Gå til innhold

Hvilket Linux OS anbefaler dere?


Gjest medlem-267993

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-267993

Halla, jeg kommer nok ikke til å kjøpe windows 8 så vurdere Linux

 

Så at det var mange så :p

 

Men hvilken Linux OS anbefaler dere? :)

Endret av medlem-267993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en nybegynner anbefaler jeg en "Ubuntu" variasjon. Du kan starte med Ubuntu, og hvis du ikke liker brukergrensesnittet kan dette endres i ettertid. Personlig foretrekker jeg "Gnome-shell" over "Unity", som er standard på Ubuntu 12.04. Hvis du vil at alt skal være mest mulig likt Windows 7, anbefaler jeg en titt på Zorin OS (også en "Ubuntu" variasjon).

Lenke til kommentar

Ubuntu eller Debian, avhengig av hardware og, vel, hvor konservativ du ønsker å være. Og litt hardware.

 

Begge er nokså enkle å få taket på, selv om Debian kan være hakket hardere (iom at de ikke er særlig glad i å støtte proprietære ting). Ubuntu er ganske lettvint, og Canonical gjør ganske mye for at det skal være støttet overalt. Dessverre er de også litt vel ivrige til å forandre en del ting i ny og ne, så det ER en risiko for at du må lære deg nye ting etter et par år.

 

tl;dr: Ubuntu. Styr unna Mint, det er et takras av et prosjekt.

 

Edit: kommer noen med Zorin OS nå kommer en stygg liten rant.

 

Edit2: HVA FAEN. ZORIN KOM 2 SEKUNDER FØR MEG.

 

Kort versjon: Zorin OS er et skrekkelig eksempel på en distro. Det er en rappet Ubuntu hvis hele hensikt er å skape en gratis Windows-klon og håpe på at folk betaler for en pro-versjon. Nei, nei, nei, linux er ikke windows uansett hvor mye du ønsker å innbille deg det. Du blir nødt til å lære deg noe nytt uansett, så du kan like gjerne gjøre det skikkelig. Hold deg unna Zorin. Cancer.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Ubuntu og Mint er vel de to mest populære distroene.

Det er som du nevner en hel haug med distroer, men hold deg til en av de populære så går det nok greit.

Får man Mint på bokmål?
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Ubuntu eller Debian, avhengig av hardware og, vel, hvor konservativ du ønsker å være. Og litt hardware.

 

Begge er nokså enkle å få taket på, selv om Debian kan være hakket hardere (iom at de ikke er særlig glad i å støtte proprietære ting). Ubuntu er ganske lettvint, og Canonical gjør ganske mye for at det skal være støttet overalt. Dessverre er de også litt vel ivrige til å forandre en del ting i ny og ne, så det ER en risiko for at du må lære deg nye ting etter et par år.

 

tl;dr: Ubuntu. Styr unna Mint, det er et takras av et prosjekt.

 

Edit: kommer noen med Zorin OS nå kommer en stygg liten rant.

 

Edit2: HVA FAEN. ZORIN KOM 2 SEKUNDER FØR MEG.

 

Kort versjon: Zorin OS er et skrekkelig eksempel på en distro. Det er en rappet Ubuntu hvis hele hensikt er å skape en gratis Windows-klon og håpe på at folk betaler for en pro-versjon. Nei, nei, nei, linux er ikke windows uansett hvor mye du ønsker å innbille deg det. Du blir nødt til å lære deg noe nytt uansett, så du kan like gjerne gjøre det skikkelig. Hold deg unna Zorin. Cancer.

Da får jeg prøve Ubuntu :p
Lenke til kommentar
Gjest medlem-267993

Ubuntu er et fint valg. Personlig liker jeg KDE godt, så du kan også vurdere å se på Kubuntu (Ubuntu med KDE i stedet for Unity).

 

Bare spør om du trenger hjelp.

Takk :)
Lenke til kommentar

Du trenger egentlig ikke tenke så veldig mye på variantene av Ubuntu (Lubuntu, Kubuntu, Xubuntu m.fl) da de alle er ubuntu, bare med andre standard pakker. Du kan installere akkurat det samme fra alle versjonene.

 

Om du ikke har noen som helst erfaring fra Linux verdenen fra før kan det være verdt å ta en titt på de forskjellige shellene for å se hvilke du liker best.

Ubuntu kommer med Gnome3 baserte Unity. Fra kommando linja kan du installere et utvalg andre for å teste med

sudo apt-get install kde gnome-shell xfce lxde

 

Deretter kan du velge hvilken du vil bruke fra login skjermen.

 

Ellers kan det nevnes at Linux Mint som er ganske populær har den ulempen at standardutgaven baserer seg på å reinstallere mellom hver versjon, mens Ubuntu gir deg muligheten til å oppgradere sømløst mellom versjoner.

