Gå til innhold

Anbefaling av fotosekk?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Skal til USA i 5 uker neste måned og er i den forbindelse ute etter en alright fotosekk og lurer på om noen har noen anbefalinger?

 

Mine "krav":

-Plass til minst 2 objektiver og blits

-Plass til kamera med påmontert 70-200mm og batterigrep

-Ha plass til annet som f.eks reisedokumenter og annet som er kjekt å ha i en sekk, altså et lite lagringsrom

-Må kunne tas med som handbagasje ombord på flyet (&--#60;-- Det er et absolutt MÅ-krav!)

-Bør ikke være veldig stor

-Koste maks 2000kr

 

Har sett litt på Lowepro Fastpack 250, og liker spesielt at man kan ta ut kameraet fra siden. Men går den på flyet? Er ikke så lett å få noe godt inntrykk av størelsen på den...

 

Noen som har erfaringer med den eller liknende fotosekker?

 

Edit: Endret på kravet mitt, jeg dropper plass til laptop!

 

-Sjulimann :)

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan anbefale Think Tank sin Streetwalker Pro Har hatt den i 2 år nå og den er med på alle mine ferier. Der har jeg 7D m/batterigrep med påmontert 70-200mm. I tillegg er det 3-4 ledige plasser for objektiver e.l. Du kan innrede sekken etter eget behov. Er også forholdsvis store lommer på hver side der jeg har 3-4 filtre, lader, og annet stasj. Er også feste for stativ på sekken. Sklir lett inn i "hattehyllen" på fly.

 

Skal du ha med PC kan du kanskje gå for Streetwalker Harddrive...

Endret av voffen
Lenke til kommentar

Du bør kjøpe en "sekk" som er 55cm x 40cm x 20cm - det kan koste deg MYE med mindre modeller - ved senere flyreiser.

Den skjønte jeg ikke helt. Tenker du på at TS kanskje kommer til å kjøpe mer utstyr etterhvert?

 

55cm x 40cm x 20cm er MAX dim på håndbagasje på fly - du har lov til 1 kolli håndbagasje.

 

Foto og Data er et must i Håndbagasjen - du trenger ikke se hvordan vanlig bagasje blir "lempet/kastet/hevet" inn/ut av fly/terminal for å skjønne at Håndbagasjen er den tryggeste, og eneste, fraktmetoden du kan styre selv....

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

55cm x 20cm x 40cm er MAX dim på håndbagasje på fly - du har lov til 1 kolli håndbagasje.

 

Foto og Data er et must i Håndbagasjen - du trenger ikke se hvordan vanlig bagasje blir "lempet/kastet/hevet" inn/ut av fly/terminal for å skjønne at Håndbagasjen er den tryggeste, og eneste, fraktmetoden du kan styre selv....

Jeg tror de fleste vet at at foto og data må i håndbagasjen. Det er forøvrig ikke alle selskaper som er like rigide - der kan du ha med en liten skuldervesek i tillegg til håndbagasjen.

 

Men poenget mitt var at hvis TS ikke har tenkt å kjøpe mer utstyr, så er det vel ikke noe i veien å kjøpe en mindre sekk som tar alt h*n har?

 

Og noen forslag til sekker i den størrelsen du nevner hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en Lowepro Fastpack350 som har plass til hos med normalt stor telezoom, 4 rom til objektiver/blits etc. Eget rom til Laptop inn mot ryggen, og et rom over kamerarommet til litt småstæsj (ladere, genser...). Har et godt bæresystem, kamera kan taes ut uten å ta sekken av ryggen (hengende på venstre skulder) og en klaff du kan spenne overglidelåsene til kamerarommet som en tyverisikring. De eneste ulempene jeg har funnet med denne sekken er at den ikke har regntrekk eller stativfeste. Denn er litt tykkere en de foreskrevne 20 cm. men har aldri hatt problemer med å den med meg som håndbaggasje.

Lenke til kommentar

1. Det er forøvrig ikke alle selskaper som er like rigide - der kan du ha med en liten skuldervesek i tillegg til håndbagasjen.

 

2. Men poenget mitt var at hvis TS ikke har tenkt å kjøpe mer utstyr, så er det vel ikke noe i veien å kjøpe en mindre sekk som tar alt h*n har?

