Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen FY2 Vår 2012


Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg kunne lage en samletråd for alle oss som kom opp i FY2. FY2 var definitvt det faget jeg aller minst ville komme opp i(..ligger an til 4 i standpunkt), spesielt når jeg fikk det sammen med R2. Menmen, får vel bare gjøre det beste ut av det.

 

---------

 

Tror jeg kommer til å regne gjennom masse tidligere eksamensoppgaver, samt gjøre oppgaver i lærebok/Lokus(portal til læreboken). Noen andre som kom opp/hvordan vil dere forberede dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har regnet gjennom våren '09 nå og synes den var ganske grei. Del 1 synes jeg var kjempeenkel bortsett fra den siste oppgaven (der du skal forklare et fysisk fenomen). Hvordan forbereder dere dere på dette? For meg virker det veldig vilkårlig hvilket fysisk fenomen vi skal forklare, og jeg føler nå det er det som er min akilleshæl ifht. eksamen. Er redd jeg skal rote bort mye poeng ved en slik oppgave. Noen tips?

Lenke til kommentar

Les, fokuser spesielt på kvantefysikk. Andre tema kan man ofte tenke seg til svaret gjennom forståelse, men tema som kvantefysikk må man bare pugge visse detaljer.

 

Noen som er flinke på usikkerhet? Sliter med alle oppgaver som omhandler usikkerhet i målingsverdi på f.eks. 8%. Hva gjør jeg i et slikt tilfelle?

 

Hvilke undersøkelsesmetoder trenger vi å lære oss utenat? Ultralyd, CT, røntgen og NMR-spektroskopi? Er det flere?

Lenke til kommentar

Fra mattematikk.net:

Vi definerer antall gjeldene siffer som det totale antall siffer med unntak av eventuelle nuller til venstre.

Eks:

10.000 har fem gjeldende siffer

10,001 har fem gjeldene siffer

0,0001 har ett gjeldende siffer

0,0100 har tre gjeldende siffer

Tall på formen a · 10n der n er et helt tall og 1 ≤ a &--#60; 10 har like mange gjeldende siffer som det er gjeldende siffer i a.

Eks:1,23 · 109 har tre gjeldende siffer.

 

I multiple choice: Dersom vi skal velge antall gjeldende siffer etter multiplikasjon (som vi vanligvis skal i FYS2), skal svaret ha like mange gjeldende siffer som den minst nøyaktige faktoren i multiplikasjonen. Usikkerheten i et forsøk er vanligvis med ett gjeldende siffer

 

Hvis du tenker på presisjonen på svaret i vanlige oppgaver, skal svaret ha like mange gjeldende siffer som den minst nøyaktige opplysningen du får oppgitt i oppgaveteksten.

 

(Si ifra hvis dette er feil)

Endret av Sagan
Lenke til kommentar

Jo, fikk denne av læreren:

 

Reglene for desimaler (eg. gjeldende siffer) er ikke rett fram. En gylden regel er allikevel at du ikke kan være mer nøyaktig en det mest unøyaktige tallet du bruker i utregningen. I tillegg er det som du sikkert har lagt merke til vanlig å avrunde i det endelige svaret. Er du i tvil, svar på standardform og bruk så 2 desimaler. Den største feilen som gjøres er å skrive et svar som f.eks. 3,2146666667 når du ikke har dekning for mer enn 3,21!

Når det gjelder usikkerhet skal den være av samme presisjon som måltalet: 7,70 *10^3 +- 0,30*10^3

Lenke til kommentar

Helvete. Fysikkeksamen kommer til å gå dårlig. Har 6 i FY1 og FY1 muntig eksamen. Ligger vel an til å få 4 i FY2 (har ligget på 5, men fikk 3 på tentamen). Jeg eier ikke motivasjon og arbeidslyst for tida. Jeg er så drittlei av hele skolen. Fatter ikke hva som har skjedd, tror jeg brukte for mye tid på skolen i fjor og i første klasse. Jeg får gå for en 3 på eksamen og...

 

Jeg måtte bare få ut litt frustrasjon. Beklager at det egentlig er off-topic.

Lenke til kommentar

Godt vær og norsk eksamen har ødelagt forbredelsene mine en del. Men jeg føler jeg kan pensumet fordi jeg har jobbet jevnt igjennom året.

 

Hvis du er lei øvingingen burde du bare gjøre et par del 1 oppgaver, da får du fort gjennomgang av pensum og finner ut hva du ikke kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...