Gå til innhold

Hjelp til kjøp av nye deler


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Den gamle gaming PCen tok kvelden igår etter 2 strømbrudd i huset, den vil simpelten ikke på, skjermen starter ikke og man ser ikke noe boot screen, bios etc. DRAM-Led på hovedkortet lyser rødt, noe jeg ville tro at rammen er ødelagt, men etter å ha tatt ut alt av ram, prøvd en og en brikke samt eldre brikker som ble brukt på samme PC tidligere har jeg samme problemet. Prøvde også å kjøre det med et gammelt skjermkort som sist ble brukt i forrige uke, samme problem. Til slutt prøvde jeg å kjøre hovedkortet kun med de tingene man må ha for at det skal kjøre, altså PSU, hovedkort, ram og CPU. Samme problemet dukker opp med at DRAM led lyser, det å trykke på MemOk knappen til den begynner å blinke hjelper heller ikke, den blinker i ca 1 minutt før den går tilbake til å lyse konstant igjen.

 

Så etter alt dette har jeg komt fram til at det kansje er like greit å bytte ut hovedkort og prosessor. Jeg bytter da ut begge fordi jeg har lekt med tanken om å bytte ut AMD oppsettet med et Intel oppsett i noen måneder nå, da dette rett og slett virker bedre til gaming, har komt over flere spill etterhvert som kjører dårligere på AMD komponenter selvom komponentene skal være bedre, teknisk sett.

 

Har sett på dette hovedkortet: ASUS P8Z77-V DELUXE (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746651#extra)

 

og denne prosessoren: Intel® Core i5-2500K (http://www.komplett....ku=619274#extra)

 

Har egentlig lyst på en i5-2550K, men denne er ikke på lager på komplett, og jeg vil gjerne ha disse delene før helgen. Hvis noen vet om andre nettbutikker som leverer raskt til Bergen og som har i5-2550k på lager hadde det vært supert :)

 

Kjøper også et nytt kabinett: Corsair Carbide 500R Midi Tower Svart (http://www.komplett....ku=646592#extra)

 

Første spørsmål blir da om dette i det hele tatt er gode valg? Hva synes dere? Er det andre komponenter dere heller vil anbefale?

 

Må si jeg er litt usikker på hovedkortet, det er en av de dyrere for 1155 sockets, men har brikkesett av typen Z77. Må si jeg ikke vet helt hva de forskjellige brikkesettene gjør og hva de er god for, men tor Z77 er en av de nyere? Liker også at det er WiFi på denne hovedkortet.

 

Andre deler jeg har i PCen som jeg ikke har planer om å bytte ut:

Noctua NH-U9B SE2 CPU Kjøler(https://www.komplett...aspx?sku=572572)

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 3x4GB CL9(http://www.komplett....aspx?sku=604394)

ASUS Radeon HD 7850 2GB GDDR5(http://www.komplett....aspx?sku=745978)

 

En ting til jeg stusser litt på er dette oppsettet og strømforsyningen min, har for øyblikket en Chieftec Super Series 750W PSU (http://www.komplett....sku=386812#info).

 

Denne har en 24 pinns og en 4 pinns kabel som man kobler i hovedkort, men ser at hovedkortet jeg ser på har en 24pinns(som alle hovedkort jeg har sett har) og en 8pinns tilkobling, noe mitt gamle hovedkort og har, men der var halve blokkert by default med noe plast du kunne ta av for å bruke en 8pinn kabel fra PSU til hovedkort, så lurer vel bare på om denne kommer til og fungere med det nye oppsettet?

 

Sist men ikke minst, er det stor sjangs for at det er PSUen som er røket, siden det var at etter strømmen gikk 2 ganger rett etter hverandre at PCen sluttet å fungere?

 

Om dere trenger noe mer informasjon fra min side er det bare å spørre så gjør jeg mitt beste for å komme med dette :) Vil gjerne få bestilt deler imorgen før kl 12 på ettermiddagen.

 

Takker for hjelp!

Endret av Sander92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort kjøper du etter hvor mange SATA-, USB-, USB3-, PCIe x16- og andre porter/funksjoner du trenger. Z77 har 4 integrerte USB3-porter i brikkesettet over Z68 og støtter Thunderbolt med en Ivy Bridge-prosessor, ellers er det ingen forskjell. Det er fullt mulig å få Z68-baserte hovedkort med USB3-kontrollere, så den eneste praktiske forskjellen er Thunderbolt. Hadde like godt kjøpt et Z77-V PRO istedet for DELUXE og spart penger.

 

2500k, 2550k, 2600k og 2700k er alle basert på nøyaktig samme brikke.

2600k og 2700k er fullt funksjonell.

