Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

IT Eksamen 2012


Anbefalte innlegg

Får si meg ganske fornøyd med besvarelsen min, i dag! Brukte snaue halvannen time på 1&2, kanskje 20 min på opg4 (lol), og resten av tiden gikk med til oppgave 3, og jeg satt tiden ut. Aiaiaiaiai.

Men, jeg må si jeg satt og svettet litt på opg 3, hadde nemlig ikke noe videoredigeringsprogram på PCen. Så det endte med at jeg aldri redigerte den, men stoppet den i animasjonen når den er rett før fargene kommer.

 

VELDIG glad for at jeg lastet ned AS3 dokumentasjonen og hadde den tilgjengelig. Hadde nok ikke fått til store deler av 3ern uten det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^ tenkte mer på hvordan du valgte å gjøre det i flash, da. Jeg hadde først en ramme med registrering, hvor man registrere akkurat åtte deltakere for å gå videre. disse kommer opp i en komboboks, også registrerer man lengder på den man velger i komboboksen, og man kan kun registrere tre lengder på hver deltaker.

 

din så veldig oversiktlig og grei ut da! Eneste er at jeg ikke får opp noen verdier i "kast"-boksen? også har vår lærer vært veldig på at brukeren skal få tilbakemelding hvis h*n gjør noe feil o.l. f.eks. at man får beskjed om at man ikke kan registrere flere brukere når man har registrert åtte, eller at man ikke kan registrere flere kast når man har registrert de 3. også var det vel kun fire deltakere som skulle få muligheten til å kaste seks kast.

 

men jeg tror du har nådd langt med din løsning, altså! den er iallefall bedre enn min halvferdige greie..

Endret av sofieoyn
Lenke til kommentar

Eneste er at jeg ikke får opp noen verdier i "kast"-boksen? også har vår lærer vært veldig på at brukeren skal få tilbakemelding hvis h*n gjør noe feil o.l. f.eks. at man får beskjed om at man ikke kan registrere flere brukere når man har registrert åtte, eller at man ikke kan registrere flere kast når man har registrert de 3. også var det vel kun fire deltakere som skulle få muligheten til å kaste seks kast.

 

men jeg tror du har nådd langt med din løsning, altså! den er iallefall bedre enn min halvferdige greie..

Tankegangen er at du skal trykke på navn i boksen til venstre, og kastene til denne personen kommer opp i boksen i midten. Også sant at man bør få tilbakemelding når man gjør noe feil, feks skriver inn 9 navn, men dette fikk jeg ikke tid til. Satt lenge nokk med å få til beste kast, og hvordan hele oppsettet skulle være. Det var også 4 deltakere som skulle få 6 kast, men det rakk jeg heller ikke. Var veldig usikker på hvordan jeg skulle sette opp hele greia med makskast, og markering av de som skulle få flere kast. Ble fort mye å tenke på. pluss at jeg, som sagt, hadde dårlig tid.

Lenke til kommentar

Åja, det er sånn kast-boksen fungerer! Det var jo egentlig veldig smart. Du har iallefall gjennomført oppgaven mer enn de fleste i min it2-gruppe, så tror du er langt på vei. Du har jo gjort applikasjonen gjennomførbar (du kommer jo faktisk til en resultatside med en vinner), selv om den har noen hull (at det ikke er kun 4 deltakere som for 6 kast, f.eks). Det at applikasjonen ikke gir veiledning og tilbakemelding til brukeren trekker deg ikke nødvendigvis så veldig mye ned, det kommer nok veeldig an på sensor.

 

Det får briste eller bære, tenker nå jeg! Håper iallefall på å ikke ramle ned til 4, da blir jeg skuffet.

 

whazzo: læreren vår har sagt at det viktigste er å levere en oppgave som er kjørbar, derfor bør man lagre flere versjoner og heller levere en uten de siste oppdateringene - bare den er mulig å kjøre. Men det kommer nok litt an på sensor, hvor mye han/hun går inn i selve koden og ser hvordan du har tenkt.

Lenke til kommentar

Er det noen som har oppgavene liggende? I så fall er det mulig å legge ut oppgave 3(programmeringsoppgaven med spydkast)? Har veldig lyst til å prøve meg på den, da mange sa den var vanskelig :p

 

Edit: tenker på oppgaveteksten, ikke besvarelsen av den.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Har den liggende her, men ikke en scanner for øyeblikket.

Om ingen har lagt den ut innen i morgen, så kan jeg scanne og legge den ut.

 

Veldig bra. Skal bli spennende å prøve seg på den. Men du har ikke mulighet for å skrive av det som står på oppgave 3? Mener det ikke stod alt for mye... :p

Lenke til kommentar

Ah, trodde du mente hele. Burde lest mer nøye gjennom :p

 

Oppgave 3:

Du skal lage et program som skal kunne brukes under OL-finalen i spydkast. Det skal være en applikasjon som registrerer spydfinalens 8 spydkastere og alle kastene.

Applikasjonen skal være slik at brukeren kan sitte med applikasjonen foran seg under øvelsen og notere og sjekke resultater mens konkurransen pågår.

 

En spydfinale gjennomføres på følgende måte: Alle finalens 8 deltakere gjennomfører 3 kast(omganger). De 4 beste får lov til å kaste 3 nye kasr (totalt 6 omganger). Det lengste kastet i løpet av de 6 omgangene vinner.

 

I programmet skal brukeren kunne gjørde følgende:

- Registrere deltakerne

- Regsitrere kastlengdene

- Vise de registrerte kastlengene dil de ulike deltakerne

- Finne vinneren og vise resultatet

 

Kommenter de valgene deu gjør i programmeringskoden, og lever oppgaven i kildeformat.

 

 

 

Hadde ikke eksamen selv, men fikk den fra en som hadde den da jeg var nøyskjerrig selv :)

Har klart å løse den, men brukte mye mer enn 5 timer på alt sammen. Oppgave 3 tok ca. 5-6 timer for min del (da med hele logikken, innføringen og et fint brukergrensesnitt).

 

Om du løser den på en effektiv måte og klarer en god highscore, ville det vært fint om du delte logikken i løsningen :)

Endret av Fred7555
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye, Fred7555!:) Kan legge ut om jeg får løst den på en god måte.

 

Uhm, hvilket språk skal man bruke i oppgave 3? Idiotisk spørsmål, men jeg har ikke fulgt med og har ikke IT eksamen selv. Bare nysgjerrig :)

 

Det er opp til deg selv. Oppgaven kan løses med mange språk. Men siden det er en eksamen for vgs, skal den enten løses med Actionscript eller C#, da det er et av de to språkene man lærer i it2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...