Gå til innhold

Høyre skal bli det nye arbeiderpartiet


Anbefalte innlegg

Jeg trodde først dette var aprilsnarr, men det var det ikke.

 

Høyre skal bli det nye arbeiderpartiet

http://www.aftenpost...ml#.T6RKl-v3Lng

Høyre skal være et parti for vanlige lønnsmottagere i Norge, sier Høyres egen «tenketank» og kronprins, Torbjørn Røe Isaksen.

 

På ett område har Høyre helt skiftet politikk under Erna Solbergs ledelse; arbeidslivspolitikken. På de fleste andre områder har Høyre hverken snudd eller gått i en ny retning. Men partiet har fått en bredere politikk - og en ny retorikk.

 

Og som en demonstrasjon av at Høyre også skal bli partiet for vanlige arbeidsfolk, vil partiet i valgkampen neste år profilere seg på www.arbeidspartiet.no.

 

 

Dette synes jeg er bare trist, og jeg forstår ikke poenget. Høyre har allerede nesten 30%, og ville vunnet neste valg. Det er ingen grunn til å selge sjelen sin for det. Det er ingen motsetnning mellom liberale arbeidslover og politikk som er gunstig for arbeiderene. Liberale arbeidslover gjør det lettere å ansette folk og dermed hindrer spansk/gresk ledighet. Jeg synes også det er trist at de går imot noen som helst kutt i sykelønn, og trolig trygd også. Sykelønn har kanskje gått ned i det siste, men den er forsatt veldig høy, og trygden er allerede ute av kontroll. I tilegg så skal de stille seg sterkt mot å ansette utlendinger for lavere lønn, selv om det hadde vært det beste for oss og Europa.

 

Et annet område de har moderert seg, men de nevnte det ikke. Det er innvandringspolitikken. Etter 22 Juli har det blitt ganske tabu å snakke om innvandringspolitikk i media.

 

Jeg vil ihvertfall ikke stemme på Høyre i 2013. Jeg var allerede uenig med dem rundt EU og distriktpolitikk. Det er lite politikk igjen. Usikker på hva jeg vil stemme på. Kanskje FRP, kanskje SP eller blankt. Vi får se. Hva med dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg undres hvordan i huleste Høyres "tenketank" og kronprins Torbjørn Røe Isaksen resonerte seg frem til at dette var en god ide. Ikke bare skremmer de vekk Høyrevelgere som går for tradisjonell sosialkonservativ politikk, de gir også opposisjonen masse ammunisjon å gå på.

 

Forutenom dette er det hele forbasket forvirrende.

Lenke til kommentar

Jeg tror Høyre beveger seg på farlig tynn is nå, det mer moderate Høyre vi har fått sett de siste årene var nødvendig og klokt. Men alt for mye flørting med sentrums velgere kan fort føre til at Høyre mister grepet om kjernevelgerne sine. Noe som vil være svært uheldig med tanke på neste valg. Høyre vil gjøre smart i å fortsette den balansen de har hatt en stund nå, og de har oppnådd suksess. Ingen grunn til å endre på det som funker, spesielt med tanke på at det snart er valg.

Lenke til kommentar

Dette kan være lurt av Høyre. Fagbevegelsen er en så sterk maktfaktor at å stå på vennlig fot med den er en forutsetning for å få gjennomført politikk med varig virkning på en del områder. Bare ved å samarbeide med fagbevegelsen kan den store nasjonale enigheten som kreves for gjennomgripende endringer oppnås.

 

I tillegg kan det se ut som en forberedelse til alle EU-tilhengeres våte drøm - en koalisjonsregjering av AP og Høyre.

 

Men min stemme får de ikke, jeg glemmer ikke DLD-sviket med det første.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvordan et høyreparti som, så vidt jeg har forstått, er meget EU-positive regner med å høste inn velgermassen til fagbevegelsen skal bli spennende å se.

 

Det er deler av fagorganisert velgermasse som ser EU som et solidaritetsprosjekt, la oss alle ta del i Grekernes fattigdom.. Utjevning, bla,bla.

 

Er ikke om å gjøre for Høyre å ta mer en deler av organisert velgermasse. Nok til å klare seg uten vippepartier. Sånn som DLD-motstander Venstre.

Lenke til kommentar

For all del, sannsynligvis stor uenighet internt i fagbevegelsen vedrørende EU. Jeg kan ikke snakke for mer enn det jeg vet om et El & It-distrikt, og der ligger det vel på 10-20% for EU/EØS hos aktive medlemmer.

 

Skal nok ikke så mye valgflesk til før Høyre klarer å "lure" til seg de medlemmer av fagorganisasjonene som ikke kan regnes som "aktive/informerte".

 

 

Jeg er forsåvidt veldig aktiv i fagbevegelsen, men stemmer blankt.

Lenke til kommentar

Jeg tror et annet sjakktrekk fra Høyre ville være å droppe umiddelbart nedsalg i statlige og andre offentlige selskaper.

