.

Min egen utdanning inneholdt c++, objektorientert c++, algoritmiske metoder, basic java, kompilatorteknikk, litt php, etc. Dette er definitivt relevant i den forstand at du må kunne disse tingene for å komme videre - men du lager ikke kompilatorer eller binære trær - for de er ferdiglaget.

Men du lærer ikke nok database/sql, lærer ikke byggeverktøy, rammeverk og en masse andre ting som tar mye tid å lære seg in-the-wild. Men dette er bedrifter inneforstått med - du er ubrukelig med Spring/Hibernate - men det er ikke viktig. Som jobbsøker er det viktig å stå for det du har lært, vise at du kan lære og vil lære mer, ståpåvilje, og selge deg selv som en person som finner løsninger på utfordringer. Bachelor/Master oppgave, eller relevante utviklings-sommerjobber, er beste utgangspunkt for å vise dette.

 

Jeg har ikke noe relevant utdanning med tjener godt over snittet for personer som jobber innenfor IT.

 

Nå er ikke jeg ung og det var nok enklere å få min type jobber når jeg begynte på 90tallet, men med hardt arbeid, god forståelse og vilje til å ta det man kan av kursing er det ikke noe problem mener jeg.

 

Jeg har folk kommende inn til firmaet jeg jobber i med høy utdannelse og noen med lite eller ingen.

 

Jeg heller heller mot de med liten eller ingen hvis jeg skjønner at de jobber hardt og har god forståelse.

 

Snakk om drift av it systemer, support og design av videkonferanserom.

 

Skolerotter forlanger ofte mye synes jeg og er "skadet" av for mye sitting på ræven og lite praktisk erfaring.

Jeg er delvis enig. Kommer an på type jobb. Jeg ville vært skeptisk til å ansette en gutteromsutvikler fordi de mangler masse basic kunnskap som objektorientering, alg.met etc. Selv u-sertifiserte begynner jeg så smått hate fordi de gjør så mye banalt teit.

Men at man skal ha master, det skjønner ikke jeg. Det er mange som ikke egner seg som drift/utvikling, men det skyldes innholdet i hodet og holdninger, og det kan ikke utdanning fikse.

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg ikke om folk som holder på med programmering men den fysiske delen av it pluss planlegging og implementering :)

Drift/infrastruktur har også sine skyggesider med folk som gjør ting de overhode ikke skjønner. Men der hjelper utdannelsen mye mindre, slik at man er mye mer avhengig av at bedrifter skolerer folk skikkelig.

 

Så er spørsmålet om hva du driver med. Installasjon og oppsett av mange ting trenger ikke være så vanskelig. Men det er også store områder innen drift/infrastruktur jeg ikke hadde giddet å forsøkt med folk med livets skole fordi man må forstå hvordan løsningen fungerer under panseret for at det skal bli noe fornuft ut av det. Spesielt i området mellom java og drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...