Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen - ØKONOMI OG LEDELSE VG3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fullkommen konkurranse har en rekke kjennetegn som ikke er så enkelt å finne i praksis, men dersom prisen viser seg å være fast, så kan vi si at det er fullkommen konkurranse. Bedriften har da ikke mulighet til å selv velge pris.

 

Monopol vil si at det bare er én selger og derfor ingen konkurranse på markedet. I situasjonsbeskrivelsen står de at de er en ledende bedrift, dermed finnes det flere bedrifter under de, dermed kan vi konkludere med at CERRA AS ikke har monopol.

Endret av Jænsen
Lenke til kommentar

Er det ikke et monopolistisk marked vi har med å gjøre?

 

Det er ikke en bedrift nei, men jeg har lagret med meg både regnskap og informasjon om noe lignende firma (TrioVing).

Bedriften er ikke datterselskap av noe, men kan være greit å ha med.

 

Noen som har noe andre tips om hva som kan være nødvendig å ta med evt. informasjon som er verdt å finne om denne type bedrift ??

 

Noen som vet hvordan det er med klipp og lim på økonomi eksamen? Har en lærer som sier at det er nødvendig, og at du ikke har tid til å skrive alt på nytt ord for ord.

 

Åssen klipp og lim mener du ? Fra excel til word? For det er jo lov og du har kun lov å bruke et dokument, der jeg vil anbefale å bruke word. Kan fort bli kronglete og ha alt i excel.

 

Hei. Jeg sitter med tre andre venner som også har kommet opp i Økonomi og Ledelse. Har du funnet noe ut om CERRA AS?

 

Det er ikke en ekte bedrift. Ta med deg noe info om TrioVing - ikke et datterselskap men en tilsvarende bedrift. Tok også med regnskapet fra 1881.

 

www.trioving.no

http://www.1881.no/laas-og-beslag-produksjon/laas-og-beslag-produksjon-oslo/laas-og-beslag-produksjon-alnabru/trioving-as_100141368S3/regnskap/

 

Fullkommen konkurranse har en rekke kjennetegn som ikke er så enkelt å finne i praksis, men dersom prisen viser seg å være fast, så kan vi si at det er fullkommen konkurranse. Bedriften har da ikke mulighet til å selv velge pris.

 

Monopol vil si at det bare er én selger og derfor ingen konkurranse på markedet. I situasjonsbeskrivelsen står de at de er en ledende bedrift, dermed finnes det flere bedrifter under de, dermed kan vi konkludere med at CERRA AS ikke har monopol.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Monopolistisk_konkurranse

Snakker vi ikke om monopolistisk konkurranse?

Lenke til kommentar

Tusen takk Glangoy. Mye nyttig her. Angående den siste oppgaven vi vil få - globalisering - Hva bør vi skrive her? Noen med tips? Hva er nyttig å ha med?

Litt usikker, men er vel nyttig å ta med den såkalte "kinaeffekten". Har vi samme bok så finner du dette på side 235 (den fra økonomiforlaget).

 

Brukte også disse kildene:

http://merkur2.cappelendamm.no/c415031/merkurmodul/vis.html?tid=415049>

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/kampanjer/refleks/oekonomi.html?id=478868>

 

Vet ikke om de kan komme til nytte, men er bedre med for mye enn for lite. Ellers står det jo masse nyttig i boka. Har du funnet noe annet ??

Evt. andre ting som kan være nyttig å ha med i forhold til denne bedriften vi har med å gjøre? :-)

Lenke til kommentar

Når det gjelder globaliserings spørsmålet - bør boken som du sier, holde i massevis. Er også enig i at bedriften oppererer på et fullkommentmarked, og forventer at vi får en fast pris. Samtidig som vi kan være enda mer presise og presisere at dette er et monopolistisk marked. Når det gjelder andre ting, ser jeg ikke på nødvendigheten av det? Ser du kommer med blandt annet regnskapstall for en lignende bedrift, men kan faktisk ikke se hva det vil komme til gode for?