 

Det er mange som ikke helt kan forstå hvorfor man skal selge ut av ideologiske årsaker alene. Greit nok at private kan drive bedre, men man må jo kunne ha is i magen og selge til en pris som reflekterer verdiene som selges ut.

Lenke til kommentar

Dette kan være lurt av Høyre. Fagbevegelsen er en så sterk maktfaktor at å stå på vennlig fot med den er en forutsetning for å få gjennomført politikk med varig virkning på en del områder. Bare ved å samarbeide med fagbevegelsen kan den store nasjonale enigheten som kreves for gjennomgripende endringer oppnås.

 

I tillegg kan det se ut som en forberedelse til alle EU-tilhengeres våte drøm - en koalisjonsregjering av AP og Høyre.

 

Men min stemme får de ikke, jeg glemmer ikke DLD-sviket med det første.

Det kan tjene Høyre på kort sikt, men ikke på lang sikt.

 

På kort sikt vil noen velgere komme fra venstresiden til Høyre, og de som forlater Høyre vil trolig stemme på FRP. Det betyr at det er lettere å danne en majoritetsregjering.

 

På lang sikt vil det gå dårlig om man bryr seg om konservative saker.

1. En slik regjering vil få lite igjennom i sin periode, ikke mer som du hevdet. De kan ikke få igjennom mer, fordi velgerene forventer ikke høyrepolitikk.

2. Ved å godta opposisjonens argumenter, så får man ikke overbevist befolkningen. Høyre sier jo selv at deres program har vært dårlig, og at arbeiderpartipolitikk er bedre. For å kunne ha en konservativ bevegelse, må vi først overbevise folk at konservativ politikk er best for folk flest.

3. På grunn av 2, så vil befolkningen bli mer venstrevridd, Dette gir AP og SV muligheten til å gå til venstre

4. Etter at folk blir lei av den nye høyreregjeringen som har fått nesten ingenting igjennom, så vil de snu seg mot et mer venstrevridd AP og stemme på dem istedenfor.

 

Dette er nøyaktig hva som har skjedd i Frankrike. Der kan du stemme på høyere skatter, eller enda høyere skatter. I Sverige så faller Moderatene. Folk blir lei av alle partier. Det er både viktig å bevare sin sjel og argumentere for sin ideologi, men det er også viktig å ikke skremme velgerene bort fra sitt parti. Høyre har allerede moderert seg, og det er bra. Men nå går de for langt!

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har intrykk av at både Høyre og FrP siger mot venstre. Har stemt på Høyre til nå, men FrP ser nå mer aktuelt ut for neste valg for min del. FrPs politikk har kommet litt nærmere det Høyre var, og virker etter hvert "stabile nok" til å styre landet.

 

Det er i grunn ganske kjedelig når man må sette seg ned å virkelig studere detaljer for å finne noe som helst forskjell på AP, sentrum og Høyre. Fortsetter det slik blir de sikkert snart helt enige også. :hmm:

Forslag: Høyre skifter navn til Arbeiderpartiet, og Arbeiderpartiet skifter navn til "Arbeidsløs- og trygde-partiet". Det hadde vært mer beskrivende navn :p

Endret av grizzlyx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høyresiden burde gjøre er å kapitalisere på "Mer Åpenhet og Mer Demokrati" og gå til valg på å utvide offentlighetsloven.

 

Hvis også forvaltningens interne saksbehandlingsdokumenter deles med offentligheten, offentlig ansatte gis anlending og plikt til å svare saklig til pressen om sitt arbeid og saksområde, grunnlaget for hemmelighold innsnevres er fremtidens borgere, våre barn, blitt gjort en tjeneste.

 

Da vil de ha reell mulighet til å vurdere om de folkevalgte representanter har gjort GODE VURDERINGER og foretatt GODE PRIORITERINGER på våre vegne.

 

Og så kan de siden si seg enig eller uening og foreta virkelig ( eller iallefall mer enn i dag) demokratiske valg av represtanter.

Lenke til kommentar

Det høyresiden burde gjøre er å kapitalisere på "Mer Åpenhet og Mer Demokrati" og gå til valg på å utvide offentlighetsloven.

 

Hvis også forvaltningens interne saksbehandlingsdokumenter deles med offentligheten, offentlig ansatte gis anlending og plikt til å svare saklig til pressen om sitt arbeid og saksområde, grunnlaget for hemmelighold innsnevres er fremtidens borgere, våre barn, blitt gjort en tjeneste.

 

Da vil de ha reell mulighet til å vurdere om de folkevalgte representanter har gjort GODE VURDERINGER og foretatt GODE PRIORITERINGER på våre vegne.

 

Og så kan de siden si seg enig eller uening og foreta virkelig ( eller iallefall mer enn i dag) demokratiske valg av represtanter.

Det er ikke dette som kaprer stemmer. If anything, så vil du tape stemmer fra masse byråkrater som ikke ønsker å bli kikket i kortene.

 

Enig med deg at det er lurt av Høyre å gå mot midten. Skal du bli et stort parti i dag, må du være et rendyrket lønnsmottakerparti som snakker lønnsmottakerenes språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...