Gå til innhold

Derfor er Ivy Bridge-prosessorene varme


Anbefalte innlegg

Er det mulig å varme prosessoren såpass mye at man kan lodde på foreksempel et vannkjølehode uten at den blir påvirket av prosessen i form av ytelse, mm? Da blir det selvsagt en permanet løsning men det kan jeg leve med siden jeg har den raskeste prosessor på markedet for den sokkel jeg har. Kanskje det ville være en nisje å selge noe utstyr som forenkligjør slikt, ikke vet jeg men er det mulig uten å ødelegge prosessoren er det noe jeg ville gjort med en gang, bare finne ut hvordan så er det ikke tvil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor? Det er ikke noen problemer nå du bruker prosessoren vanlig?

Uansett hva jeg skriver her kan det sikkert forsvares med ett eller annet krumspring fra Intels' side.

Dette er jo åpenlyst noe Intel har gjort for å spare penger på Ivy Bridge...

Kan også hende at de vil "presse" de som ønsker ekstrem overklokking over på LGA2011 plattformen?

 

De som driver med ekstrem overklokking, bruker Ln2, så da er det ikkje noe problem uansett :)

Er faktisk et par som har hatt problemer med LN2 også, problemet dukker opp etter lengere tid med LN2. Pasta'en fryser og mister dermed mye effekt. Det er selvfølgelig løst ved og kjøre litt varme inn i chippen, men tungvindt og skulle måtte varme opp chippen etter noen timer med LN2 benching.

 

Må si jeg var utrolig fristet til og finne fram barberbladet på 3770'en her og teste nettop om denne testen er svaret, er som nevnt over mange som har fjernet IHS'en totalt og kjørt en kjøler rett på chippen.

Lenke til kommentar

skjønner egentlig ikke at dette skulle være et problem. Om cpu blir 20 grader varmere har jo ikke noe å si så lenge kjøleløsningen som følger med klarer å holde det innenfor grensene.

 

De få prosent med brukere som overklokker kan da vel holde seg til SB hvis de er mere fornøyd med det :)

Lenke til kommentar

skjønner egentlig ikke at dette skulle være et problem. Om cpu blir 20 grader varmere har jo ikke noe å si så lenge kjøleløsningen som følger med klarer å holde det innenfor grensene.

 

De få prosent med brukere som overklokker kan da vel holde seg til SB hvis de er mere fornøyd med det :)

 

Man forventer jo at ny generasjon faktiskt yter bedre, og når alt er sagt er det renspikka flaks som tilsier at dette blir tilfellet for deg med IB, mao at du får ein god chip elleno. IB yter rett og slett ikkje like bra overklokka som SB gjør (fordi sistnevnte oftest kan dras lenger enn IB kan følge).

 

Og dette er eit veldig plagsomt problem når SB er på vei ut. Intel har nok planer om å legge SB på is i relativt nær framtid, ettersom einaste konkurenten for nye produktet er deiras "utdaterte"...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

skjønner egentlig ikke at dette skulle være et problem. Om cpu blir 20 grader varmere har jo ikke noe å si så lenge kjøleløsningen som følger med klarer å holde det innenfor grensene.

 

De få prosent med brukere som overklokker kan da vel holde seg til SB hvis de er mere fornøyd med det :)

 

IB yter rett og slett ikkje like bra overklokka som SB gjør (fordi sistnevnte oftest kan dras lenger enn IB kan følge).

 

Og dette er eit veldig plagsomt problem når SB er på vei ut. Intel har nok planer om å legge SB på is i relativt nær framtid, ettersom einaste konkurenten for nye produktet er deiras "utdaterte"...

 

Faktisk ikke helt sant, en gjennomsnitlig SB vil nå ca 4.8Ghz med en decent vannkjøling og ca 1.4v og ligge under max grensen sin på ~70c. Fordi IB yter noe bedre C4C så kommer den unna med litt lavere clock for og gi samme ytelse, de fleste IB som jeg har sett på nettet har ligget på ca 4.5Ghz med ~1.25v, temp vil da ligge på mid 80 med en decent vannkjøling og siden IB tåler noe høyere temp enn SB så er dette helt OK.

 

4.5Ghz IB yter som en 4.8Ghz SB så ytelsen på en average chip på samme kjøling er ca likt. til gjenngjeld får du en kraftigere grafikk løsning, PCI 3.0, Lucid Virtu.

 

Sistnevnte er ganske rått. tester viser at en 3770K pairet med et 680 vil gi ca 20% mer ytelse i 3dM11, 40% mer i Unigine Heaven, og ca 5-20% høyere fps i de fleste spill.

 

Ivy Bridge er nok kanskje ikke den største oppgraderingen vis du allerede har en god Sandy, men mtp at du lett kan selge en 2600k for 1700,- så er mellomlegget lusne 600,- for en 3770K, og nyprisen er identisk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har Ivy Bridge, men den er bare klokka til 4,3ghz. Har kjørt Sisoft Sandra på den med H60 kjøleren til Corsair med 2 noctua 120mm vifter på. Den peaket på 59 celcius. Synes det er ganske så bra med alle kjerner på 100% load i en times tid.

 

Hvis du ikke vet hva Sisoft sandra er, så sjekk det ut selv. Er et Benchmark program som gjør MYE grundigere testing av CPU enn hva 3dmark osv gjør. Gir vel cpu'en noen skikkelig nummer å knekke.

 

Mulig det kanskje gjelder en spesifik batch?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...