2500k har skrudd av hyperthreading og 2MB L3 Cache.

2550k har skrudd av Hyperthreading, 2MB K3 Cache og integrert GPU.

Ingen av disse vil overklokke bedre eller dårligere, alt avhenger av flaks i silisiumlotteriet.

 

Stor sjanse for at PSU har røket ja. Men om den ikke har det vil den fungere helt fint med nytt hovedkort. Alle hovedkort kommer med deksel for halve 8-pinskoblingen så man kan bruke en strømforsyning med 4-pin ATX12V

Lenke til kommentar

Ok, tror jeg går for et litt billigere hovedkort da, blir litt overkill med det jeg har valgt tror jeg.

 

Har i utgangspunktet et budsjett på 5 000,- kr, men kan gå litt over dette. Siden jeg da sparer noen kroner på hovedkortet, er det noen prosessor du ville anbefale?

 

Hvor stor rolle spiller det om jeg investerer i en i7-2600? Og disse bokstavene bak prosessor navnet som K og S, hva har dette egentlig og si? ser at en i7-2600k koster litt mer enn en vanlig 2600, og samme med i5-2500 og 2500K versjon, men ser ingen 2550 versjon uten K.

 

Edit: Ser også litt på denne for øyblikket, som ligger noe mellom i5-2550k og i7-2600k i prisklasse, hva er forskjellen?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660227#extra

Endret av Sander92
Lenke til kommentar

spar litt penger på Dustinhome.no :)

 

K betyr at du kan overklokke den, S og T modellene er prosessorer med sanket spenning og klokkefrekvens som betyr lavere ytelse og TPB, som koster mer Oo

 

i5 2550K er i5 2500K uten IGP, dårlig kjøp...

 

i5 3570K er nye Ivy bridge. basert på 22nm i stedet for 32nm. betyr lite annet enn at du må betale mer. i tillegg vil den ha høyere varmeproduksjon.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å gå for en i7-2600k prosessor. Er det noe spesielt jeg må ta hensyn til med hovedkortet til denne CPUen, vurderer å kjøpe et av disse:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650757

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626996#extra

 

Vil helst ha rimeligst mulig hovedkort, men som fremdeles leverer kvalitet, siden det fremdeles er mulig jeg må bestille meg en ny PSU hvis det viser seg at det er denne som er gåen i den nåværende PCen.

Lenke til kommentar

spar litt penger på Dustinhome.no :)

 

K betyr at du kan overklokke den, S og T modellene er prosessorer med sanket spenning og klokkefrekvens som betyr lavere ytelse og TPB, som koster mer Oo

 

i5 2550K er i5 2500K uten IGP, dårlig kjøp...

 

i5 3570K er nye Ivy bridge. basert på 22nm i stedet for 32nm. betyr lite annet enn at du må betale mer. i tillegg vil den ha høyere varmeproduksjon.

 

Hovedgrunnen til at jeg bestiller fra komplett, er at hvis jeg bestiller nå ha jeg komponentene torsdag kl 11 om morgenen, siden de har pick up point 2 min med bil fra huset. Hvis Dustin kan matche dette går jeg heller der, noen erfaringer på hvordan dustin er med levering til bergen?

Lenke til kommentar

kjøp deg ett Asus P8Z68-V, ikke Pro. er ikke store forskjellen.

 

en i7 vil ikke gi deg bedre gaming ytelse enn en i5

 

åja, det var det ed levering ja. jeg bor ikke i Bergen, og Dustin har ikke pick up point :/ levering emd posten tar ikke lengre tid enn for komplett her i akershus

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

kjøp deg ett Asus P8Z68-V, ikke Pro. er ikke store forskjellen.

 

en i7 vil ikke gi deg bedre gaming ytelse enn en i5

 

åja, det var det ed levering ja. jeg bor ikke i Bergen, og Dustin har ikke pick up point :/ levering emd posten tar ikke lengre tid enn for komplett her i akershus

 

Ok, da tror jeg at jeg går for det hovedkortet. Når det gjelder prosessor, hva trenger man en i7 til? Redigering kansje? Selvom det ikke lønner seg med en i7 nå, kan det hende at fremtidige spill vil yte bedre med en i7?

 

Hvis i7 virkelig ikke er noe vits i en gaming PC, hvilken i5 er den beste som du ville anbefale?

 

Pleier ha usannsynlig mange programmer oppe om gangen forresten, dette er en blanding av meg som ikke lukker og at jeg bruker mange ting på en gang. Pleier også ha mellom 10-30 faner i firefox oppe, om disse tingene har noe og si for valg av prosessor.

Lenke til kommentar

kjøp deg ett Asus P8Z68-V, ikke Pro. er ikke store forskjellen.

