Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen FY2 Vår 2012


Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en stor tabbe på 5d, jeg regnet som om den ville falt rett nedover når den var på linje med B, uten å være klar over det. Hjemme regnet jeg på den, måtte dekomponere alt som var å dekomponere. Fikk den da til.

 

I tillegg skjønte jeg ikke hvordan antall vindinger kunne komme inn i formelen. Så vidt jeg vet er det bare ems som inkluderer antall vindinger, så jeg skrev 18 T. Usikkerhetsoppgaven ble jeg ikke ferdig med.

 

Veldig kjipt. Det er snakk om noen få minutter som kan være forskjellen mellom 5 og 6.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Fikk den da til" skriver du Rossoneri. Med det mener du at du fikk 18,1 m forhåpentligvis? :D

 

Tenkte forsåvidt det samme som deg angående magnetfeltet, skjønte ikke hva viklingene hadde med saken å gjøre da det bare gjaldt ems (og fluks?) etter min forståelse. Endte opp med at magnetfeltet var avhengig av strømmen gjennom viklingene B(I) = 17,4 * I +-0,174 * I. Håper ikke denne deloppgaven alene kan trekke ned fra sekseren. I alle fall ikke når de rette sifferene er på plass.

 

Men hvorfor er magnetfeltet 17 T? Vil det ikke være avhengig av strømmen gjennom spolen? Slik jeg forsto det...

Lenke til kommentar

"Fikk den da til" skriver du Rossoneri. Med det mener du at du fikk 18,1 m forhåpentligvis? :D

 

Tenkte forsåvidt det samme som deg angående magnetfeltet, skjønte ikke hva viklingene hadde med saken å gjøre da det bare gjaldt ems (og fluks?) etter min forståelse. Endte opp med at magnetfeltet var avhengig av strømmen gjennom viklingene B(I) = 17,4 * I +-0,174 * I. Håper ikke denne deloppgaven alene kan trekke ned fra sekseren. I alle fall ikke når de rette sifferene er på plass.

 

Men hvorfor er magnetfeltet 17 T? Vil det ikke være avhengig av strømmen gjennom spolen? Slik jeg forsto det...

 

Ja, fikk 18,1 m da, men metoden var jææævlig tungvint. Vet ikke om det finnes en mer elegant måte. Som sagt, jeg så meg nødt til å dekomponere absolutt alt som hadde retning i den oppgaven, være det høyde, tyngdeakselerasjon eller fart.

Lenke til kommentar

Synes del 1 var OK.

Bortsett fra et par MC-oppgaver (den opp leptontall og så var det en sick algebra oppgave)

 

Del 2 var vel også OK. Var 2 deloppgaver der jeg ikke klarte though

 

Tror ikke det blir 6 på eksamen. Har det i standpunkt though.

Jeg synes alltid eksamen er vanskeligere enn terminprøvene. Men jeg synes Fysikk 2 er mye vanskeligere og mer omfattende enn for eksempel R2, selv om jeg i Fysikk har hatt dobbelt så mange prøver, som igjen gjør at jeg har jobbet mer. Er kanskje den kombinasjonen av regning og forklaring hele veien, også må du være jævlig presis i forklaringen og ha 100 % snøring for å få 6. Men 6'ern skal jo henge høyt, så er forsåvidt forståelig. Men eksamen syns jeg kan bli ørlitte grann lettere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fikk den da til" skriver du Rossoneri. Med det mener du at du fikk 18,1 m forhåpentligvis? :D

 

Tenkte forsåvidt det samme som deg angående magnetfeltet, skjønte ikke hva viklingene hadde med saken å gjøre da det bare gjaldt ems (og fluks?) etter min forståelse. Endte opp med at magnetfeltet var avhengig av strømmen gjennom viklingene B(I) = 17,4 * I +-0,174 * I. Håper ikke denne deloppgaven alene kan trekke ned fra sekseren. I alle fall ikke når de rette sifferene er på plass.

 

Men hvorfor er magnetfeltet 17 T? Vil det ikke være avhengig av strømmen gjennom spolen? Slik jeg forsto det...

 

Ja, fikk 18,1 m da, men metoden var jææævlig tungvint. Vet ikke om det finnes en mer elegant måte. Som sagt, jeg så meg nødt til å dekomponere absolutt alt som hadde retning i den oppgaven, være det høyde, tyngdeakselerasjon eller fart.

Tror nok det er eneste måten for noen på vårt kunnskapsnivå. Satser på at de ikke trekker for rotete utregning i en så komplisert oppgave. :/

Lenke til kommentar

Jeg innførte et helt nytt koordinatsystem, der bakken var x-aksen! Da måtte jeg dekomponere farten og akselerasjonen(tyngdekraftsakselerasjon virker da både i y- og x-retning). Lurer på om jeg fikk 18 m, er ikke helt sikker"

Kreativt. Jeg liker det!

 

Hvordan gikk dere fram på 3c) og d)?

3c - hvis det var den med en kule som hang i en tråd og en kloss på en fjær - fant først den potensielle energien til kulen, deretter farten i det den traff klossen. Brukte at bevegelsesmengden er bevart til å finne farten til klossen. Da kunne jeg bruke at den kinetiske energien måtte være lik den potensielle fjærenergien i det den var presset lengst inn.

