Gå til innhold

Utmeldelse av "stats"kirken!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan miste muligheten til å inneha verv i statskirken, men du vil fremdeles kunne gravlegges/gifte deg (på nytt) i kirken om du så ønsker. Prester kan nekte om de vil (reservasjonsrett), men har ikke hørt om slike tilfeller i praksis. Ellers er HEF's seremonier både verdige og flotte tilstelninger, dersom du behøver alternativ for deg og din familie.

 

Fint at du tar initiativ til dette, det er så dumt at så mange som ikke deler DNK's religiøse overbevisninger står registrert som medlemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men nå er det jo litt forskjellig hva folk legger i det å være fadder, selv. "Min egen" definisjon av fadder, er å være en støtteperson til barnet. På en måte en slags farsfigur, som skal hjelpe barnet sammen med foreldre å bli et godt menneske som voksen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel også slik at dersom man ikke er medlem i kirken, så kan man ikke bli fadder.

 

Jeg var fadder for ca. 15-17 år siden, enda jeg var utmeldt fra statskirken. Så det kommer vel an på presten da.

Og hvis dere lurer på hvorfor jeg stillte som fadder, så var det den enkle grunn at jeg var gift med søsteren. Det ble litt mer praktisk sånn.

Lenke til kommentar

Er også fadder for onkel ungen min, så det er ikke noe problem. Faddere r faddere først og fremst HVIS det skulle hende mor og far noe... Noe de ferreste faktisk får oppleve, men jeg har en venninne som har "overtatt" guttungen til sin søster etter at kreften tok søstera... Så det skjer... Han ligner så mye på sine "brødere" (fettere) at jeg tror ikke engang at noen noensinne ville trodd at han ikke er min venninnes sønn, så der passer det jo også slik...

 

Men faddere trenger ikke å stå i denne kirken for å bli faddere, jeg svarte ihvertfall ikke på spørsmålet om å oppdra ungen i kristen tro, for det ville medført at jeg hadde jugd......

 

Så 21 mai er altså fortrinnene til dette kalde gufset av en ørken religion endelig over, etter 500 år med undertrykking og indoktrinering på statens regning..

 

3 ganger hurra for det!!!! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du ikke er medlem og selv sier du ikke er religiøs så kræsjer det med å være fadder da du skal sørge for trosopplæring (slik er nå ihvertfall teorien).

 

Oppriktig trudde jeg det var mer til fadderrollen en trosopplæring. Jeg tenkte mer i de baner at man skulle være en støttespiller for barnet i oppveksten, regardless av religion eller ei.

 

Men nå er det jo litt forskjellig hva folk legger i det å være fadder, selv. "Min egen" definisjon av fadder, er å være en støtteperson til barnet. På en måte en slags farsfigur, som skal hjelpe barnet sammen med foreldre å bli et godt menneske som voksen.

 

Enig! Å jeg mener, at er man fadder, så er man fadder selv om man melder seg ut av kirken.

Men det blir jo litt kleint om min svoger ringer en dag og forteller at han har mottat et brev med annulering av mitt fadderskap pga utmeldelse....

 

Forøvrig, RWS, fadder har ingenting med å overta barnet ved foreldrenes død å gjøre, den biten faller alltid på den nærmeste familien, og fadderne har ingenting å si der. En verge derimot, kan ta over barnet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet det har vært litt "hipp&happ" angående om man MÅ være medlem i kirken. Det spørs mye på presten. Jeg mener at jeg har faddere som ikke er medlem i statskirken, på grunn av at presten så litt i mellom fingrene. Men etter at det kom en ny prest, og lillebroren min skulle døpes - var det kusinen min (som ikke var medlem i kirken) som ikke fikk lov til å være fadder.

 

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt trekt tilbake kravet om å være fadder, men så kjenner jeg ikke så mange som har meldt seg ut av kirken i nyere tid.

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke stemme i kirkevalget lenger, heller.

Er det en dårlig ting?