Lenke til kommentar

Når det gjelder globaliserings spørsmålet - bør boken som du sier, holde i massevis. Er også enig i at bedriften oppererer på et fullkommentmarked, og forventer at vi får en fast pris. Samtidig som vi kan være enda mer presise og presisere at dette er et monopolistisk marked. Når det gjelder andre ting, ser jeg ikke på nødvendigheten av det? Ser du kommer med blandt annet regnskapstall for en lignende bedrift, men kan faktisk ikke se hva det vil komme til gode for?

Vet ikke om det kan komme til gode for noe som helst. Har tatt det med i tilfelle om det skulle komme en oppgave der det kan være pluss og ta med litt i forhold til konkurrenter eller om vi skal forutsette åssen tallene ser ut for bedriften.

Lenke til kommentar

Når det gjelder globaliserings spørsmålet - bør boken som du sier, holde i massevis. Er også enig i at bedriften oppererer på et fullkommentmarked, og forventer at vi får en fast pris. Samtidig som vi kan være enda mer presise og presisere at dette er et monopolistisk marked. Når det gjelder andre ting, ser jeg ikke på nødvendigheten av det? Ser du kommer med blandt annet regnskapstall for en lignende bedrift, men kan faktisk ikke se hva det vil komme til gode for?

Du sier at bedriften opererer på et fullkomment marked med fast pris, mens du i neste setning sier at det er et monopolistisk marked. Gir jo ingen mening når disse markedene er rake motsetninger?

 

I et monopolistisk marked har du i større grad mulighet til å bestemme pris selv, mens i et fullkomment vil det være en fast pris. Tror ikke vi kan vite hva slags marked det er før vi får nye opplysninger i morgen, men jeg tror egentlig mest på at det er fullkomment marked og at vi derfor vil bli gitt en fast pris.

Lenke til kommentar

Når det gjelder globaliserings spørsmålet - bør boken som du sier, holde i massevis. Er også enig i at bedriften oppererer på et fullkommentmarked, og forventer at vi får en fast pris. Samtidig som vi kan være enda mer presise og presisere at dette er et monopolistisk marked. Når det gjelder andre ting, ser jeg ikke på nødvendigheten av det? Ser du kommer med blandt annet regnskapstall for en lignende bedrift, men kan faktisk ikke se hva det vil komme til gode for?

Du sier at bedriften opererer på et fullkomment marked med fast pris, mens du i neste setning sier at det er et monopolistisk marked. Gir jo ingen mening når disse markedene er rake motsetninger?

 

I et monopolistisk marked har du i større grad mulighet til å bestemme pris selv, mens i et fullkomment vil det være en fast pris. Tror ikke vi kan vite hva slags marked det er før vi får nye opplysninger i morgen, men jeg tror egentlig mest på at det er fullkomment marked og at vi derfor vil bli gitt en fast pris.

 

Ser nå at jeg har sumlet litt der. Har skrevet feil.

Lenke til kommentar

Gikk opp som privatist i faget i høst. Veldig grei eksamen da hvor jeg brukte en uke på å lære meg regnskapsark, formler osv. Jeg hadde relativt god tid selv om jeg satt i 5 timer. Relativt enkelt å få en 4'er på eksamen så lenge du kan regnskapsarkene.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det folkens? Synes det var dårlig tid, siden markedstilpasning- og kapitalbehov/finansiering/investerings-oppgavene var rimelig stooore.Håper på 5 :)

 

Jeg brukte også tiden ut. Syntes også det var store oppgaver, men følte det gikk relativt greit. =) Var litt kronglete med kapitalbehov/finansiering og investering i en oppgave...

 

Gikk opp som privatist i faget i høst. Veldig grei eksamen da hvor jeg brukte en uke på å lære meg regnskapsark, formler osv. Jeg hadde relativt god tid selv om jeg satt i 5 timer. Relativt enkelt å få en 4'er på eksamen så lenge du kan regnskapsarkene.

De ser jo mer på våre forutsetninger enn regnskapsarkene... Kan du bare regnskapsarkene må du jo regne med å få en 2 eller 3 på eksamen:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...