 

3. Og noen forslag til sekker i den størrelsen du nevner hadde vært fint.

 

1. Reiser litt for mye med Ryan Air... ;)

 

2. Ikke har tenkt å kjøpe mer utstyr....på vei til USA......say no more

 

2. Ja, men Nei, derfor pakker jeg fotoveske ned i trillekoffert med målene 55cm x 40cm x 20cm

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/B%C3%A6reutstyr/Foto-Bag/N-Geografic/National-Geographic-kamerabag-Medium-NG2475-114678-p0000087702.aspx

 

post-226353-0-79491600-1336120379_thumb.jpg

Lenke til kommentar

70-200mm`ern skal kjøpes i USA. Har ikke planer om å kjøpe så veldig mye annet fotoutstyr der borte, men jeg får nå se. Uansett, trenger jeg større sekk i fremtiden pga mer utstyr, så kjøper jeg større når den tid kommer ;)

 

Syntes Fastpack 350/250 ser fin ut, og liker sekker med tilgang på kamera fra siden, men jeg syntes de virker litt store. Men det blir dem vel hvis man skal ha "sidetilgang" til kamera med påmontert 70-200mm.

 

Ellers lurer jeg litt på Flipside 300. Den har ikke så mye lagringsplass til annet ett kamerautstur, men den har jo feste for stativ og ser jo veldig smal og smidig ut. Også er det jo et pluss at den er "tyv-sikker".

 

Laptop-kravet falt bort da jeg innså at en kompis kan ta den i sin sekk for meg på flyet, han har ikke annet enn kompaktkamera. Dessuten har jeg jo ikke tenkt til å fly rundt med laptopen overalt, den kan ligge på hotellet/i bilen.

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

1. Aah - Ryanair. Holder meg unna de. Men Norwegian er vel neppe noe bedre.

 

2. 5 uker i USA uten å kjøpe å noe fotoutstyr. Er enig - skeptisk.

 

3. Men en trillekoffert som inneholder alt, er jo en løsning. Er usikker på hvor praktisk det er å reise med to kofferter, dog.

Lenke til kommentar

Ellers lurer jeg litt på Flipside 300. Den har ikke så mye lagringsplass, men den har jo feste for stativ og ser jo veldig smal og smidig ut.

Jeg har flipside 300, og det er en veldig praktisk sekk for de som skal ha litt mindre med utstyr. Ulempen er at den ikke har noen PC-lomme. Nå er ikke Fastpack 250 så veldig mye større enn flipside 300.

Lenke til kommentar

Jeg har en Lowepro Mini Trekker som jeg drar med meg på flyturer. Den fungerer utmerket, men jeg er usikker på om den selges fortsatt. Jeg får plass til en 13,3” i ytterlommen også hvis jeg må. Størrelsen har aldri vært et problem på flyplasser, men husk på at det ikke er mye utstyr man får med seg før man er oppe i vektbegrensingene på håndbagasje. Vektbegrensingene på håndbagasjen varierer også fra selskap til selskap. Norwegian opererer for eksempel med 8 kg mens KLM tillater 12 kg.

Lenke til kommentar

Jeg har også LowePro Minitrekker, og bruker den når jeg skal ha med mye fotoutstyr. Den er ikke i sortimentet til LowePro lenger; men jeg tror ProRunner 200 eller 300 er i samme størrelse. ProRunner 350 er samme sekk som 300, men med plass til 15" laptop.

 

LowePro har en fin side som kan hjelpe med å finne riktig sekk. For andre merker, kan det være en ide å sjekke CamBags.com.

Lenke til kommentar

Lowepro Fastpack 250 virker å være en fortreffelig sekk som tar både laptop og et OK utvalg kameraustyr, men;

 

Dersom du skal ha med en 70-200mm på tur ville jeg gått for Fastpack 350. Da har du rom for en dedikert plass til dette objektivet når det ikke er montert på kamerahuset.

 

Kamerarommet på 250::

- Hus med objektiv

- 1 objektivplass som er dimensjonert for 70-200mm, eller 2 for objektiver inntil 13cm.

- 1 blits (type Speedlite 430EX. 580EX blir for stor)

 

Kamerarommet på 350:

- Hus med objektiv

- 2 objektivplasser for objektiver inntil 13cm

- 1 objektivplass for en 70-200mm f/2.8 (liggende).

 

http://www.diskusjon...post&p=15675668

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...