Gå til innhold

Sony vurderte ren digital distribusjon


Anbefalte innlegg

Hadde vurdert en å kjøpe meg PS4 vis den hadde blitt omtrent som PS3 eller ende bedre som PS2. Men av det jeg får høre om de nye konsoller blir det mer en uaktuelt.Jeg forblir nok på retro konsoller og Pc for spilling, selv om jeg kanskje er den eneste igjen om 10 år ^^

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

om 5 år kommer diablo 4 med release på på playstation 5 med streaming som eneste alternativ.

Ke du tru? :D

 

Om 5 år kjøres Diablo 4 på en server park som streamer rett på TV'en din. Det er ikke behov for hverken CPU eller GPU lokalt, kun nettlinje, TV (eller nettfjøl) og en håndkontroll.

 

Goodbye console age.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Merkelig at ingen har nevnt det største ankepunktet mot kun digital distribusjon fra Sony... Pris!

Har dere sett hva Mass Effect 3 koster der? 599,99kr. For en DIGITAL utgave! Uten særlig med distribusjonskostnader, profitt til diverse salgsledd osv... I en god del norske nettbutikker koster det spillet 299 nå, og i f.eks England enda billigere...

Nei, tror ikke Sony er klar for digital distribusjon ennå, først må de gjøre noe med det horrible prisnivået.

 

Men jeg ønsker digital distribusjon velkommen jeg, ganske kjekt å slippe å gå i en butikk å kjøpe det. Men vi bør fortsatt ha en valgmulighet, for Sony beviser gang på gang at de er litt vel grådige.

Også er det kjekt å ha noen spill i hylla :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske de laget to utgaver av konsollen, med og uten optisk drev.

 

om 5 år kommer diablo 4 med release på på playstation 5 med streaming som eneste alternativ.

Ke du tru? :D

 

Om 5 år kjøres Diablo 4 på en server park som streamer rett på TV'en din. Det er ikke behov for hverken CPU eller GPU lokalt, kun nettlinje, TV (eller nettfjøl) og en håndkontroll.

 

Goodbye console age.

Det er vel liten tvil om at spillkonsollene er på vei ut, men det er begrenset hvilken typer spilling som lar seg streame. Alle typer "real-time"-spill vil kreve bedre responstid enn det noen gang vil bli mulig over nett(lengre avstander). Større båndbredde på nettet vil ikke hjelpe noe her. Spill som Diablo befinner seg i grenseland, men spillbarheten blir definitivt ikke topp over nett.
Lenke til kommentar
Eneste minuset ?Behov for ekstrem lokal lagringsplass for alle spillene.Behov for rask linjeFarvel til muligheten for å bruke lekestasjonen som dvd/bluray spiller.
OnLive.Folk får bedre nett.Netflix.Spår en blurayfri playstation 5 om nok mennesker i målgruppen får raskt nok nett.
-Onlive - konstant behov for å være påkoblet.- At man får tilbud om bedre nett forandrer ikke på det faktum at man får behov for rask linje for å håndtere all dataen.- Høyst uklart hvordan Netflix vil være for oss Nordmenn
- kravet om å være påkoblet selv om man spiller "single player" har man allerede i spill som diablo 3- bedre systemer for datastrøm er på vei som kopmanserer for trege nettlinjer: Funcom-spillet The Secret World er pilot for spennende prosjekt fra norske IKT-forskere.- Jeg har netflix, u mad?

 

Har Netflix selv og må si, utvalget kunne vært bedre. Og dette er en Amerikanske Netflix, som betyr at utvalget kommer til å bli enda verre når det faktisk kommer til Norge.

 

Du har også amazon prime og hulu da... men netflix er billigste og enkleste å bruke...

Veit du om flere streamingløsninger som ligner på netflix? :)

Lenke til kommentar

Hadde vært grusomt med det monopolet Sony kunne skapt seg ved å kun selge digitalt. Topp for utviklerene og topp for sony hadde det vært, de kunne over natta kutte mellomleddet og fjerne alle spillbutikker.

 

Nei, jeg håper fysiske kopier eksisterer lenge, eller for alltid. Tenk hvor greit det er for meg nå å kunne låne et spill av en venn for så senere å kjøpe det skulle jeg ha lyst. Har gjort det mange ganger. Og ta med meg guitar hero til en venn og jamme sammen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er vel liten tvil om at spillkonsollene er på vei ut, men det er begrenset hvilken typer spilling som lar seg streame. Alle typer "real-time"-spill vil kreve bedre responstid enn det noen gang vil bli mulig over nett(lengre avstander). Større båndbredde på nettet vil ikke hjelpe noe her. Spill som Diablo befinner seg i grenseland, men spillbarheten blir definitivt ikke topp over nett.

Diablo har lagg så det holder pga "alltid online DRM". Flere og flere SinglePlayer spill får slik håpløs DRM. Dagens konsollet har rimelig mye lagg i ms grunnet utdatert hardware. Folk er allerede tilvendtl lagg og blir snart også vant til Error 37 (Diablo's too busy messy).

