Gå til innhold

i7-3770k vs AMD FX-8120 singelcore ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel også nevne at intel sine dobbeltkjerneprosessorer for LGA1155 (celeron, pentium og Core i3) gir svært mye singe-core ytelse for pengene. En Pentium G860 vil for eksempel gi deg omtrent 75% av single-core ytelsen til en i7 (fortsatt bedre enn noen AMD-prosessor, uansett pris) til en under en tredjedel av prisen. Jeg kjenner ikke til ytelseskravene for minecraft server, men ville ikke bli overrasket om Core i7-3770k er fullstendig overkill.

Lenke til kommentar

Kan vel også nevne at intel sine dobbeltkjerneprosessorer for LGA1155 (celeron, pentium og Core i3) gir svært mye singe-core ytelse for pengene. En Pentium G860 vil for eksempel gi deg omtrent 75% av single-core ytelsen til en i7 (fortsatt bedre enn noen AMD-prosessor, uansett pris) til en under en tredjedel av prisen. Jeg kjenner ikke til ytelseskravene for minecraft server, men ville ikke bli overrasket om Core i7-3770k er fullstendig overkill.

Hva med i5-3570k da?

Lenke til kommentar

Siden vi (noen av oss i det minste) ikke har peiling på hvilke krav som ligger bak en Minecraft server er det problematisk å hjelpe deg. Spør heller på et Minecraft forum eller lignende om hvilke CPU'er folk har i serverne sine. Jeg tror du vil få mer hjelp på den måten.

 

Sidenote:

Har ikke du en tråd her hvor du lurer på salgsverdien på en FX CPU? Vurderer du å selge FX'en for å kjøpe ny CPU? Som i at FX'en ikke er god nok til jobben?

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg har en mediaserver med FX8120, har også to i7 maskiner (1155 og lga2011) og kan med en gang si at forskjellen er helt enorm - den generelle ytelsen på AMD FX er heller laber med visse unntak og singelcore ytelsen er spesielt dårlig - du er bedre tjent med en Phenom II, den har iallefall ok singelcore ytelse og en X6 ville være et bedre valg all-round enn FX.

Lenke til kommentar

Siden vi (noen av oss i det minste) ikke har peiling på hvilke krav som ligger bak en Minecraft server er det problematisk å hjelpe deg. Spør heller på et Minecraft forum eller lignende om hvilke CPU'er folk har i serverne sine. Jeg tror du vil få mer hjelp på den måten.

 

Sidenote:

Har ikke du en tråd her hvor du lurer på salgsverdien på en FX CPU? Vurderer du å selge FX'en for å kjøpe ny CPU? Som i at FX'en ikke er god nok til jobben?

 

-Deluze

Den ene kjernen jobber ca 90% mens de andre jobber ca 10%. Så ja den er ikke god nok til jobben og vil derfor selge den. Minecraft kjører ikke multi-core men single-core.

Endret av asle12
Lenke til kommentar

Hva med i5-3570k da?

I praksis samme singel-core ytelse som i7'en og dermed et mer fornuftig valg. Både i7-3770k og i5-3570k har ulåst multiplier og kan enkelt overklokkes, men ikke regn med noe mer enn rundt 15% ekstra single-core ytelse fra overklokking.

Lenke til kommentar

Hva med i5-3570k da?

I praksis samme singel-core ytelse som i7'en og dermed et mer fornuftig valg. Både i7-3770k og i5-3570k har ulåst multiplier og kan enkelt overklokkes, men ikke regn med noe mer enn rundt 15% ekstra single-core ytelse fra overklokking.

15%?

En 2600k (stock, 3.8GHz turbo med en kjerne) får ca 1.5 i Cinebench 11.5 Single thread. En 2600k @5.0GHz får 2.0 i 11.5 single-thread, det er 33% forbedring fra 32% økning i klokkefrekvens.

 

EDIT:

Stock 8150 får 1.0 i samme test.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hva med i5-3570k da?

I praksis samme singel-core ytelse som i7'en og dermed et mer fornuftig valg. Både i7-3770k og i5-3570k har ulåst multiplier og kan enkelt overklokkes, men ikke regn med noe mer enn rundt 15% ekstra single-core ytelse fra overklokking.

15%?

En 2600k (stock, 3.8GHz turbo med en kjerne) får ca 1.5 i Cinebench 11.5 Single thread. En 2600k @5.0GHz får 2.0 i 11.5 single-thread, det er 33% forbedring fra 32% økning i klokkefrekvens.

 

EDIT:

Stock 8150 får 1.0 i samme test.

 

Vi snakket om 2 IVB'er her, og da er det greit å ikke påregne noe mer enn 4.4, der "gulvet" ser ut til å ligge med luftkjølere. Selvsagt vil man finne mange som går høyere, men det krever gjerne over gjennomsnittlig kjøler. Jeg har selv en retail i7-3770k som jeg ikke får stabil over 4.45ghz med Phanteks PH-TC14PE.

 

4.4ghz er under 15% økning fra 3.9ghz, som er i7-3770k sin singelcore turbofrekvens.

 

SB går jo i snitt noe høyere, men 5ghz stabilt forutsetter fortsatt både god kjøling og en dugelig porsjon flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...