Gå til innhold

Bytte skjermkort i bærbar data?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte for et par dager siden den nye Multicom Xishan W150E med et gt 650 kort. Multicom pc-en blir jo da bygget opp fra grunne på samme måte som en stasjonær pc.

 

Jeg vet jo at det skal gå an til å bytte ram brikker, harddisken og prosessoren, men var usikker på om det gikk an til å skifte skjærmkortet. Etter hva jeg har lest på nettet skal det da ikke gå an til å skifte skjermkortet om jeg ikke tar fullstendig feil.

 

Men bare for å være helt sikker sendte jeg en mail til Multicom og spurte om nettopp det. Der sa de at jeg kunne skifte skjermkort så lenge det var godkjent av dem. Kan dette virkelig stemme?

 

Nå er det slik at jeg ikke har tenkt til og gjøre det. Kan vel tenke meg at det ikke er smart og bare skifte skjermkortet i forrhold til større strømforbruk og større trengsel på kjøling, men det hadde jo vært kjekt om det gikk an. Slik at man kanskje kunne skifte litt deler etter 2-3 år når pc-en begynner og bli utdatert.

 

Takker for svar :)

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går sikkert an, men etter å ha sett inn i noen bærbare tenker jeg at det må være et helvette. Med tanke på hvor integrerte de er. Og de som i såfall skal fikse dette tar sikkert noen kroner for jobben og sikkert litt ekstra for skjermkortet i seg selv. Så for å være ærlig tror jeg du har mer å vinne på å kjøpe en ny maskin med litt ekstra skjermkort!:)

 

Første og beste jeg fant på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=654207#extra .

Koster sikkert like mye som det koster å sette inn et nytt og bedre kort i maskinen du allerede har:)

Lenke til kommentar

Det går sikkert an, men etter å ha sett inn i noen bærbare tenker jeg at det må være et helvette. Med tanke på hvor integrerte de er. Og de som i såfall skal fikse dette tar sikkert noen kroner for jobben og sikkert litt ekstra for skjermkortet i seg selv. Så for å være ærlig tror jeg du har mer å vinne på å kjøpe en ny maskin med litt ekstra skjermkort! :)

 

Første og beste jeg fant på komplett: http://www.komplett....ku=654207#extra .

Koster sikkert like mye som det koster å sette inn et nytt og bedre kort i maskinen du allerede har:)

Tror nokk du har helt rett, med at det antakelig vil koste mer en det smaker. Jeg spurte bare for morro skyld og stusset litt over at de sa at det gikk an, etter hva jeg hadde lest på nettet fra før av. Jeg tror selv at jeg kommer til å klare meg lenge med det grafikkkortet jeg har bestilt, med tanke på at jeg ikke er så grafikk kresen.
Lenke til kommentar

Om laptopen din støtter mxm moduler, er det bare å finne en ny mxm modul innenfor fysisk størrelse og strømspec som det du har i dag, og skifte ut.

Om grafikkortet er loddet fast i hovedkortet derimot kan du søke etter et nytt hovedkort med bedre gpu, eller skaffe ny pc.

Lenke til kommentar

Vanligvis kan man bare glemme å begynne å skifte skjermkort i en bærbar. I hvert fall ikke hvis det er snakk om en oppgradering, dvs. dersom man har ønske om å sette inn et kraftigere skjermkort.

