Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tabletter mot halsbrann. Hvordan virker de?


MakaroniGryte

Anbefalte innlegg

Jeg er extremt plaget med halsbrann. Har hatt veldig mye halsbrann de seneste åra, og den reseptfrie tyggetabletten Novalucid funker ganske bra.

 

Men hvordan virker den? Bedøver den bare den brennende smerten som oppstår når magesyre kommer opp i strupen så at magesyra likevel er der? Eller tvinger den magesyra tilbake?

 

Har et spørsmål til. Dersom man ikke søker legehjelp for halsbrann, kan det utvikle seg til noe farlig og bli værre?

Endret av MakaroniGryte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er extremt plaget med halsbrann. Har hatt veldig mye halsbrann de seneste åra, og den reseptfrie tyggetabletten Novalucid funker ganske bra.

 

Men hvordan virker den? Bedøver den bare den brennende smerten som oppstår når magesyre kommer opp i strupen så at magesyra likevel er der? Eller tvinger den magesyra tilbake?

 

https://www.boots.no...7308&ref=search

 

Novaluzid binder saltsyre i magen og minsker dermed surhetsgraden i magen.

Syrebindende effekt inntrer etter noen minutter.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Riktig som sykkeliten sier at den er syrenøytraliserende.

 

Vær oppmerksom på at halsbrann også kan oppstå ved lite magesyre, og da er det galskap å spise syredempende. Faktisk vil jeg påstå at over 90% som spiser syredempende trenger mer magesyre.

 

Har du ikke nok magesyre går det ut over fordøyelse og "sterilisering" av maten, og du utvikler mye trøbbel i kroppen over tid.

Lenke til kommentar

Riktig som sykkeliten sier at den er syrenøytraliserende.

 

Vær oppmerksom på at halsbrann også kan oppstå ved lite magesyre, og da er det galskap å spise syredempende. Faktisk vil jeg påstå at over 90% som spiser syredempende trenger mer magesyre.

 

Har du ikke nok magesyre går det ut over fordøyelse og "sterilisering" av maten, og du utvikler mye trøbbel i kroppen over tid.

 

Tror ikke at jeg har for lite magesyre, tror heller at jeg har overproduksjon. Jeg kjenner av og til at magesyra kommer langt opp i halsen + den sure smaken.

Endret av MakaroniGryte
Lenke til kommentar

 

Tror ikke at jeg har for lite magesyre, tror heller at jeg har overproduksjon. Jeg kjenner ganske ofte at magesyra kommer langt opp i halsen + den sure smaken.

 

Problemet er at symptomene på for lite og for mye magesyre i forhold til halsbrann er like.

Dette feildiagnostiseres i stor grad og konsekvensene er store når man behandler lite magesyre med syredempende.

Lenke til kommentar

Tror ikke at jeg har for lite magesyre, tror heller at jeg har overproduksjon. Jeg kjenner ganske ofte at magesyra kommer langt opp i halsen + den sure smaken.

 

Problemet er at symptomene på for lite og for mye magesyre i forhold til halsbrann er like.

Dette feildiagnostiseres i stor grad og konsekvensene er store når man behandler lite magesyre med syredempende.

 

Kansje jeg må vurdere om jeg skal ta gastroskopi da. Har hørt at det er steike ubehagelig, så vil helst slippe...Men hva kan skje dersom en person med for lite magesyre behandles med syredempende?

Endret av MakaroniGryte
Lenke til kommentar

Det er alltid en god ide å finne årsaken til et helseproblem, ofte kan man helbredes eller i det minste få optimal behandling når en sikker diagnose foreligger. Gjentatt refluks av magesyre over tid kan føre til utvikling av spiserørskatarr (øsofagitt). Dette kan igjen gi komplikasjoner i form av blødende sår som kan gi blodmangel, og/eller arrdannelse som kan føre til innsnevring av spiserøret.

 

Årsakene kan være mange, deriblant spiserørsbrokk. Du kan lese mer om spiserørsbrokk og ulike behandlingsmetoder her.

 

Edit: Gastroskopi er ikke noe å bekymre deg for. Det er ubehagelig, men du får tilbud om beroligende og om du takker ja til dette vil du knapt merke noe..

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Kansje jeg må vurdere om jeg skal ta gastroskopi da. ?

 

Gastroskopi er ikke den verste opplevelsen,kan være litt brekninger,luft og sånt men det er en ganske rask undersøkelse(egen erfaring,).

 

Litt ubehagelig,men går fort over.

Varierer så klart hvordan man takler en sånn

.

Alt det tøvet om at undersøkelser er så ille skal man ta med en klype salt,de undersøkelsene som kan være skikkelig vonde får man nok både beroligende og smertestillende mot.

 

 

 

Edit: Gastroskopi er ikke noe å bekymre deg for. Det er ubehagelig, men du får tilbud om beroligende og om du takker ja til dette vil du knapt merke noe..

 

Det kan jeg forøvrig skrive under på,reneste sannhetsserumet...

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Jeg knasker pepciduo flere ganger i uken (ttar Zantac også, som er syredempende, regelmessig hver eneste kveld, men innimellom så holder ikke det) og det er jo rett og slett ett pulver man svelger, som nøytraliserer syren. Thank heaven for pepciduo! Av og til får jeg faktisk spysmak i kjeften hvis jeg ikke gjør noe med det, og det blir så ille at jeg får sinnsyk hodepine (forstå det den som kan) og det svir så mye at jeg nesten får panikk.

 

Har prøvd gastro. Fikk masse valium og sånt, ble superruset, husker INGENTING (herlig!!!) men det gikk fremdeles ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...