Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

IT Eksamen 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja, grunnen til at jeg ikke får lasta den ned er fordi du har laget den i CS5,5, står det :p

 

Hvilken versjon bruker dere da? Kan lagre den som fra CS4 --> CS5.5, kan dessverre ikke hjelpe hvis du skal ha CS3 versjon

 

Vi bruker CS5 :)

 

Sånn, her har du CS5-versjon :)https://docs.google....TEczRVJFU0pCeUk

 

Uff!! Det her skulle virkelig ikke være lett. Jeg fikk åpna den (hurra for det!), men det går ikke an å trykke på stopp, og ser heller ingen forklaring? :p Beklager for mas altså.. Men sliter virkelig når det kommer til IT..

Lenke til kommentar

Åja, grunnen til at jeg ikke får lasta den ned er fordi du har laget den i CS5,5, står det :p

 

Hvilken versjon bruker dere da? Kan lagre den som fra CS4 --> CS5.5, kan dessverre ikke hjelpe hvis du skal ha CS3 versjon

 

Vi bruker CS5 :)

 

Sånn, her har du CS5-versjon :)https://docs.google....TEczRVJFU0pCeUk

 

Uff!! Det her skulle virkelig ikke være lett. Jeg fikk åpna den (hurra for det!), men det går ikke an å trykke på stopp, og ser heller ingen forklaring? :p Beklager for mas altså.. Men sliter virkelig når det kommer til IT..

 

Nei vet du hva... Det var min feil denne gangen, sendte feil fil -.-

Regner med at du vet hvordan man åpner script-layeren/actions (F9)

 

https://docs.google.com/open?id=0B7uMs724ppgnOERuWHZxOW5GM2c

Lenke til kommentar

Åja, grunnen til at jeg ikke får lasta den ned er fordi du har laget den i CS5,5, står det :p

 

Hvilken versjon bruker dere da? Kan lagre den som fra CS4 --> CS5.5, kan dessverre ikke hjelpe hvis du skal ha CS3 versjon

 

Vi bruker CS5 :)

 

Sånn, her har du CS5-versjon :)https://docs.google....TEczRVJFU0pCeUk

 

Uff!! Det her skulle virkelig ikke være lett. Jeg fikk åpna den (hurra for det!), men det går ikke an å trykke på stopp, og ser heller ingen forklaring? :p Beklager for mas altså.. Men sliter virkelig når det kommer til IT..

 

Nei vet du hva... Det var min feil denne gangen, sendte feil fil -.-

Regner med at du vet hvordan man åpner script-layeren/actions (F9)

 

https://docs.google....OERuWHZxOW5GM2c

 

Der ja! Tuuusen takk!! Evig takknemlig! :D Nå håper jeg virkelig at vi får noe om start og stopp på eksamen, slik at jeg kanskje har en liiten sjanse.. Hehe!

Lenke til kommentar

Chill litt med siteringen ;)

 

Har laget en channel på Quakenet kalt #IT2.

 

Bare å joine for folk som har eller trenger kompetanse :)

 

haha, prøvde å kutte ned litt etterhvert..

 

urgh quakenet.. får vel joine for å chille der i de to neste dagene, selv om jeg foretrekker EFNet

Lenke til kommentar

Kom opp jeg også. Noen som er klare for å dele dokumentasjons oppgaver de har jobbet med? alltid Slakt å kunne paste inn ferdigskrevet på eksamen. Lærern min sa hvertfall at den biten kunne man gjerne ha gjort ferdig på forhånd.

Endret av TKPitJunk
Lenke til kommentar

Sitter med eksamen fra høsten 2011. På oppgave 3 så skal de fem figurene ha forskjellig plassering hver gang, har noen her løst det på en god måte? Jeg ender bare opp med å gjøre det manuelt, må jo være en mer effektiv måte å løse det på enn å sitte å taste inn x-verdien for egen maskin.

 

Noen som har løst dette oppgavesettet og har en god løsning på saken? Har CS3 så får ikke åpnet noe av det som er lagt ut...

Endret av Dr.Sheldon Cooper
Lenke til kommentar

Kom ikke selv opp i IT2, men har alt gjort alle eksamenene og kan alt vi skal kunne (kun fått 6 og Høy måloppnåelse), så kan sikkert forklare noen smarte framgangsmåter/tenkemåter ol. om noen trenger hjelp.

 

@Dr.Sheldon Cooper:

På den oppgaven valgte jeg å dele opp koden i funksjoner.

Når programmer starter, definerer jeg variabler, konstanter og arrays.

Så er det omtrent 7 funksjoner, som består av å velge en tilfeldig figur og legge den på toppen, og velge 5 figurer å legge de ut (putter de inn i et array fra xml, bruker en egen funksjon til å shuffle arrayet, uten at noen er doble), en for å gå videre, en for å sjekke status, en for å oppdatere status, en for å fjerne alle figurene og en for å gå til slutten.

