Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre lett-MC uten lappen og registert på noen andre?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg lett-MC og den er nå registrert på meg, er 15 år og som sagt står alt på meg. Skal kjøre opp nå i sommer.

 

 

Det som er problemet er at kjæresten min tok sykkelen min her forleden uten at jeg viste om det.

Så vist han tar den igjen og han blir tatt av politiet, hvem går det uttover og hva skjer? mister jeg letten min tar de skiltene ? Altså vist han tar den uten at jeg vet det?

 

Han er da 16 og har ikke lett lappen ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er særdeles uansvarlig å kjøre lett mc uten førerkortet. Faren for å komme utfor en ulykke er stor dersom man ikke har kompetansen, og det kan få store konsekvenser. Dersom kjøringen gjør at han skader seg selv eller andre kan du også få problemer; dersom du låner bort sykkelen din til noen uten lappen kan du straffes for dette. Det er heller ikke utenkelig at du kan straffes dersom han tas i førerkortkontroll heller, men faren for det er nærmest fraværende all den tid politiet sjelden avholder slik kontroller. Uansett er dette noe du må si klart ifra at er uholdbart. Og hvis du ikke tydelig motsetter deg at han tar den så gir du en slags aksept.

Lenke til kommentar

Så vist han tar den igjen og han blir tatt av politiet, hvem går det uttover og hva skjer?

 

Han får en utsettelse på 6 mnd. på alle førerkortklasser og forelegg(bot). Siden dette ikke er et forenklet forelegg, kommer det i tillegg på rulleblandet hans. Det får ingen konsekvenser for deg. Du stilles ikke ansvarlig for andres handlinger såfremt du ikke er medvirkende. Altså at du har lånt bort sykkelen til han.

 

 

mister jeg letten min tar de skiltene ?

 

Nei, såfremt det ikke finnes noen teknisk grunnlag for avskilting, vil den heller ikke bli avskiltet.

Lenke til kommentar

Hvordan skal noen vite at dette skjer regelmessig? Det vet bare om det ene tilfellet hvor han blir tatt. Dessuten trenger man ikke å bevise eller sannsynliggjøre noe. Man sier at den ble tatt uten lov, det vil være påtalemyndighet som vil være ansvarlig for å bevise noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...