Lenke til kommentar

@Lycantrophe: Dette trodde jeg ikke at jeg noengang skulle si; det er f... ikke rart at mange styrer unna GNU/Linux med slike utsagn som du kommer med. Alle trenger ikke være "purister". Linux Mint har mange fordeler over Ubuntu for en nybegynner. I hovedsak kommer Mint med alle de mest vanlige codek'er, flash og java "ut av boksen". Det samme gjør Zorin OS, som har gjort et helhjertet forsøk på å lage en enkel overgang for windows-brukere. Gratisversjonen av Zorin har ingen vesentlige begrensninger for brukeren, bortsett fra at du ikke får tilgang på enkelte egenutviklede tillegg. Ubuntu har også sine "betaltjenester". Ut over dette "oppgulpet" har jeg stor respekt for din kompetanse :-)

Lenke til kommentar

Det gjør nå Ubuntu også om du velger det under installasjon.

 

Zorin OS prøver å lage en Windows-klon.

 

Edit: Hadde jeg vært hardcore purist hadde jeg forslått Debian over Ubuntu. For han gjør jeg det ikke. :) Men det er et stykke derfra til takraset man utsetter seg for med Mint eller Zorin.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Sømløst innenfor rimelighetens grenser ;)

 

Til dags dato har jeg ikke hatt problemer med oppgradering mellom desktop versjoner av Ubuntu selv med en del custom repos.

 

Det skal i utgangspunktet ikke ha noe å si å installere alle miljøene samtidig med mindre du har diskplass problemer. Du kan fjerne hver enkelt i etterkant på samme måte om de er installert samtidig eller hver for seg. <3 apt-get

Lenke til kommentar

Det stemmer i og for seg, men det skaper unødvendig clutter og rot i dotfiles i /home, som i teorien KAN skape gnål. Besides, søkeverktøyet i Dash (og gnome shell) er dårlig nok FØR man begynner å rote det til. Ikke noe som gjør systemet ubrukelig, men det er ingen god grunn til å dra ned et DE uten at det skal brukes.

Lenke til kommentar

Har testet Zorin litt. Ikke imponert.

Skrivebordet ser ut som Windows, men alt av programmer, oppsett og dialoger oser av Ubuntu.

Det så nokså halvhjertet ut.

 

Men det er kanskje bare fordi jeg er så vant til Ubuntu. En Windows-bruker vil kanskje føle seg mer hjemme, selv om jeg tviler.

 

Min anbefaling er Ubuntu.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det gjør nå Ubuntu også om du velger det under installasjon.

 

På langt nær alle; da må du installere "ubuntu-restricted-extras" i etterkant.

 

Zorin OS prøver å lage en Windows-klon.

 

Og hva er galt med det, når rundt 80% (tall tatt litt ut av luften, det er sikkert høyere) kommer fra windows-verden.

 

Edit: Hadde jeg vært hardcore purist hadde jeg forslått Debian over Ubuntu. For han gjør jeg det ikke. :) Men det er et stykke derfra til takraset man utsetter seg for med Mint eller Zorin.

 

Når jeg skrev som jeg gjorde i forrige post, var det fordi du kommer med totalt ubegrunnede utsagn som går rett mot forum-brukere som prøver på beste måte å hjelpe. Det er helt greit å være uenige, men ditt bidrag her (i dette tilfellet) tjener kun til å splitte miljøet og lysten til å utforske Linux. Du gir ellers nesten alltid gode råd, så jeg beklager "personangrepet". Jeg følte bare det måtte sies :-)

Lenke til kommentar

Drar ikke det valget ned Ubuntu restricted extras?

 

Hm, isåfall tar jeg feil der. Jeg gjør det alltid manuelt i etterkant uansett.

 

---

 

Hva er galt med det? Linux er ikke Windows, og jeg kommer ikke på NOEN god grunn til å prøve å klone Windows.. Linux-miljøet bør fokusere på sine gode løsninger, ikke prøve å klone Microsofts dårlige for convenience. Dessuten medfører det større sjanse for at noen annet knekker.

 

Det er helt greit at det må sies, men jeg begrunner sjelden rants før de blir spurt om (og noen ganger behøves rants \o/). Det er mange gode grunner til at Zorin er en ræva idé.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux-miljøet bør fokusere på sine gode løsninger, ikke prøve å klone Microsofts dårlige for convenience.

 

Her er jeg enig, men jeg tror i motsetning til deg at Zorin kan bidra til at flere får opp øynene for linux. Når man først har startet, vil man som regel utforske litt mer. Da er veien til andre DE plutselig litt kortere, for ikke å snakke om alternative distro'er.

 

For øvrig er jeg helt enig i alt du sier i post #10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...