Gå til innhold

Slavehandel under vikingtiden


Balthier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har fått høre at Norge drev med slavehandel under vikingtiden.

 

Hvor utbredt var det å eie slaver og hvor stammet de fra?

 

Håper at noen kan svare. På forhånd takk.

 

Det gjorde de sikkert, slavehandel var utbredt frem til moderne tid. Uansett så vil jeg tro at det ikke var afrikanske slaver de handlet med, men sikkert folk fra de britiske øyer også videre.

Lenke til kommentar

Slaveri var svært vanlig i den første del av vikingetiden - før kristen tid. Begrepet som var brukt var treller. Hentet først og fremst i Østerled (Øst-Europa), men også på de britiske øyer. Drapsdømte nordmenn ble også ofte dømt til å være slaver (treller)

 

Litt om det i Wikipedia.

 

I stor grad ble slavene brukt til arbeid i de Skandinaviske land, men også solgt helt til Midt-Østen.

Lenke til kommentar

Hvor utbredt var det å eie slaver - typ var det vanlig at hvert hushold hadde en eller flere treller?

 

Hva skjedde med trellene etter at dem ble satt fri? Fikk de gifte og stifte familier med vikingfolket?

 

Vil det si at det, for alt vi vet, er vanlig at en stor del av befolkning har en liten andel gener helt tilbake fra trellenes tid?

 

Var det klasseskiller og i så fall, hvor lenge varte dette?

 

Lurer på dette fordi jeg ser en del eksotiske trekk i det norske folket. Om dette stammer helt tilbake fra den tid eller er et resultat av senere influks fra kysten eller naboregioner er selvfølgelig ren spekulering. Men jeg finner det spennende allikevel. :)

Lenke til kommentar

Det heter at trælen Kark tok livet av Håkon Jarl.

Trelldommen ble avskaffet helt på 1200-tallet, og da var det ikke så lenge til Svartedauden. Man kan spekulere i hvordan Svartedauden påvirket de tidligere trellene. Kanskje var det ekstra mange av dem som døde siden de var fattigst, eller kanskje de fikk nye muligheter når mange av de rike døde. Etter Svartedauden var det gårder som lå øde i lang tid (ødegårder), så man kan tenke seg at det var gode muligheter for å finne seg en gård.

 

Torill Thorstad Hauger har skrevet ungdomsbøker som fortelles fra synsvinkelen til irske treller, nemlig "Røvet av vikinger" og "Flukten fra vikingene".

 

I teorien kan man tenke seg at fattigfolk av irsk avstamning som slo seg ned på tomme gårder, noen århundrer seinere kunne sjefe over husmennene sine. For det ble seinere mangel på jord i Norge. Det er en ganske spennende tanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...