 

Trikset er å kunne fjerne + legge ut figurene i en tilfeldig rekkefølge X antall ganger, noe som burde gjøres med en loop + array (objektene ligger i et array, og det legges ut med en for loop, eventuelt for each eller while.

 

 

@drammenserr:

To-dimensjonale arrays er ikke spesielt vanskelige, bare tenk på de som en tabell.

Du har f.eks.

var arry:Array = [ [1, 2, 3], [4, 5 ,6], [7, 8, 9] ];

Disse tallene ligger da slik:

1, 2, 3

4, 5, 6,

7, 8, 9

I en slags tabell, eller todimensjonal liste, og funker akkurat som vanlige arrays.

arry[0][0] henter ut 1, mens arry[2][1] henter ut 8.

 

Bruksmåten kan være nesten alt, f.eks. en liste over tømmer (sort er i toppen, mens diverse data føres nedover i "tabellen"), eller x- og y-aksen på en graf.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Kom ikke selv opp i IT2, men har alt gjort alle eksamenene og kan alt vi skal kunne (kun fått 6 og Høy måloppnåelse), så kan sikkert forklare noen smarte framgangsmåter/tenkemåter ol. om noen trenger hjelp.

 

Har du et eksempel på todimensjonale arrays? Og vet du hvordan man redigerer lyd i flash og får flere figurer til å gå i samme bane? :)

Lenke til kommentar

Har du et eksempel på todimensjonale arrays? Og vet du hvordan man redigerer lyd i flash og får flere figurer til å gå i samme bane? :)

Redigerte posten min ovenfor med en forklaring (den er kort og kanskje ikke så altfor beskrivende, bare si ifra om du ikke skjønner det, så kan jeg gå igjennom det dypere).

 

Med å redigere lyd, mener du å redigere lyden (klippe flere lyder sammen, legge på effekter ol. i flash) eller å stoppe/stanse lyd?

Om det første, så nei, kan ikke det.

Men om du mener det andre (stopp/start/og sånt), så ja, kan det.

Noen spesiell måte du er vant til (bruke xml til lyd, streame lyd fra mappe, importere til library)?

Lettere å hjelpe med en metode du er vant med.

 

Og med samme bane, altså flere figurer til å gå i samme mønster?

Med grafisk animasjon eller i kode?

 

Beklager alle spørsmålene, men er greit å være sikker på at jeg vet hva du mener, og bruker måter du er selv vandt med, når jeg skal forklare :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Til redigering av lyd (dvs. klippe sammen, eller dele opp osv) er vel ikke flash noe særlig. På skolen min bruker vi Audacity til slikt, og det går vel fint, i og med at det er freeware.

 

Stopp og start av lyd kan gjøres rimelig enkelt (hvis du liker det litt oversiktlig, slik som jeg gjør). Du legger lydfilen inn i library, setter opp en link til AS3, og lager en klasse, med et navn feks. lyd1.

Deretter skriver du i koden var lyd = new lyd1(); og deretter lyd.play(). Da spilles den av. lyd.stop() er vel selvforklarende, og jeg regner med at det også finnes en lyd.pause(). Men, dette er kanskje en måte som egner seg best for de som har litt bakgrunn i programmering.

Lenke til kommentar

lyd.stop(); vil ikke funke, da du trenger en SoundChannel til dette (såvidt jeg har sett).

 

Personelig ville jeg heller deklarert

var snd:Sound;

var chn:SoundChannel

i begynnelsen av koden (før noen funksjoner kjører), også der hvor lyden skal spilles

snd = new Sound(new URLRequest("fil til lyden)) eller snd = new <navn på klassen i biblioteket>

chn = snd.play();

 

også til å stoppe lyden

chn.stop();

 

Da har du mulighet til å ha flere lyder samtidig, og du har en SoundChannel så du kan kontrollere lyden bedre.

 

SoundMixer.stopAll(); <-- Smarte kode for å stoppe all lyd.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva som kreves. Jeg har bare fått vite at vi må kunne redigere lyd. Korte den ned osv. Jeg har jo flere adobe program, så etter det Martin HaTh sier, så kan jeg egentlig redigere lyden i et annet program, også legge inn i flash? Eller er det bedre å bruke kode slik som dere viser over? :)

 

Jeg har selv aldri redigert noe lyd, så jeg bruker ingen spesiell metode, hehe. Jeg prøvde å følge boka for å streame lyden, men lykkes ikke med det, så er egentlig åpen for alle forslag ;)

 

Og når det kommer til flere figurer i bane mener jeg den eksamensoppgaven som var i høst, den med alle figurene. Ikke koding, men grafisk animasjon. Jeg får til å lage bane med at en figur går i runding, men ikke de to andre figurene :p

Lenke til kommentar

@drammenserr:

Det finnes mange programmer som kan redigere lyd, men en enkelt et (som Martin HaTh nevnte), er Audacity. Der kan du enkelt klippe å lime inn lyd + legge inn effekter som ton inn og ut, som ofte kreves. Kan også konvertere til .mp3, som kan være kjekt å bruke.

