Gå til innhold

Forhindre oksidering av kobber


jonnor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på om du finner alternativer. Men behøver du lakke hele radiatoren da? Det er vel fortrinnsvis topp og bunn det er snakk om?

At selve registeret (rør/kjøleribber) etterhvert oksyderer litt er vel ingen "katastrofe".

Alternativet er jo å plukke ut radiatoren i ny og ne, og dyppe den i en passende kjemisk oppløsning. Vet at det finnes slikt for sølv, det kan hende at den fungerer på kobber også.

Lenke til kommentar
Men behøver du lakke hele radiatoren da? Det er vel fortrinnsvis topp og bunn det er snakk om?

At selve registeret (rør/kjøleribber) etterhvert oksyderer litt er vel ingen "katastrofe".

 

Radiatoren er kobberrør fra Clas (bøyd i fine spiraler)...

Kobber oksyd leder vel varme VELDIG dårlig, derfor vil jo kjøleeffekten

bli en god del lavere. Men dette tar vel litt tid så det er nok ikke aktuelt

enda tror jeg. (er ikke sikkert jeg gidder...)

 

Men takk for svar!

Lenke til kommentar

Ok, det blir nok noe annerledes med en slik løsning.

Men jeg tror strengt tatt at du kan komme ganske greit unna med lakk på kobberrørene også? Du kan vel saktens klare deg med ett tynt "strøk", og evnt øke lengden på spiralen med et par lengder som kompensasjon?

 

Oppriktig talt; Jeg tror ikke løsningen blir voldsomt mye dårligere med et tynt lag med lakk, fortrinnsvis matt lakk. Denne vil antagelig gi en bedre varmeoverføring enn blank.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at oksidasjon på kobber gjør noe målbart med temperaturen. I praksis snakker vi jo ikke jo om noe belegg, kun en svak misfarging i form av mørkere kobber. Og en mørkere farge skal jo faktisk bedre egenskapene! Men får du irr eller et tykk grums på så kan vi jo snakkes.

Lenke til kommentar
Sant nok.

Men så vidt jeg forstod, så var det først og fremst det estetiske NorthWave tenkte på?

Blanke fine kobberrør er jo alltid litt stas.

 

Det er jo litt stas ja, men det var ikke det jeg tenkte mest på.

Trodde at kobberet ville oksydere helt jeg, på ganske kort tid...

Men hvis det ikke er fakta, trenger jeg ikke gjøre noe enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...