Gå til innhold

Varmt Fractal Design R3, anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei, dette er ikke noen spesiell viktig tråd, men kabinettet mitt er ganske varmt, etter jeg fikk et nytt rom.

 

Rommet er veldig lite, og blir veldig fort varmt, + mitt kabinett varmer jo nesten opp halve rommet. Tar jeg foten uten sokk borti, er det såpass varmt at jeg "brenner meg" / må ta bort foten.

 

Er jo ikke noe problem, vet et kabinett skal tåle slikt, og har sjekket tempraturene, og de er ok.

 

CPU under gaming: 65-70

CPU Full Load (Prime95): 85 MAX (veldig varmt rum) Stock cooler

System under gaming: 50

GPU under gaming: 65

 

Min noctua NH-D14 eller noe slikt gikk i stykker nettop, og bruker nå stock cooler. tenkt å kjøpe vannkjøling i august.

 

Men! Er det noe å anbefale å ta av noen av lyddemperne så luft kommer letter ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de temperaturene er spesielt faretruende bortsett fra CPU på max load. Om prosessoren din kjører 100% ofte tviler jeg heller på. Du kan gå til innkjøp av en ny CPUvifte eller kjøpe flere vifter til kabinettet, men noe mer enn det går ikke an å gjøre

Skal kjøpe ny vifte i august, må vente såpass lenge. når jeg gamer css nå, på krevende servere ligger cpu temp max på 78. Men vil det ikke hjelpe å åpne luft veiene på kabinettet? er mange som er sperret pga lyd dempning.

 

kanskje greit å nevne det er en i5 2500k

Endret av David_T
Lenke til kommentar

Ingen av de temperaturene er spesielt faretruende bortsett fra CPU på max load. Om prosessoren din kjører 100% ofte tviler jeg heller på. Du kan gå til innkjøp av en ny CPUvifte eller kjøpe flere vifter til kabinettet, men noe mer enn det går ikke an å gjøre

Skal kjøpe ny vifte i august, må vente såpass lenge. når jeg gamer css nå, på krevende servere ligger cpu temp max på 78. Men vil det ikke hjelpe å åpne luft veiene på kabinettet? er mange som er sperret pga lyd dempning.

 

kanskje greit å nevne det er en i5 2500k

 

Ligger CPU på 80 c når du spiller CSS? Har du overklokka den?

 

Hvor mange vifter har du i kabinettet? Luftflyt er et nøkkelord her, altså at kald luft blir sugd inn i for eksempel fronten og varm luft blir presset ut bak. Hva har skjedd med noctua-kjølern din?

Lenke til kommentar

Ingen av de temperaturene er spesielt faretruende bortsett fra CPU på max load. Om prosessoren din kjører 100% ofte tviler jeg heller på. Du kan gå til innkjøp av en ny CPUvifte eller kjøpe flere vifter til kabinettet, men noe mer enn det går ikke an å gjøre

Skal kjøpe ny vifte i august, må vente såpass lenge. når jeg gamer css nå, på krevende servere ligger cpu temp max på 78. Men vil det ikke hjelpe å åpne luft veiene på kabinettet? er mange som er sperret pga lyd dempning.

 

kanskje greit å nevne det er en i5 2500k

 

Ligger CPU på 80 c når du spiller CSS? Har du overklokka den?

 

Hvor mange vifter har du i kabinettet? Luftflyt er et nøkkelord her, altså at kald luft blir sugd inn i for eksempel fronten og varm luft blir presset ut bak. Hva har skjedd med noctua-kjølern din?

Nei, den var overclocket, men tok den ned igjen når jeg måtte ta i bruk STOCK viften min, grunnen til at CPUn blir høy temp osv når jeg gamer css er fordi jeg gamer zombie regner jeg med, masse DL content, public, VIP, admin skins, og bare custom maps :p

Og jeg har totalt 5 vifter i kabinettet, men mange av luftveiene er som sagt stengt av lyddempere.

Endret av David_T
Lenke til kommentar

CPUn kom opp til 80 grader etter en times spilling med css, for å si det mildt, det er VELDIG varmt her uansett med vindu åpent.

 

Skal prøve å åpne luftveier, og prøve å skaffe meg ny cpu kjøler så fort jeg kan, for i dette rommet trenger jeg det tydeligvis.

Lenke til kommentar

Hvor varmt er det i rommet ditt? Hvordan er temperaturen på idle?

Idag er det 27-28 i rommet jeg har PC'en. Lufta som blir skjøvet ut av kabinettet mitt ved idle er ca den samme, mens ved load ikke noe spesielt høyere.

Jeg 2 stock vifter og to Noctua 12cm (disse går på lavgir). Stock inn nederst i front, stock ut i bakkant, Noctua inn i døra, Noctua ut bakerst i toppen. Jeg har åpen grill på undersiden (måtte pga PSU) men stengt den fremste på toppen.

Jeg har dog et skjermkort som blåser lufta ut selv (den er selvfølgelig endel varmere).

CPU- kjøler er en Corsair A70 (med bråkete, kalde stock- vifter).

 

Det høres vel ut som om at CPU- kjølern din er alt for dårlig, og også luftflyten. Så da kan du eksperimentere litt med luftflyt først og så skaffe ny kjøler så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Du har 5 vifter i kabinettet, hvordan står disse ?

 

2 i front som suger kald luft inn ?

1 i bunn som suger kald luft inn

1 bak som eksos

1 i topp som eksos ?

 

 

eller hvordan er vifte oppsettet ditt i kabinettet ?

Akkurat slik du beskrev det.

 

Har et spørsmål, tror ikke jeg trenger å kjøpe helt ny CPU kjøler, siden var kun ene vifta på noctua kjølern min som knakk, er vel mulig å kjøpe 1 vifte å hekte på kjølern?

Lenke til kommentar

Du kan fint kjøre med bare en vifte, den er mye bedre en stock kjøleren uansett.

Ok, takker for raskt og veldig effektivt svar, har nå tatt av lyddempere, og åpnet mange luft veier, og bytter tilbake til Noctua i morgen.

 

for bare være litt bedre på å støvsuge maskinen nå som mange luft veier er åpne.

Lenke til kommentar

Du skal bare ha 3 vifter som suger kald luft inn. Disse tre åpningene har støvfilter forran seg.

 

På toppen har du plass til 2 stk 140mm vifter som du blåser varm luft ut. Her skal luften inne i kabinettet komme ut.

Det samme gjelder 120mm viften som står bak. Den skal også blåse luften som er inne i kabinettet ut.

Totalt kan du ha 7 vifter i kabinettet.

 

3 stk som suger kald luft inn, 2 front og 1 i bunn,

 

3 stk som blåser varm luft UT av kabinettet, 2 stk i topp og 1 stk i bunn.

Husk å fjerne alle lyddempere som stenger forran viftehullene.

 

Og siste er i døren, en 140mm som suger kald luft inn.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Det er anbefalt å ha en vifte som blåser inn i sidedøra for skjermkortets del. Det skal føre til mindre støy og lavere temperatur både på kortet og generelt i kabinettet.

Jeg ville gått for 2 foran og 1 i sidedøra. Jeg leste et par tester på det da jeg kjøpte mitt R3 ifjor (har ijkke linkene, desverre)

Lenke til kommentar

Ålreit, takker. Tror jeg går for en til foran, en i siden, og en vifte til bak, så får jeg se hvor varme komponentene blir, og temp. i kabinettet.

 

Hvordan er 120 og 140mm viftene fra Fractal med tanke på støy?Er dumt å kjøp et kabinett som er ment for å være så lydløst som mulig, mens viftene bråker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...