Gå til innhold

Mennesket som rase


Anbefalte innlegg

Er vi (mennesket) en "god/snill" rase, eller er vi det stikk motsatte?

 

Har vi rett til å gjøre det vi vil her på kloden? Tenker da på å at vi tar oss til rette med å forurense drikkevann og jord, nedhogging av skog og utrydde dyrearter. I tilegg så kan vi ødelegge jorda på ganske kort tid hvis vi vil ved bruk av kjemisk og atom krigføring.

 

Jeg kom til å tenke på dette, og har lyst til å høre hva dere andre på forumet mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Vi mennesker er en avansert sivilisasjon, og høy intelligens medfører ondskap og ødeleggelse. Men på en annen måte så er Naturen svært effektiv til å helbrede våre inngrep i naturen, via erosjon. Ja det vil sikkert ta ett par tusen år for naturen å "fjerne" all urbane områder og menneskelige inngrep i naturen. Men tusenvis av år er "småtterier" sett i astronomisk perspektiv. Jordens levetid er 12-13 milliarder år, mens mennesket lever i 90-100år. Et sår på menneskekroppen tar gjerne 1-2 uker for at det skal bli 100% borte, mens på jorden så tar det gjerne noen tusen år, men noen tusen år det er gjerne noen "uker" for Jorden sammenliknet med menneskets levetid.

 

All betong smuldrer, metall ruster, treverk råtner, asfalt går i oppløsning, plastikk råtner, til slutt er det ingenting igjen og alt er overgrodd. Hadde vi mennesker forlatt Jorden i 2000år og deretter hadde returnert så hadde det ikke vært noe igjen, alt som hadde vært igjen er ruiner av naturlig stein, som for eksempel pyramider osv.

 

Edit: Denne tråden er feilpostet, den burde ha vært i "politikk og samfunn", gjerne i "oppslagstavlen".

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest heipådeeg

Jeg vil ikke akkurat beskrive oss mennesker som en rase, men som en art.. Når det kommer til hvordan vi har valgt å utnytte våre ressurser her på jordkloden, så synes jeg vi gradvis har gått for langt over tid. Vi blant annet forurenser mer enn nødvendig som gjør miljøet vårt usunt. Nå tenker jeg spesielt på luftforurensningen. Av dette visner og dør skoger av trær, fordi den forurensende luften blir blandet med regnvann og gir en syre som angriper bl.a tre. Når det kommer til forurensningen generelt så er luften forurenset av biler og lastebiler, og dette kan vi faktisk gjøre noe med. Nei, jeg sier ikke at verdens befolkning skal skaffe seg elbiler, sykle til jobb eller bruke føttene, men det er de småtingene vi kan være med på å gjøre kloden bedre. Som det å planlegge kjøringen når man bruker bilen. Bruk minst mulig bremser, og heller planlegge kjøringen. Slik forurenser man allerede mindre!

 

Nedhogging av skog er det alt for mye av, og at vi mennesker bruker dyr som testing gjør meg sur. Hvorfor skal vi finne på å blande inn dyr i hva vi mennesker velger å teste? Selvfølgelig har vi forskjellige meninger om dette, men skal vi ta bruke vår egen art til testing? Dette er jo spørsmål mange kan undre på. Man vil vell egentlig ikke risikere seg selv for testing, men her har de altså brukt dyr, noe som gjør mange opprørte. Er det riktig eller er det galt? Jo, alt på så mange måter uansett.

 

Ja, det er sant at vi kan ødelegge jorda på ganske kort tid hvis vi vil, ved bruk av kjemisk og atom krigføring. Men folkens, skal man begynne å opphenge seg vi mennesker er med på å skade jorden, så er det ikke igjen så mye å leve av. Slik er det blitt, og slik har vi lært å leve. Uten menneskene har det ikke vært så mye på jorden, så vi har selv skapt en mulighet til å leve her. Ikke så godt å si om vi er en snill/god rase eller det motsatte, men kanskje begge deler?

Lenke til kommentar

Føler at dette sitatet fra Matrix er ganske treffende.

 

"I'd like to share a revelation that I've had during my time here. It came to me when I tried to classify your species and I realized that you're not actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment but you humans do not. You move to an area and you multiply and multiply until every natural resource is consumed and the only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. Do you know what it is? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure." - Agent Smith

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...