Multicom's Clevo-builds er ett av unntakene. I disse er det forholdsvis enkelt å selv skifte skjermkort, og andre ting. Ikke stort vanskeligere enn det er med stasjonære kabinetter, faktisk. Likevel er det ingen god idé, tror jeg, hvis man f.eks. vil bytte ut GT 650M som sitter i en Xishan W150E, mot et GTX 660M, for eksempel. Man kan nok fint få det til å smekke på plass, men da er det vel heller tvilsomt om kjølesystemet i W150E er beregnet på å hanskes med den økte varmen fra et kraftigere skjermkort. I en bærbar er det meste designet til å kunne passe med alt det andre, og selv om man fysisk godt kan bytte ut en og annen del, så kan det være verre med å få ting til å passe elektrisk, eller termisk. Man skal også ha et BIOS som godkjenner det nye kortet. På en P150E derimot, så er kjølesystemet beregnet på å ta seg av en rekke forskjellige skjermkort, alt fra GTX 660M og opp til GTX 675M, og sannsynligvis også GTX 680M, når/hvis det kommer. Her er det ganske uproblematisk om man starter med et GTX 660M og senere f.eks. oppgraderer til et GTX 675M. Annet enn kostnadene, får man passe på å si - å kjøpe et bærbarskjermkort er ikke spesiellt billig! Hvis man vil oppgradere til et AMD HD 7970M, må man sannsynligvis skifte ut eller modifisere selve kjøleblokken også, ihvert fall den delen av kobberet som er i direkte kontakt med skjermkortet. Det er ikke særlig standardisert hvordan kontaktflaten mellom grafikkjerne/minne og kjøleblokk fysisk skal se ut på et bærbart skjermkort, men vi kan vel regne med at de sterkeste kortene til Nvidia ser maken ut, og at AMD's kort vil være litt annerledes.

 

Så svaret til deg, sunnySR, er at joda, da kan godt selv bytte skjermkort på en W150E, forutsatt at du bytter til samme kort!

På en P150E kan du også oppgradere kortet til et kraftigere et, hvis du ønsker det.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vanligvis kan man bare glemme å begynne å skifte skjermkort i en bærbar. I hvert fall ikke hvis det er snakk om en oppgradering, dvs. dersom man har ønske om å sette inn et kraftigere skjermkort.

Multicom's Clevo-builds er ett av unntakene. I disse er det forholdsvis enkelt å selv skifte skjermkort, og andre ting. Ikke stort vanskeligere enn det er med stasjonære kabinetter, faktisk. Likevel er det ingen god idé, tror jeg, hvis man f.eks. vil bytte ut GT 650M som sitter i en Xishan W150E, mot et GTX 660M, for eksempel. Man kan nok fint få det til å smekke på plass, men da er det vel heller tvilsomt om kjølesystemet i W150E er beregnet på å hanskes med den økte varmen fra et kraftigere skjermkort. I en bærbar er det meste designet til å kunne passe med alt det andre, og selv om man fysisk godt kan bytte ut en og annen del, så kan det være verre med å få ting til å passe elektrisk, eller termisk. Man skal også ha et BIOS som godkjenner det nye kortet. På en P150E derimot, så er kjølesystemet beregnet på å ta seg av en rekke forskjellige skjermkort, alt fra GTX 660M og opp til GTX 675M, og sannsynligvis også GTX 680M, når/hvis det kommer. Her er det ganske uproblematisk om man starter med et GTX 660M og senere f.eks. oppgraderer til et GTX 675M. Annet enn kostnadene, får man passe på å si - å kjøpe et bærbarskjermkort er ikke spesiellt billig! Hvis man vil oppgradere til et AMD HD 7970M, må man sannsynligvis skifte ut eller modifisere selve kjøleblokken også, ihvert fall den delen av kobberet som er i direkte kontakt med skjermkortet. Det er ikke særlig standardisert hvordan kontaktflaten mellom grafikkjerne/minne og kjøleblokk fysisk skal se ut på et bærbart skjermkort, men vi kan vel regne med at de sterkeste kortene til Nvidia ser maken ut, og at AMD's kort vil være litt annerledes.

 

Så svaret til deg, sunnySR, er at joda, da kan godt selv bytte skjermkort på en W150E, forutsatt at du bytter til samme kort!

På en P150E kan du også oppgradere kortet til et kraftigere et, hvis du ønsker det.

Det var det jeg egentlig visste, trengte bare å få bekreftet det. Som jeg selv skrev helt dær oppe tror jeg heller ikke det er så lurt i forhold til kjølesystemet og strømforbruket. Regner nokk sterkt med at dette aldrig kommer til å skje, siden det koster mer en det smaker. Om man skulle gjort det så måtte man jo skifte flere ting ikke bare skjermkortet, blir litt som å trimme en bil. Du kan trimme ut av helvette, men da burde du også forsterke delene eller så kommer delene til å ryke en etter en :) Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...