 

Tipper folk flest egentlig ikke vil merke stork når spill blir kjørt i en serverpark isteden, særlig ikke med oppløsninga dagens konsoller operer med. Folk vil syns det er topp, det er jo enkelt og en trenger ikke duppedingser i heimen. Duppedingser er jo så komplisert.

 

Det er kun gamere som vil protestere, men det er mer penger å hente i folk flest enn i gamere.

Hadde vært grusomt med det monopolet Sony kunne skapt seg ved å kun selge digitalt. Topp for utviklerene og topp for sony hadde det vært, de kunne over natta kutte mellomleddet og fjerne alle spillbutikker.

Folk elsker da AppStore, det er jo så enkelt. Mye penger i sånt, inntekt vinner alltid over politisk korrekt forbrukervennlighet. Folk gir f... så lenge det er lett å bruke.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

På tide å kvitte seg med avhengigheten av optiske media. Begrenset lagringsplass (mye mindre enn en gjennomsnitt HD), veldig treg (xbox360 starter spill, lager middag, spiser den, spiser desert, så kan jeg kanskje begynne å spille), tar hylleplass på datarommet, masse gamle spill blir liggendes selv om de ikke funker på dagens pc/konsoll osv osv.

 

De siste 12 år har jeg ikke vært koblet fra internett mer enn noen timer sammenlagt, bortsett fra den ene gangen modemet røk og det tok 2-3 dager å få nytt.

Hva så om det tar noen timer å laste ned et spill, bruker minst 4 timer for å komme meg i butikken som selger spillet og hjem igjen før jeg kan spille (2 mil luftlinje fra Trondheim)

Lenke til kommentar

Det er bare bra, regnet ikke med de turte å fjerne det optiske drevet.

 

Det ville SONY tapt på, det ville kundene tapt på og ikke minst foretningene som selger spill i Norge.

 

I tillegg ville PS4 vært mye mindre atraktiv som en del av hjemmekinoen. Synes ikke de gjorde en skikkelig jobb med PS3 en gang. Selve maskinvaren gjorde en grei jobb, mens det var operativsystemet som virkelig manglet mye for å være en skikkelig medieavspiller eller mediesentermaskin! Samme med PSP, her er f.eks. musikkspilleren bedre enn PS3, men fortsatt for dårlig til at man ville brukt denne som detikert musikkavspiller.

 

Og som noen nevner, internettilkobling er ikke alltid i boks for alle. Jeg hadde ikke internettilkobling før en måned siden, fordi jeg er for langt ifra routeren (seperat bygg), nå fikset med retningsbestemt antenne (foreløpig). De fleste har grei nok WAN-tilkobling, men skader det virkelig å støtte fysiske disker i tillegg? Det går ikke altfor mye ut over den digitale distribusjonen. Men, jo mer tjenester som finnes på nett og jo mer folk bruker dem, jo større grunn ser staten i å forbedre infrastrukturen (dessverre trenger de tydeligvis mye større grunner for å i det hele tatt bry seg).

 

Èn ting er tilgang til internett, men så må du tenke på at ikke alle har stabil internettilkobling. Ikke alle (spesielt de under 18) har ansvar for å bestille internettabonnement. Kanskje ser ikke foreldrene vitsen i å bestille bedre enn 2 Mb/s. I tillegg vil alltid fysiske plater være tilgjengelig om nettet er nede, og selv om det skjer veldig sjeldent så er det veldig frustrerende når det først skjer. Med en ren digital distribusjon vilman også være veldig avhengig av en solid infrastruktur, noe man ikke kan skryte på oss her i Norge!

 

Og så kommer vi inn på lagringskapasitet. For at det virkelig skulle være gunstig med digital distribusjon synes jeg at PS4 burde hatt 1 TB lagringskapasitet, minimum! Helst flere SATA-porter, slik at den ene kunne bli brukt som SSD. Nå tenker du kanskje at SSD i en PS4 er latterlig? Nei, det som ville vært latterlig var hvis PS4 ikke klarer å utnytte den ekstra ytelsesforbedringen SSD medbringer! Faktisk synes jeg PS3 burde utnyttet dette bedre, men med SATA I sier det seg selv at det ikke er mye å tjene. Det skal sies at du i visse tilfeller får en liten økning i ytelse, samtidig som at maskinen både blir kaldere og mye mer stillegående. Mindre strøm trekker den også.

 

Og til dere som argumenterer for at det ikke er noen ulemper med digital distribusjon, og dette alene, må sette seg inn i andres perspektiv. Ikke alle har god nok internettilkobling, ikke alle bor på et sted hvor dette tilbys! I tillegg ville du blitt nødt til å laste ned, slette, laste ned, slette, om og om igjen. Prisene tror jeg heller ikke hadde vært så lave som de burde! Og mange liker det enkelt, mange, spesielt ukyndige hadde aldri kjøpt noe på nett. Vi vil heller ikke at SONY skal ha monopol på distribusjonen, og alle vet at de kunne styrt hvordan dette fungerte, nettopp fordi du bare kan spille gjennom deres systemer. Så jeg mener man bør håpe på at fysisk distribusjon ikke dør med det første!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...