Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endring av stillingsbeskrivelse i firma


Anbefalte innlegg

Lurer på om dette er lovlig i det hele tatt , jeg er pr dags dato ansatt som operatør offshore. Har kun vært dette i årene som har gått og men har blitt spurt om jeg kunne stille på båt for å jobbe der nå i det siste.

 

Jeg har ytret at jeg blir lett sjøsyk og ikke ser dette som praktisk gjennomførbart.

 

Og nå har vi fått skriv om at vi har ny stillingsbeskrivelse i ansettelse avtalen vår med umiddelbar virkning, der arbeid på båt også er påkrevd ved behov.

 

Er dette lov av arbeidsgiver å kreve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsavtalen din er dokumentet som fastsetter grunnpregene for hvordan arbeidsforholdet ditt til arbeidsgiver skal være.

 

Endringer i arbeidsavtalen krever enten enighet, eller at vilkårene for å si deg opp er oppfylt. I sistnevnte tilfelle kan man gå til såkalt endringsoppsigelse. Du kan lese mer om endringsoppsigelse hos Arbeidstilsynet.

 

Derfor: Hva står i arbeidsavtalen din om det arbeidet du er ansatt for å gjøre?

Lenke til kommentar

Arbeidet som utføres er anderledes enn det som blir utført normalt, samt at det er også i avtalen fastsatt arbeidssted, som i dette tilfelle offshore , kan forekomme landbasert arbeid.Samt andre land. Men ingenting om arbeid på båt.

 

Arbeidets art : utstyrs operatør

 

Innenfor rammen av arbeidsregelement kan arbeidsgiver om nødvendig sette arbeidstakeren til annet arbeid.

 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med dette hadde det ikke vært for mitt problem med sjøsyke.

 

Er det vesentlig stor forskjell på det arbeidet du gjør nå, og det arbeidet du skal gjøre på båt?

 

Arbeidet er lettere enn det vi gjør normalt , men arbeidsplassen blir en utfordring for mange.

Lenke til kommentar

Pek på aml § 4-2 og si til arbeidsgiver at du blir sjøsyk og helst vil slippe å være på båt. Det skal nok en del til før du kan tvinges. Hvis det arbeidet du utfører på båt uten skade feks. kan utføres av noen andre, og at du kan brukes til noe annet, så skal dette i utgangspunktet tas til følge. Med i vurderingen tas også hvor syk du blir. Hvis du blir litt uggen så er sannsynligheten større for at du må godta å jobbe på båt, hvis du blir så syk at du sliter med å utføre arbeidet ditt, og gruer deg til å jobbe som følge av dette osv, stiller det seg annerledes.

Endret av Kandalf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...