 

Etter hva jeg skjønte av prognosene etter det siste kirke valget gikk dette omtrent som de hadde lagt opp løpet selv, da folk ikke kjenner de som sitter der og derfor ikke gjør om noe på lista, men sender den akkurat som den kom og derfor kom de som var planlagt å komme inn inn etter valget...

 

En heller lurvete demokratisk prosess etter hva jeg skjønte...

Lenke til kommentar

Du kan vel ikke stemme i kirkevalget lenger, heller.

Er det en dårlig ting?

 

Etter hva jeg skjønte av prognosene etter det siste kirke valget gikk dette omtrent som de hadde lagt opp løpet selv, da folk ikke kjenner de som sitter der og derfor ikke gjør om noe på lista, men sender den akkurat som den kom og derfor kom de som var planlagt å komme inn inn etter valget...

 

En heller lurvete demokratisk prosess etter hva jeg skjønte...

Kommer helt an på hva man synes. Og at folk ikke kjenner til kandidatene vitner jo bare om at de ikke gidder å bry seg. Ikke at jeg klandrer dem, da hadde jeg vært en hykler :roll:

Lenke til kommentar

Jeg prøver selv å melde meg ut, men det er jo ikke akkurat enkelt. Hvordan finner jeg ut hvilken menighet jeg tilhører? Jeg prøvde "finn menighet" på kriken.no, men fant flere menigheter jeg tror kan være den aktuelle.

Tror du har fått deg feil utmeldingskjema gitt.....

Loven sier:

 

§ 2. Utmelding av Den norske kirke skjer ved henvendelse til kirkebokføreren på bostedet eller til Kirkerådet (Den norske kirkes medlemsregister). Kirkerådet skal videresende henvendelsen til kirkebokføreren på bostedet. Den som melder seg ut av Den norske kirke, skal gi følgende opplysninger:

a) fullt navn,

b) bostedsadresse,

c) fødselsnummer (11 siffer),

d) navn og fødselsnummer på eventuelle barn under 15 år dersom utmeldingen får virkning for disse.

Utmeldingen skal være underskrevet og datert av den som melder seg ut.

 

Så du trenger kun å oppgi 3 opplysninger, men noen lokale kirkekontor krever mye tull som ikke er oblegatorisk, som f.eks kopi av dåpsattest....

Du skal bruke dette skjemaet.

Lenke til kommentar

"Skjemaet sendes kirkekontoret i den menighet hvor du er registrert bosatt i følge folkeregisteret. Kirkekontoret fører utmeldingen inn i kirkeboka og det ustedes utmeldingsattest.

Se kontaktinformasjon til din lokale menighet i "Finn menighet"-søket på http://www.kirken.no/ eller i telefonkatalogen under "Kirken, Den norske"."

 

Jeg finner flere menigheter det virker logisk at jeg tilhører.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Har aldri hørt om noen som har fått fadderrollen annulert\ tilbaketrekt, men jeg har ikke hørt om mange faddere som har meldt seg ut av kirken heller. Hmmm. Hvor kan jeg finne svar på dette?

 

Jeg har heller ikke hørt om noe slikt, men er det det som er spørsmålet? Om fadderrollen blir annulert pga at man må være medlem i en organisasjon man ikke støtter eller tror på så er det vel like greit? Jeg regner med at du kommer til å stille like mye opp for, og være den samme personen, for de du er fadder for nå, selv om du mister akkurat den tittelen.

For meg er det er hvordan man er som menneske og person som gjelder, ikke hva en eller annen organisasjon har bestemt hva det skal hete. Dessuten, en fadder er en som skal lære opp ungen i den kristne tro, og siden du er på vei til å melde deg ut av kirken så regner jeg med at det ikke er den oppgaven ungene du er fadder til liker deg for:)

 

Meld deg ut med god samvittighet, og fortsett å være et godt forbilde og en god støttespiller, og kall deg en god venn isteden for en fadder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...