Gå til innhold

Til de eldre her på forumet: Gode CRT skjermer


ksjoet

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre maskin som jeg bruker til retro gaming. Disse spillene blir spilt i oppløsning i alt fra 320x240 til 1024x768. Å bruke en LCD skjerm er uaktuelt på disse lave oppløsningene da pikseleringen blir kraftig forsterket. En annen ting er at disse spillene er laget for CRT skjermer og det er en del av retro opplevelsen.

 

Min Sony 19" triniton skjerm jeg kjøpte brukt i 2003 synger på siste verset. (Hvis noen vet hvorfor den er uklar og har røde buete streker i bildet speak out!). Jeg ser derfor etter en ny skjerm. Enten 17 eller 19 tommer.

 

Husker noen av dere hvilke modeller som var skikkelig gode, altså top of the line på CRT skjermenes storhetstids? Jeg vet om Sony, Viewsonic, Eizo og senere modeller fra Samsung, men ikke spesifikke modellnumre eller andre produsenter. Skjermen må nesten være flatscreen. Oppløsning ikke så viktig, men det som er viktig er at den er skarp, god farge gjengiving samt godt lys (mange dårlige/eldre skjermer er veldig mørke selv med brightness på maks!).

 

(btw, hvis noen har en skjerm i stavanger området som de vil bli kvitt, gi beskjed)

Endret av ksjoet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel også Compaq.

Min erfaring med Compaq skjermer var at de ikke var spesielt gode og med mye "dill dall" på seg (samme som på HP sine). Ei heller at de var flatscreen, men mulig min erfaring/husk til dels er feil og at de også hadde mer proffe skjermer i sitt sortement?

 

Edit: Med dill dall mener jeg sånn her. Ikke akkurat noe fryd for øyet:

5G45W35M53M83N23H4c5b12c88de2fc021e2c.jpg

Endret av ksjoet
Lenke til kommentar

Du har vel også Compaq.

Min erfaring med Compaq skjermer var at de ikke var spesielt gode og med mye "dill dall" på seg (samme som på HP sine). Ei heller at de var flatscreen, men mulig min erfaring/husk til dels er feil og at de også hadde mer proffe skjermer i sitt sortement?

 

Edit: Med dill dall mener jeg sånn her. Ikke akkurat noe fryd for øyet:

 

Jeg tenkte på proffskjermene ja. Hadde selv en Compaq 21" flat type, lurer på om den ikke het P1210 eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre maskin som jeg bruker til retro gaming. Disse spillene blir spilt i oppløsning i alt fra 320x240 til 1024x768. Å bruke en LCD skjerm er uaktuelt på disse lave oppløsningene da pikseleringen blir kraftig forsterket. En annen ting er at disse spillene er laget for CRT skjermer og det er en del av retro opplevelsen.

 

Min Sony 19" triniton skjerm jeg kjøpte brukt i 2003 synger på siste verset. (Hvis noen vet hvorfor den er uklar og har røde buete streker i bildet speak out!). Jeg ser derfor etter en ny skjerm. Enten 17 eller 19 tommer.

 

Husker noen av dere hvilke modeller som var skikkelig gode, altså top of the line på CRT skjermenes storhetstids? Jeg vet om Sony, Viewsonic, Eizo og senere modeller fra Samsung, men ikke spesifikke modellnumre eller andre produsenter. Skjermen må nesten være flatscreen. Oppløsning ikke så viktig, men det som er viktig er at den er skarp, god farge gjengiving samt godt lys (mange dårlige/eldre skjermer er veldig mørke selv med brightness på maks!).

 

(btw, hvis noen har en skjerm i stavanger området som de vil bli kvitt, gi beskjed)

Av bilderør var Trinitron det ypperste. Eizo, Sony og Samsung var gode i sin tid. ADI var også gode en stund, men tapte seg. Viewsonic har jeg et dårlig inntrykk av.

 

Personlig gav jeg opp letingen etter en "ny" 21" trinitron for tre-fire år siden.

