Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bodd i Sverige siden år 2007. Glemmer det norske språket.


Anbefalte innlegg

Hej. Det har seg slik at jeg har bodd i Sverige siden år 2007. Jeg snakker flytende nordsvensk dialekt og skriver rein svensk på diverse svenske forum.

Av og til er jeg på besøk i Norge (Nordland fylke), hos venner og familie. De fleste sier at jeg "bryter voldsomt" på svensk. Meget mulig, jeg har jo bodd her i 5 år og er faktiskt 50% svensk. Norsk mamma, svensk pappa.

 

Det som plager meg er at jeg holder på å glemme det norske språket, ettersom jeg til 99% snakker med svensker her jeg bor nå og skriver på svensk på ulike svenske forum.

 

Jeg skjemmes når jeg er på besøk i Norge, til og med når jeg snakker med mine norske slektinger. De vet, og hører, at jeg bryter veldig mye på svensk. Spesielt når jeg er på norske butikker oppdages dette. Eksempel:

 

- Kassadame på Rema 1000: "Hæ? Ka du sei? Æ skjønna ikke..."

 

Jeg bryter alvorlig mye på svensk altså, derfor har noen vansker med å forstå meg. Selv om jeg snakker nordnorsk NORSK så godt som mulig. Uttalen på ordene har blitt helt på trynet etter at jeg flyttet til Sverige...

 

Hvordan skal jeg forbedre meg? Jeg har jo tross alt bodd i Norge mesteparten av livet mitt og nå glemmer jeg språket...Til og med her på Diskusjon på jeg anstrenge med for å skrive ren norsk.

 

 

 

Anonym poster: 0044ff100eec49fdcda84db88adb179d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tante og Onkel bodde i Sverige i 10-12 år og ble veldig svenske i uttalen og valg av ord. Nå har de flyttet tilbake til Norge og snakker så godt som norsk igjen etter 1-2 år. Så om du skal hjem til Norge noengang så vil jeg tro det kommer av seg selv. Skjønner det er flaut når du er hjemme på besøk, men det er vel viktigst å bli forstått der du er 99% av tiden som sier.

Lenke til kommentar

Er i en lignende situasjon etter at jeg flyttet til England for et par aar siden. Jeg har alltid had et stort ordforraad paa norsk og vant en par amator skrivekonkurranser opp gjennom oppveksten. Naa, etter at jeg har omgitt meg med briter og kun bruker norsk til aa lese nyheter/forumer og ringe hjem et par ganger i maaneden, er min muntlige norsk forfallen. Jeg har faatt en mild, engelsk aksant, snakker saktere fordi jeg maa tenke mer for aa finne de riktige ordene og jeg bruker ikke like mange forskjellige ord som jeg gjorde for. Tonefallet mitt ligner det de har i Oslo, selv om jeg har vokst opp i Vesteraalen.

For meg er det mer irriterende enn flaut fordi jeg er stolt av dialekten min og vil jo gjerne beholde den. Derfor leser jeg saa mye som mulig paa norsk, ser paa norsk web tv/nyheter og 'prover' aa laere samboeren min (som er engelsk) litt norsk.

Vil du forbedre norsken din er de kun en ting aa gjore; bruk spraaket. Snakk saa mye norsk som mulig, skriv norsk og lytt til norsk radio og tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...