Gå til innhold

Nå skal PC-viftene bli enda stillere


Anbefalte innlegg

Interessant ide, men det er ett par ting som gjør meg litt skeptisk. Det ene er hvor godt det fungerer på forskjellige turtall, det andre er at gode motorer ofte ikke er noe spesielt stor del av støybildet i utgangspuntket.AtW

Nå må dette være aktiv støydemping dvs de trenger en mikrofon eller flere og en høytaler som jeg regner med blir satt i motorhuset.

De vil den virke på ulike turtall og ulike belastninger.

Nei motoren bråker ikke, fjerner du vifta vil du ikke høre den.

 

Ja, riktig, av en eller annen grunn forsto jeg artikkelen som at de hadde klart å få lyden fra selve bladene til å være i motfase til motoren. (altså uten høyttalere), men ser at det er ett konvensjonelt høyttalersystem.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er jeg som er dum her, men det er vel turbulens fra viftebladene som er den store støykilden? Noctua har jo vifter med forskjellig angrepsvinkel på hvert enkelt blad for å dempe støyen, så det kan ikke være det det er snakk om her. Kan noen forklare? :)

 

Lyd har en verdi. Men... det kan også ha en negativ verdi. Vis jeg sier noe, og du har en gjendstand som produserer de "motsatte" lydbølgene av det jeg har sagt, så blir det helt stille. Det enkeleste er vel å tenke på det som bølger i vann: Høydeforskjellen utjevnes, og pga dette så blir det ingen høyde eller fordypning.

Aktiv støydemping er samme prinnsippet. Du har en boks som dupliserer lyden du hører, men i motsatt form(dolp nedover i stede for en kul oppover), som ca fjerner lyden helt.

 

Ja, som jeg påpeker så demper de turbulensstøy ved å ha forskjellig angrepsvinkel på bladene, altså støydempingseffekten du snakker om. Og spørsmålet mitt er fremdeles om det her er snakk om støydemping av selve motoren, siden de allerede jobber med støy fra turbulens. Eller er det snakk om aktiv støydemping av turbulensstøy?

 

EDIT: Jeg er mer nyskjerrig på hvordan denne teknologien fungerer og hvilken støykilde den faktisk demper, enn å få en repetisjon av O-fagstimene på barneskolen ;)

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
Mulig det er jeg som er dum her, men det er vel turbulens fra viftebladene som er den store støykilden? Noctua har jo vifter med forskjellig angrepsvinkel på hvert enkelt blad for å dempe støyen, så det kan ikke være det det er snakk om her. Kan noen forklare? :)
lyd er bølger, bølger går over og under "en rett linje" (kan ikke det tekniske begrepet :/) om du da skaper en lyd som er speilvent av lyden som du vil bli kvitt, nuller de hverandre ut i teorien.beklager at det er dårlig forklart, men orker ikke og slå det opp nå (eksamen i morgen)

 

Sinus kurven du tenker på? Og effekten du prater om heter interference. http://en.wikipedia....ave_propagation)

Trodde interferens var det motsatte av utnulling, altså forsterkning når to bølgetopper overlapper. Her snakker vi vel mer om at en bølgetopp på maks nuller ut en bølgebunn på maks, og at dette skjer over hele bølgen av lyd i den amplituden den måtte ha.

 

EDIT:

Nå slo jeg for ordens skyld opp interferens, og da så jeg at det du beskriver faktisk kalles interferens det også. Men da for destruktiv interferens. Det man lærer mest om i normal fysikk (2FY) er den forsterkende typen (derav min misforståelse), og den kaller de for konstruktiv interferens :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan dette kalles ANC da? Hvis jeg forstår det rett så er det den aerodynamiske utformelsen på viften som skaper støyreduksjon, og da er det jo passiv, og ikke aktiv støykansellering.Denne viften har mest sansynelig ett bestemt turtall hvor den er mest optimal, i forhold til støy. Ett aktiv system, jobber jo aktivt for å redusere støyen så my som mulig, uanset turtall og støy, ved hjelp avaktive komponenter (høyttalere, mikrofoner og en prossesor enhet).

Endret av Alpine R12
Lenke til kommentar

Kan dette kalles ANC da? Hvis jeg forstår det rett så er det den aerodynamiske utformelsen på viften som skaper støyreduksjon, og da er det jo passiv, og ikke aktiv støykansellering.Denne viften har mest sansynelig ett bestemt turtall hvor den er mest optimal, i forhold til støy. Ett aktiv system, jobber jo aktivt for å redusere støyen så my som mulig, uanset turtall og støy, ved hjelp avaktive komponenter (høytalere, mikrofoner og en prossesor enhet).

 

Det må ha en kilde som produserer en lydeffekt for å kalles ANC, men det er såvidt jeg vet ingen formelle krav om at dette må være en konvensjonelle høyttaler, og ikke feks en vifte, som produserer motlyden. En vifte som er utformet så den gir mindre turbulens er derimot ikke ANC. Men det er snakk om høyttalere ved viften i dette tilfellet om jeg forsto det rett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var jeg som hadde mistolket artikelen og bildene. Jeg trodde førs det bare var snakk om ut formelsen på viften som redusert støyen. Det var litt bedre forklart inne på Rotosub sin hjeme side.

 

Det hadde vært interessant å vite hva de gjør for å få viften til å lage motstøy, pulsering av hastigheten, aksial bevegelse eller endring av blad vinkelen .

Endret av Alpine R12
Lenke til kommentar

Bladvinkelen er det ikke. Noctua har allerede forskjellig bladvinkel på hvert enkelt blad for å lage destruktiv interferens. De har i tillegg finner for å ytterligere bryte opp.

 

Saken er at det virker som at Noctua er langt framme på passiv støydemping av turbulens, så her snakker vi enten om støydemping av motoren (lite hensiktsmessig etter min mening), eller en slags form for aktiv støydemping av turbulensstøy.

Lenke til kommentar

Bladvinkelen er det ikke. Noctua har allerede forskjellig bladvinkel på hvert enkelt blad for å lage destruktiv interferens. De har i tillegg finner for å ytterligere bryte opp.

 

Saken er at det virker som at Noctua er langt framme på passiv støydemping av turbulens, så her snakker vi enten om støydemping av motoren (lite hensiktsmessig etter min mening), eller en slags form for aktiv støydemping av turbulensstøy.

 

Du får ta en titt på siden til rotosub eller kanskje ennå bedre se videoen

 

Ser helt plausibelt ut det dem har laga. Gleder meg til å teste.

Og kanskje vi får noe slikt inn i varmevekslere og varmepumper også? Der ville det vært et hav av forskjell.

Hater sprengvarme om sommeren som gjør at man må slå på aircon på soverommet for det bråker jo som et jetfly. Kanskje Rotosub kan gi oss en aldri så liten revolusjon?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...