 

en i7 vil ikke gi deg bedre gaming ytelse enn en i5

 

åja, det var det ed levering ja. jeg bor ikke i Bergen, og Dustin har ikke pick up point :/ levering emd posten tar ikke lengre tid enn for komplett her i akershus

 

Ok, da tror jeg at jeg går for det hovedkortet. Når det gjelder prosessor, hva trenger man en i7 til? Redigering kansje? Selvom det ikke lønner seg med en i7 nå, kan det hende at fremtidige spill vil yte bedre med en i7?

 

Hvis i7 virkelig ikke er noe vits i en gaming PC, hvilken i5 er den beste som du ville anbefale?

 

Pleier ha usannsynlig mange programmer oppe om gangen forresten, dette er en blanding av meg som ikke lukker og at jeg bruker mange ting på en gang. Pleier også ha mellom 10-30 faner i firefox oppe, om disse tingene har noe og si for valg av prosessor.

En i7 har Hyperthreading Technology, i praksis betyr det at to programtråder kan kjøre simultant gjennom samme kjerne siden ingen kjerne belastes 100% konstant. Dette hjelper særlig i tallknusing og andre programmer som lett lar seg skalere over flere prosesstråder, spill er praktisk talt håpløst å kjøre over flere kjerner og kun spill med flere meget komplekse AIer (Civilization V for eksempel) kjører raskere med hyperthreading.

 

Det var de som trodde Pentium 4 med hyperthreading ville vare lengre enn Pentium 4 uten HTT, de tok feil. Samme måte var det de som trodde i7-860 var mer fremtidssikker enn i5-750 siden man fikk HTT, dette har vist seg å være feil. Det var også de som trodde Phenom II X6 ville være mer fremtidssikker enn Phenom II X4, også feil. Gjennom de siste 7 årene siden flerkjerneprosessorer ble introdusert har det aldri vært antall kjerner, men ytelse per kjerne, som har ført til behov for oppgradering i spillsammenheng. Noen spesiell grunn til å tro at dette skal endre seg i løpet av de neste 4-5 årene når en 2500k til slutt blir for svak?

 

i5-2500k siden denne bruker Intels siste arkitektur og er billigst blant de overklokkbare modellene.

 

En i5-2500k er latterlig kraftig, den kan kjøre 2x Crysis samtidig på to forskjellige skjermkort uten problemer.

Lenke til kommentar

Ok, da må jeg nesten bare si TUSEN TAKK for hjelpen til arni90 og olestokk!

 

Går da for et ASUS P8Z68-V/GEN3 sammen med en i5-2500k. Spørsmålet blir da, hvordan er leverings tiden til Dustinhome? Vil gjerne ha delene før helgen :)

 

Noen som har erfaring med kabinettet jeg linket til i første posten? Eller noen som har andre kabinetter og anbefale kansje? God kjøling og god cable-management er viktig for meg, jeg liker også gjerne en 'clean' look over noe som ser 'kult' ut. Skulle gjerne hatt det litt rimeligere enn den jeg linket til også.

 

Er også stor sjangse for at PSUen er gåen, noen anbefalinger til hav jeg bør kjøpe om dette blir et problem?

Endret av Sander92
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på en TX750 V2 og en TX750 M? V2 er 100 kr billigere, og er på lager hos dustin, mens M ikke er på lager og koster litt mer

 

velg og vrak av:

 

- PSUer laget av Seasonic

- Corsair TX, HX og AX seriene

- PSUer laget av XFX

- NZXT Hale serien

 

Hvor mange watt bør jeg satse på?

Lenke til kommentar

750W er ett greit sted å stå, PSUen kan jo holde i 10år fremover egentlig, men det er jo ikke garantert da.

 

forskjellen på de forskjellige TX modellene er at M er delvis modulær

 

når det er sagt vil du knapt nå 400W med HD 7850 i CFX (uten overklokk)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Er den mulig å finne ut om det er nåværende PSU som skaper problemer? Siden jeg har en 750W fra før av er det dumt å kjøpe en ny en hvis den gamle fungerer, samtidig vil jeg ha PC tilbake før helgen. De andre komponentene ville blitt byttet ut snart uansett, men dumt å sløse 900++ kr på ny PSU hvis denne er i fin stand.

 

Edit: Har dessverre ingen andre stasjonære PCer i hus som dette kan testes på, kan eventuelt ta med PSUen opp til en venn og prøve den på hannes maskin imorgen, og heller bestille en ny PSU på komplett hvis den viser seg å ikke fungere, siden komplett leverer til meg neste dag hvis jeg bestiller tidlig nokk :)

Endret av Sander92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...