Gå til innhold

Bærbar 13-15 " bør kunne kjøre litt spill, 10000.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har lenge hatt en Dell XPS m1330. Den har jeg vært fornøyd med. Den er derimot veldig sliten nå, og trengs derfor å skiftes ut.

 

Jeg har virkelig lest rundt på forumet her, laptopmag, pcmag, osv, men klarer ikke helt komme over noe som jeg tenker "YES, den vil jeg ha!". Det er den følelsen man tross alt ønsker å ha når man skal bruke 10 000 kroner på noe.

 

Jeg er litt usikker om jeg vil ha 13 eller 15. 13 er selvfølgelig en stor fordel når det kommer til mobilitet, men jeg merker det hadde vært kjekt å jobbe i to vinduer samtidig om jeg tar med PCen på skola. En 15" med OK vekt hadde vært fint. Jeg bor for tiden i Belgia, og savner virkelig å ha en stor skjerm og noe å kunne spille på (f.eks Skyrim med OK grafikk). Jeg reiser hjem i august, og da har jeg en stasjonær, men jeg tenker: Kanskje jeg vil befinne meg i liknende situasjon en av de kommende tre-fire årene - vil det da ikke være kjekt å handle en PC som er litt mer komfortabel å jobbe på enn en 13"?

 

Jeg er ikke helt overbevist med meg selv hva jeg ønsker av de to størrelsene.

 

Ting jeg vet jeg vil ha:

 

- Et bra tastatur. En slik en ASUS 13" som mange skryter av som er syltynn og har høy oppløsning har bare blitt slaktet når det kommer til tastaturet. Dessuten vet jeg ikke om det er noen fordel å ha så høy oppløsning på så få tommer.

 

- God byggekvalitet. Dette er ekstremt viktig for meg. Jeg vil ikke ha en maskin som knirker. Jeg tar den med overalt og da må den tåle det. Det er ingenting jeg hater mer enn når man trykker på tastaturet og så gir det etter, eller at skjermen lukkes på dårlig vis, maskinen er skjev så den humper når du skriver, osv.

 

- Stilrent design. Jeg ønsker en PC som ser fin ut. Såpass overfladisk er jeg. Plastikk-maskin er omtrent ut av likningen her altså. Maskiner jeg synes ser pene ut: Dell XPS Ultrabook 13. HP envy 15 + 17, Macs.

 

- Ikke Mac. Jeg er ikke spesielt fan av Apple av flere grunner. Jeg vil ha en PC. Ikke foreslå å kjøpe en mac og installere Windows. Det kommer ikke til å skje.

 

- OK batteritid.Med OK så mener jeg minst 5 timer.

 

- Helst et dedikert skjermkort. Jeg vil gjerne kunne spille litt Skyrim eller lignende spill. Understreker "litt" her. Jeg har absolutt ikke skyhøye krav til grafikken. Her antar jeg at en 15" vil ha stor fordel over 13".

 

 

Jeg håper virkelig noen her inne på forumet kan hjelpe meg. Foreslå gjerne 13" og 15" og begrunn gjerne anbefalingen. Jeg har vært her lenge og hjulpet en del andre, så håper at karmaen står meg bi.

 

 

Hjertelig takk.

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er villig til å vente et par måneder, så kommer Asus N56VZ, med Intel's nye Ivy Bridge prosessorer og Nvidia's nye Kepler skjermkort. Sannsynligvis vil det også komme en 14-tommers versjon (N46) påfølgende, men da kanskje ikke med like sterkt skjermkort.

Maskinen får mye skryt hos Anandtech, og de anmerkningene de har til at deres versjon har lav oppløsningen på skjermen, og forrige generasjons (Fermi) basert skjermkort, gjelder altså ikke for den versjonen jeg lenker til. Til og med tastaturet får godkjent ;)

 

En annen maskin som er i anmarsj med Ivy og Kepler, er Samsung 700Z5C.

Og, ikke minst, så er Dell på trappene med nye versjoner av sine nåværende XPS-modeller, med Ivy Bridge og (forhåpentligvis) Kepler grafikkort.

Alle disse har skjermkort som er bra nok til "litt spilling", altså. Om de faller i smak designmessig ellers, blir opp til deg.

 

Men alt dette betinger altså at man er en smule tålmodig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Den Samsungen så meget interessant ut. Slank, pent design, ser solid ut og har litt skjermkort. Håper dne er bygget i aliminium, men ser ut som det er litt plastikk her og der. Kan ikke få alt ;)

 

Beste alternativet så langt. Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Asus'en har et bedre skjermkort enn Samsung'en, det er riktig - men det er ikke den beste versjonen av GT 650M, dessverre. Kortet kommer nemlig i to versjoner - med DDR3 eller DDR5 minne. Sistnevnte er merkbart bedre, og er svært nær den forrige generasjonens GTX 560M i ytelse. Det som sitter i Asus'en er DDR3-versjonen, og er ikke fullt så kraftig. Men fremdeles et godt mellomklassekort, bevares.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst på asus'en selv

 

Samsung har lavere oppløsning på skjerm og dårligere grafikkkort, samt at asus'en er billigere!

 

Godt mulig at GT640M med GDDR5 (samsung) er raskere enn GT650M med GDDR3 (asus). Det er tross alt samme brikke med bare forskjellig klokkehastighet, så da betyr minnetype mye.

 

GT640M = GT650M med litt høyere klokk = GTX660M med enda høyere klokk.

Lenke til kommentar

Har veldig lyst på asus'en selv

 

Samsung har lavere oppløsning på skjerm og dårligere grafikkkort, samt at asus'en er billigere!

 

Godt mulig at GT640M med GDDR5 (samsung) er raskere enn GT650M med GDDR3 (asus). Det er tross alt samme brikke med bare forskjellig klokkehastighet, så da betyr minnetype mye.

 

GT640M = GT650M med litt høyere klokk = GTX660M med enda høyere klokk.

 

Sitat fra Notebookcheck.net: "The more uncommon GDDR5 version of the GT 640M should be significantly faster with potential speeds reaching close to that of the DDR3 version of the GT 650M."

 

Altså ikke raskere, men nesten like raskt, skal vi tro Notebookcheck.

 

Men hvor har du opplysningen om at skjermkortet (GT 640M) i denne Samsung'en er DDR5? Jeg kan ikke finne det i spesifikasjonene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...