Gå til innhold

Hjelp til å tolke angrefrist på kursbestilling


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å melde meg på to eksamens kurs, men ettersom jeg ikke er 100% sikker på jeg får kommet meg på kursene er jeg usikker på om jeg skal melde meg på eller ikke.

 

Det står følgende på kurset sine hjemmesider angående "angrefrist".

 

"4. Angrerett

4.1 Angre påmelding

I utgangspunktet er en kurspåmelding bindende. I henhold til angrefristloven er det imidlertid en14

dagers angrefrist etter mottak av bestillingsbekreftelsen/kvitteringen. Hele kjøpesummen

inkludert eventuelle gebyrer vil bli refundert ved avmelding innenfor 14 dager etter mottatt

bestillingsbekreftelse/kvittering. Er det utlevert kursmateriale på tidspunktet for angringen, skal

dette tilbakeleveres til kurset per brevpost og eventuelle elektroniske filer skal destrueres.

Kostnadene for tilbakelevering betales av kursdeltageren"

 

 

 

Betyr dette at jeg kan angre på kurset selv om kurset da er avholdt, om jeg angrer innenfor 14 dager?

Eller må jeg angre før kurset er avholdt?

 

Kursene går over 1-3 dager.

 

Takker for svar!

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det kan du ikke. Angrerettslovens §12b sier nemlig at:

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen.

Siden kurset har blitt avholdt og kunskapen overlevert så kan den ikke leveres tilbake.

Lenke til kommentar

Angrerettloven § 22c er feil hjemmel, den er plassert i kapittel 5A som gjelder kjøp av finansielle tjenester. Rett hjemmel er § 21, nærmere bestemt annet og tredje ledd:

 

§ 21. Gjennomføring av angreretten

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort.

 

Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring så langt det er mulig. Dette gjelder ikke kostnader forbrukeren eventuelt skal svare for etter avtale i medhold av tredje ledd. Bestemmelsene i §§ 14 og 15 gjelder tilsvarende for tilbakebetaling av vederlag og tilbakeføring av varer forbrukeren har mottatt i forbindelse med tjenesteavtalen.

 

Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan det avtales at tjenesten skal påbegynnes før utløpet av angrefristen, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten skal betale for den delen av tjenesten som er utført samt for medgåtte materialer. Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før tjenesteyteren har gitt de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Hovedregelen er at dersom du angrer har du ikke plikt til å oppfylle avtalen, og hvis du har oppfylt avtalen har du krav på tilbakebetaling. Dette gjelder selv om motparten har oppfylt sin del (avholdt kurs), og tjenesten er av en slik art at du ikke kan tilbakelevere det du har fått (materialer og kursopplegg kan tilbakeleveres, men kunnskap tilegnet kan ikke).

 

Hvis kurset avholdes før angrefristen er ute gjelder tredje ledd. Bestemmelsen er rimelig selvforklarende, den fastslår at det kan avtales særskilt at du ikke kan angre når kurset er avholdt (dette innebærer at det skal fremgå av avtalevilkårene at du ikke kan angre hvis kurset er avholdt).

 

Hvis slik særskilt vilkår ikke er med i avtalen kan du angre selv om kurset er avholdt. Du vil måtte tilbakelevere fysisk materiale m.m., men du vil ha krav på tilbakebetaling både av kurskostnadene og materiellkostnadene.

Lenke til kommentar

Men vil det ikke være et moment her at kursplassen ikke kan selges på nytt? Man har jo normalt ikke angrerett på en del spesiallagde produkter som ikke kan selges på nytt, og i et tilfelle hvor kurset var fullbooket vil det jo være til stor ulempe for kursholder å måtte betale tilbake hele kursavgiften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...