 

Uansett så vil gode skjermer du får tak i idag være rundt ti år gamle, så du bør være forberedt på å måtte reparere den. Det er ikke vanskelige greier, du finner nok av videoer på youtube om det skulle bli aktuelt. Den primære slitasjedelen på CRT er flyback-transformateren som kjører opp spenningen på røret, denne går typisk etter ti års jevn bruk, og du har helt sikkert sett skjermer eller TVer som plutselig slår seg av eller dør helt. Dette er i de aller fleste tilfeller flybacken som forårsaker, bilderøret i seg selv kan holde i 30-40 år. Ellers er det meste av innholdet i skjermen veldig holdbart, mange CRTer hadde få microchipper så hvis noe skulle ryke så er det typisk en mostand eller kondensator som lett kan byttes ut. Mange tror også i dag at CRTer har/hadde uskarpt bilde. Sannheten er at gode CRTer hadde sylskarpt bilde, men over tid blir de sakte men sikkert ute av fokus. Dette er også en ting som kan fikses, CRTer har typisk en justering for fokus bak på kretskortet i bunnen av skjermen. Et siste problem som du neppe vil støte på er utladede elektronkanoner. Dette gjelder typisk CRTer som er over 30 år og veldig mye brukt. Da trengs det spesialutstyr for å justere som TV-reparatør har. Dette ser du ved at én eller flere primærfarger er for svak.

 

 

Husker jeg hadde Samsung Syncmaster 997MB 19" CRT, denne var en veldig god gamingskjerm..

Jeg har faktisk en av disse liggende hos foreldrene mine. Responstiden er god på den som CRTer typisk er, men sortnivå og farger var virkelig sørgelige greier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke så mye kunnskap om å fikse elektronikk. Mitt mål er å finne en skjerm fra 2003-2005 perioden. Da vil jeg nekte å tro den har blitt brukt spesielt mye, i og med den mest sannsynlig ble byttet ut med en LCD skjerm etter kort tid og gikk over i en backup rolle. Ergo, skjermen har blitt lite brukt.

 

Jeg har 2 stk skjermer. En 19 tommer Sony skjerm som nevnt i første posten og en Panasonic 17" som fulgte med Statoil sine hjemmepc'er. Sony skjermen er den som er verst. Den er fortsatt lyskraftig, men det er et problem med enten kabelen eller noe annet i og med det er røde buede horisontale striper over hele bildet. Den er også til dels uklar. Panasonic'en fungerer bedre. Den er fortsatt skarp og har ingen problemer med selve bildesignalet. Problemet starter i spill i og med brightness nivået er helt på trynet. Selv om det står på maks så er spillene alt for mørke og det er til dels vanskelig å se hva som foregår i mørke scener/rom.

 

Folk kaster fortsatt CRT skjermene sine, og jeg gir det 2 år så vil CRT skjermer være ettertraktede objekter for samlere.

Endret av ksjoet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se om du finner ein Sony eller Eizo Triniton skjerm. Som nevnt tidligere, så er Triniton betegnelsen for bilderøret, du ser det og lett på at skjermen er flat og ikkje buete.

 

Vist du ser ein SGI (Silicone Graphics) skjerm, så er dei og av veldig god kvalitet, dog dei er eldre.

 

Problemet du nevnte du har med skjermen din nå, kan du muligens fikse ved å stille på justering mulighetene du har. Alt etter modellen har du nok 2-4 stk av dei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dell og HP/Compaq hadde endel skjermer med Trinitron-rør, men det er langt mellom dem nå om dagen. Nokia hadde noen Trinitron-modeller i sin tid, men da er vi nesten tilbake til midten av 90-tallet. Viewsonic hadde også noen, under navnet Viewsonic Professional. Noen av disse hadde Mitsubishi Diamondtron-rør, som er en forbedret utgave av Trinitron. Jeg hadde en sånn Viewsonic, som dessverre gikk i stykker for et par år siden. Den var tettpakket med elektronikk og spesial-ICer, og jeg klarte ikke engang å finne et koblingsskjema.

Vær oppmerksom på at flatt bilderør ikke nødvendigvis er synonymt med Trinitron, for mot slutten kom det endel typer standard bilderør som var flate. Noen av disse er ganske bra (les: betydelig bedre enn det folk flest forbinder med bilderørskjermer), men ikke på høyde med Trinitron. De flate Trinitron-skjermene kom vel først rundt år 2000, før det hadde de også buet bilderør. Jeg har vært borti noen av dem, og det ser ut som de har en tendens til å bli uskarpe, uten at det er mulig å få justert dem riktig igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg hadde Samsung Syncmaster 997MB 19" CRT, denne var en veldig god gamingskjerm..

Jeg har faktisk en av disse liggende hos foreldrene mine. Responstiden er god på den som CRTer typisk er, men sortnivå og farger var virkelig sørgelige greier.

Kan ikke være mer enig. Jeg fikk en sånn skjerm en gang, og den var et trist syn ved siden av Viewsonic-en som jeg brukte som hovedskjerm. Jeg la den ut på Finn, og innen en time var gått stod det en stakkar utenfor døren som med største glede bladde opp "bare" 400 kroner for rukkelet som han kalte "verdens beste spillskjerm". Vel, han om det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...