Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Medlemskontigent


Anaio

Anbefalte innlegg

Var tidligere medlem i en katteklubb. Betalte kontigent for et år (2010), mottok da medlemsfordeler i form av mulighet til å stille på medlemsmøter, medlemsblad og tilbud om diverse kurs. Da jeg ikke ønsket å være videre medlem i denne klubben unnlot jeg å betale medlemskontigent da den kom i 2011. Fikk ingen purring og medlemsfordelene opphørte og jeg ble strøket fra medlemslistene. Når jeg nå skal melde meg inn i ny katteklubb får jeg beskjed om at det ikke kan gjøres før jeg har betalt utestående i forrige klubb, altså kontigent for både 2011 og 2012.

 

Er dette normalt? At jeg skal etterbetale for medlemsskap i en klubb jeg ikke har hatt medlemsfordeler i? Årsaken skal være at jeg ikke skritflig sendte brev om utmelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva avtalevilkåre hadde du i den fyrste klubben du var medlem i?

Det å slutte å betale er ikkje det samme som ei utmelding, det er heller ikkje uventa at klubben held tilbake medlemsfordelane så lenge du ikkje har betalt for dei. Det er derfor ikkje gitt at det å slutte å gi deg medlemsfordelar er å ansjå som ein bekreftelse på at du ikkje lenger er medlem.

 

Så her må du sjekke vilkåra i den fyrste klubben for å sjå om dei har eit rettmessig krav på medlemskontigent når du slutta å betale utan å melde deg ut.

 

 

 

Når det gjeld kravet frå den nye klubben så har nok dei ingen rett til å kreve at du gjer opp for deg ovanfor andre klubbar, men det er vel naturlig at dei ikkje vil ha deg som medlem så lenge du har en historikk som tilseier at du plutselig vil slutte å betale for medlemskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med The Avatar når det gjelder spørsmålet om skyldig medlemskontigent, det er utmelding som er utmelding. Å slutte å betale kontingent er bare utmelding hvis det er særskilt fastsatt at det er det.

 

Mtp kravet fra ny klubb er det klubben selv som fastsetter vilkårene for å være medlem, innenfor rammene av tvingende lov. Det er ingen lov som forbyr en klubb å ha som vilkår at man ikke har uoppgjorte saker med andre relevante klubber.

 

Det kan foreligge brudd på personopplysningsloven her (uhjemlet utveksling av informasjon), men det er det ingen holdepunkter for å gå nærmere inn på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...