Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router log, hvordan forstå?


Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg får en logg som sier:

D-Link Systems DIR-655 System Log:

Blocked incoming TCP packet from xxx.xxx.128.68:31831 to 10.0.0.2:16417 as RST received but there is no active connection.

 

Hvilken maskin i mitt lokalnett gjelder dette?

 

Bakgrunn:

Jeg har internett inn til en telenor zyxcel router. Denne er koblet til en dlink router som er hovedrouter der alle maskiner er koblet mot.

 

Internett -til- zyxcel -til- dlink -til- datamaskiner/server etc

 

Dlink får adressen fra zyxcel som har DHCP adresse 10.0.0.1 (gateway)

Dlink får tildelt adresse 10.0.0.2 fra zyxcel,

Dlink har gatway 192.168.2.1 og deler ut DHCP fra 192.168.2.2 og oppover til maskinene.

 

Når jeg leser loggen fra dlin får jeg ofte denne:

 

D-Link Systems DIR-655 System Log:

Blocked incoming TCP packet from xxx.xxx.128.68:31831 to 10.0.0.2:16417 as RST received but there is no active connection.

 

Det jeg da lurer på er om adressen 10.0.0.2 (dlink) med port nr 16417 en maskin bak dlink router?

 

I det hele tatt noen som kan bringe lys over denne type logg, er det noe å bry seg om eller er det "støy" fra internett?

Endret av LittOmAlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å spørre, er xxx.xxx.128.68 Zyxcel sin eksterne IP, eller er dette en IP utenfor ditt hus?

 

TCP/IP-port 31831 er ikke tilordnet noen spesiell tjeneste så det kan være at dette er tilfeldig støy eller en bakdør som ikke så veldig mange på nettet snakker om (< 3000 resultater når man googler "tcp port 31831).

Lenke til kommentar

Takk for svar BE

 

Bare for å spørre, er xxx.xxx.128.68 Zyxcel sin eksterne IP, eller er dette en IP utenfor ditt hus?

 

TCP/IP-port 31831 er ikke tilordnet noen spesiell tjeneste så det kan være at dette er tilfeldig støy eller en bakdør som ikke så veldig mange på nettet snakker om (< 3000 resultater når man googler "tcp port 31831).

 

xxx.xxx.128.68 er den eksterne som "angriper".

 

Det som er viktigst for meg å forstå er om noen angriper forbi zyxcel, siden log viser til 10.0.0.2:port og 10.0.0.2 er dlinks adresse.

Lenke til kommentar

Sett heller ditt Zyxel-modem i bridge. Du har ikke noe behov for å koble til der, når du allerede har en router innover i nettverket.

Før du gjør dette, ring 09000 og be de fjernoppgradere modemet først. Er ofte greit, da modemet ikke tar i mot nyere oppdateringer i etterkant pga bridge-oppsettet.

Husk på å sette opp at du tar i mot innstillingene fra Telenor via DHCP i etterkant på D-link boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...