Gå til innhold

Mest stabile HDD til serverbruk


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her som kan gi meg noen tips til hvilken HDD som er blandt de mest stabile i dag.

De skal brukes i RAID 1 og monteres i en server som står på 24/7.

 

Om det ikke er et spesielt merke som uthever seg sterkt, så er jeg åpen for alle forslag.

Vi snakker industri standard her.

 

Takker for alle svar.

 

TT

Endret av Timetraveler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De mest stabile skal jo være sasdisker. Jeg har selv 14 stk SASdisker og INGEN har tatt kvelden. Har hatt sasdisker i ganske mange år, Den eneste enteprisedisken jeg har hatt som har daua, var en 15k scsi disk som jeg zappa med en ødelagt molex kontakt :p

 

Men det er mange faktorer som spiller inn på levetid av disker. Uflaks, uvitenhet og litt anna :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seagate Constellation ES (og ES.2) har jeg god erfaring med. De koster omtrent de samme som RE-4, er laget for samme bruken og har samme garantivilkår.

 

Et rimeligere alternativ laget for 24/7 er Seagate SV35.5/Seagate SV35.6. Egentlig laget for videoovervåkningssystemer - men de er OK til vanlig serverbruk også. Her kommer man fort en 600 - 700 kr rimeligere ut en med ES og RE-4. Også med 5 års garanti. Så vidt jeg har sett av de små reviews som er gjort så yter den også noe bedre enn mangerandre 7200 rpm snurredisker. Noe som kan skyldes at den er rettet mot bruksområde hvor skriving/lesing av store filer er det vanlige.

 

Med en pris på bare et par hundelapper over Seagate Barracuda 2TB for SV35.5 2TB så ville jeg vurdert den i mange tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SAS disker er uten tvil meir stabile då SAS protokollen er mykje meir tolerant for diverse feilkjelder enn vanleg SATA. Ein skal og kunne finne SAS disker nesten like billig som SATA disker om ein leiter litt og skal gjere større innkjøp(over 100 stykker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SAS disker er uten tvil meir stabile då SAS protokollen er mykje meir tolerant for diverse feilkjelder enn vanleg SATA. Ein skal og kunne finne SAS disker nesten like billig som SATA disker om ein leiter litt og skal gjere større innkjøp(over 100 stykker).

 

Ser at SAS-versjonene av henholdsvis Seagate Constellation ES (2TB) og Western Digital RE (2TB) faktisk ikke koster mer enn 100 - 200 kr mer en SATA versjonen - så da er det vel ikke så mye å lure på egentlig. Klart det er nesten dobbel pris av standard desktop SATA disker, men driftsikkerhet er verdt sitt det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...