 

3d - fant først massen til fjæren ved å bruke at fjærkraften måtte være lik gravitasjonskraften når strømmen gjennom spolen var null. Deretter brukte jeg regning med kraftvektorer (Fjærkraft = Gravitasjonskraft + Magnetkraft) til å finne et uttrykk for forlengelsen som en funksjon av tiden. Stigningstallet var da proporsjonelt med B. Ved hjelp av regresjon på kalkulator kunne jeg finne en verdi for stigningstallet. Brukte til slutt enkel algebra for å finne B. Etter alt strevet feilet jeg på den enkleste delen av oppgaven: å dele "B" med vindingstallet på spolene for å finne styrken på det egentlige magnetfeltet, siden spenningen og dermed kraften som kommer av magnetfeltet er proporsjonell med vindingstallet på spolen. Jeg feilet også på usikkerheten, siden jeg ikke visste hvordan jeg skulle lese av data for usikkerhet på kalkulatoren.

 

Usikkerhetsoppgaven ble jeg ikke ferdig med.

Hvilken var det?

Lenke til kommentar

Jeg innførte et helt nytt koordinatsystem, der bakken var x-aksen! Da måtte jeg dekomponere farten og akselerasjonen(tyngdekraftsakselerasjon virker da både i y- og x-retning). Lurer på om jeg fikk 18 m, er ikke helt sikker"

Kreativt. Jeg liker det!

 

Hvordan gikk dere fram på 3c) og d)?

3c - hvis det var den med en kule som hang i en tråd og en kloss på en fjær - fant først den potensielle energien til kulen, deretter farten i det den traff klossen. Brukte at bevegelsesmengden er bevart til å finne farten til klossen. Da kunne jeg bruke at den kinetiske energien måtte være lik den potensielle fjærenergien i det den var presset lengst inn.

 

3d - fant først massen til fjæren ved å bruke at fjærkraften måtte være lik gravitasjonskraften når strømmen gjennom spolen var null. Deretter brukte jeg regning med kraftvektorer (Fjærkraft = Gravitasjonskraft + Magnetkraft) til å finne et uttrykk for forlengelsen som en funksjon av tiden. Stigningstallet var da proporsjonelt med B. Ved hjelp av regresjon på kalkulator kunne jeg finne en verdi for stigningstallet. Brukte til slutt enkel algebra for å finne B. Etter alt strevet feilet jeg på den enkleste delen av oppgaven: å dele "B" med vindingstallet på spolene for å finne styrken på det egentlige magnetfeltet, siden spenningen og dermed kraften som kommer av magnetfeltet er proporsjonell med vindingstallet på spolen. Jeg feilet også på usikkerheten, siden jeg ikke visste hvordan jeg skulle lese av data for usikkerhet på kalkulatoren.

 

Usikkerhetsoppgaven ble jeg ikke ferdig med.

Hvilken var det?

Det var 3b) du forklarte, ikke 3c). Og du beskrev både 3c) og 3d). 3d) var usikkerhetsoppgaven

Lenke til kommentar

 

Tenker på sensorveiledningen som vanligvis legges ut etter eksamen. Der har udir lagt inn krav til ulike oppgaver, og hva som må til for å få full uttelling!

 

Sjekk her: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/H11/Sensorveiledning_17_nov/Sensorveiledning_REA3005_Fysikk_2_H11.pdf

 

Det er ikke så mye å hente, bortsett fra hvor mange poeng hver enkelt oppgave gir.

Lenke til kommentar

http://www.udir.no/U...rapport_V12.pdf

 

Virker som om eksamen var vanskelig år. Ser ut som de har nedjustert karakterkravene siden forhåndsensuren viser at snittet ligger 0,3 under i fjor. Her ligger også kommentarer til oppgavene

 

"Arbeidsmengde

Det ser ut til at arbeidsmengden er noe stor.

 

Vanskelighetsgrad

Det ser ut til at oppgavesettet har falt noe vanskelig ut, spesielt oppgave 3e og 5d.

 

Mange sensorer kommenterer at svært få har oppnådd de høyeste karakterene.

 

Det kan se ut til at mange av flervalgsoppgavene har vært krevende."

 

De bør virkelig rette opp i dette.

Endret av St€rk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det lukkes vil magnetfeltet være motsatt vei (husk lenz regel), den vil motarbeide magnetfelte laget av den ytre.

Når den er på over tid, vil fluksen være konstant, som vil bety null indusert ems.

Når strømmen brytes vil magnetfeltet være likt, da den indre ringen vil motarbeide forsøket på endring av fluks, ved å ha like poler.

Lenke til kommentar

Tror jeg faktisk skrev noe sånt som det, men jeg sliter litt med basicen. Hvordan oppstår magnetfelt i den ytre ringen, og hvordan påvirker det den indre ringen? Er det slik at en bruker en av høyrehåndsreglene til å finne magnetfeltets retning i den indre ringen?

 

Det med lenz regel irriterer meg at vi ikke har hatt noe om i fysikk 2 i undervisningen. Står ikke noe om det i boka mi(RST).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...