 

Om du skal bruke boken, ville jeg gjort det slikt (veldig enkelt, men fungerer fint).

- Først importere lyden til biblioteker (File -> import -> import to library).

- Høyreklikk filen, propeties, også gir du det et class-name.

- I koden, skriver du var lyd:Navn = new Navn(); der lyd er variablenavnet på lydfilen, og Navn er navnet på klassen.

- Så er det bare å bruke lyd.play(); er du ønsker å begynne sangen.

Om du vil kunne stoppe, se mitt forrige innlegg (i slutten når all lyden skal stoppes, eller lengre oppe med SoundChannel om du skal stoppe en lyd mens en annen skal spille).

 

Angående animasjonen, antar jeg at du mener oppgaven med trekant, firkant og sirkel som skal spinne, og når du holder over skal den stoppe?

Hvis ja, så ville jeg først laget en symbol/moveclip av det som skal animeres, så en enter_frame funksjon som har rotation += 5 (eller rotate, husker aldri hvilken) for å den til å spinne.

Så må du ha en eventlistener for mouse_over og en for mouse_out. Over skal legge til enter_frame eventlistneren, og mouse_out skal fjerne eventlistneren.

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i IT2. Flere som har lyst til å dø?

 

Men ja, hvordan forbereder folk seg til dette her..?

 

Hahah.. den var god, ingen som skjønner at jeg vil legge meg ned å dø når jeg sier at jeg kom opp i IT.

 

Vet ikke hva jeg skal øve på eller hvordan, har løst alle eksamener fra 2009, sitter her og bare ser på PCen.. Men vi får jo tema/forbredelseshefte i morgen, det blir spennende... Kanksje vi kan tippe oss frem til noen oppgaver og begynne å programmere allerede i morgen ? :p

Lenke til kommentar

@drammenserr:

Det finnes mange programmer som kan redigere lyd, men en enkelt et (som Martin HaTh nevnte), er Audacity. Der kan du enkelt klippe å lime inn lyd + legge inn effekter som ton inn og ut, som ofte kreves. Kan også konvertere til .mp3, som kan være kjekt å bruke.

 

Om du skal bruke boken, ville jeg gjort det slikt (veldig enkelt, men fungerer fint).

- Først importere lyden til biblioteker (File -> import -> import to library).

- Høyreklikk filen, propeties, også gir du det et class-name.

- I koden, skriver du var lyd:Navn = new Navn(); der lyd er variablenavnet på lydfilen, og Navn er navnet på klassen.

- Så er det bare å bruke lyd.play(); er du ønsker å begynne sangen.

Om du vil kunne stoppe, se mitt forrige innlegg (i slutten når all lyden skal stoppes, eller lengre oppe med SoundChannel om du skal stoppe en lyd mens en annen skal spille).

 

Angående animasjonen, antar jeg at du mener oppgaven med trekant, firkant og sirkel som skal spinne, og når du holder over skal den stoppe?

Hvis ja, så ville jeg først laget en symbol/moveclip av det som skal animeres, så en enter_frame funksjon som har rotation += 5 (eller rotate, husker aldri hvilken) for å den til å spinne.

Så må du ha en eventlistener for mouse_over og en for mouse_out. Over skal legge til enter_frame eventlistneren, og mouse_out skal fjerne eventlistneren.

 

Takk, forstod mer om den lyden nå! Men forstår fortsatt ikke helt den animasjonen :p Jeg har plassert alt i en trekant og gjort alt til symbol. Men problemet at jeg ikke får det til å spinne. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til alle tre på en gang. Jeg vet også at jeg må ha mouse_over og mouse_out og skrive det inn i action, men må vel skrive noe mer enn bare det? Prøvde i stad, og alt ble feil, haha!

 

Jeg kom også opp i IT2. Flere som har lyst til å dø?

 

Men ja, hvordan forbereder folk seg til dette her..?

 

Hahah.. den var god, ingen som skjønner at jeg vil legge meg ned å dø når jeg sier at jeg kom opp i IT.

 

Vet ikke hva jeg skal øve på eller hvordan, har løst alle eksamener fra 2009, sitter her og bare ser på PCen.. Men vi får jo tema/forbredelseshefte i morgen, det blir spennende... Kanksje vi kan tippe oss frem til noen oppgaver og begynne å programmere allerede i morgen ? :p

 

Ja, har tenkt på det samme. Må nesten bare tippe på noen oppgaver og gjøre de, og håpe at vi har en god tippesjanse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...