Gå til innhold

– Steam kommer snart til Linux (PC)


Anbefalte innlegg

I bunn og grunn er jo Mac OS X en UNIX.

I bunn og grunn er Windows 7 også OS/2 men det er ikke egentlig så veldig relevant. det er såpass stor forskjell på Mac OS og Linux at fordi noe er gitt ut til Mac OS så blir det ikke noe enklere å porte til Linux. Mac OS er først og fremst basert på BSD som er en UNIX variant.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Linux så må du effektivt lage 4-5 ulike pakker som er ekstraarbeid men er overkommelig, men det er verre å håndtere kranglete Intel- og AMD-drivere.

 

Pakking er vel strengt tatt valgfritt. Det er ikke dette pakkesystemene er til. Og driverne du snakker om er et os-problem. Problem like mye som det er et problem på windows.. Dette gir de vel ikke support på uansett?

Lenke til kommentar

For Linux så må du effektivt lage 4-5 ulike pakker som er ekstraarbeid men er overkommelig, men det er verre å håndtere kranglete Intel- og AMD-drivere.

 

Pakking er vel strengt tatt valgfritt. Det er ikke dette pakkesystemene er til. Og driverne du snakker om er et os-problem. Problem like mye som det er et problem på windows.. Dette gir de vel ikke support på uansett?

Hvordan har du tenkt at mannen i gata skal klare å legge inn spill uten pakker?

 

For Linux er det kun de offisielle nVidia-driverne som har god ytelse, stabilitet og funksjonalitet. Selv Intel-driverne er ustabile og trøblete med GLSL. Catalyst(fglrx) er kranglete på nyere OpenGL og OpenCL. Og gallium, vel ikke aktuelle til å spille nymotens spill for å si det sånn. Dety er et problem når kundene kjøper spillet og ikke får kjørt det.

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt at mannen i gata skal klare å legge inn spill uten pakker?

Generisk installer, slik som på windows. Eller bare binærfiler i en mappe. Det meste av spill og proprietære programmer jeg har er i hvert fall levert slik. Uansett, dette er jo ikke relevant for systemer som Steam.

Har du tenkt at alle som laster ned skal klare følgende:

fyre opp en terminal

cd ~/downloads

chmod +x installer

sudo sh installer

Det er faktisk litt forskjell på hvor distribusjoner ønsker filer, så installasjonsprogrammet må enten finne ut av dette eller be brukeren velge.

Steam selv tar seg av dette for spill, men så må brukeren først få lagt inn Steam korrekt.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke efikkan siktet til pakkebehandlingssystem.

Programvaren må leveres i én eller flere typer pakker, og en enkel tarball er for vanskelig for mange brukere. Det er heller ikke ideelt å ha spillet utpakket i hjemmemappen, det skal installeres i systemet.

 

En del spill har installasjonsscript som kan være vanskelig nok for en ingeniør, hvor i all verden skal det installeres? /opt?? Loki installer er et verktøy som har blitt brukt. I tillegg bør spill tilby de vanligste distribusjonspakkene, i det minste deb og rpm, så det betyr minumum 1+4 pakker som må lages for hver versjon. Avhengig av programvaren som skal inn i pakken kan det være nødvendig med en del flere versjoner og flere pakketyper, og det blir fort over 10. Det er ikke bare å konvertere pakkene med alien heller, hvis f.eks. Ubuntu 11.10 har noe spesielt i programvareutvalget eller driveroppsettet som krever en spesiell pakke så bør programvaren kompileres nettopp i denne versjonen for å eliminere flest mulige problemer. Dermed blir dette svært tidkrevende. Jeg vet ikke hvor mye dere har kjennskap til denne problematikken, men jeg ser nå på muligheten for en helautomatisering av denne prosessen ved bruk av x antall VMs for å spare tid for mitt firma.

Lenke til kommentar

Har ikke voldsomt mye erfaring med det, men jeg ser for meg at det skal være greit. Dere har jo makefiles uansett (right?), så da er det jo bare å kalle en wrapper til de og clustre ut til VMer, eventuelt dedikerte maskiner.

 

Har man multicore er vel ikke det vits uansett.

 

Ellers ER det en grunn til at ting installerers i /opt. :)

Lenke til kommentar
Det er heller ikke ideelt å ha spillet utpakket i hjemmemappen, det skal installeres i systemet.

Hvorfor ikke?

 

/opt??

For eksempel. Har du noen gang installert noen proprietære programmer? For de kommer som oftest med et eller annet enkelt skript som bare kopier filer og fungere på alle distribusjoner. Du konstruerer et problem her. Selvsagt skulle jeg også helst hatt alt i deb-filer, men det er på ingen måte nødvendig.

 

Har du tenkt at alle som laster ned skal klare følgende:

fyre opp en terminal

cd ~/downloads

chmod +x installer

sudo sh installer

Har du brukt linux de siste 10 årene? Vi har gui.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke distribusjonsproblemet. Statisk kompilér binærfiler og putt alt i et virtuelt filsystem i en fil (GCF, hva Steam bruker på Windows).

 

Når du installerer noe via. Steam laster den selv ned GCF-fila og putter den rett i "steamapps"-mappen der du har installert Steam. Ingen DEB, RPM eller tar.gz, ingen executable-flagg eller LSB-fordeling av filer på tvers av systemet.

Lenke til kommentar

Formkake: Det er ikke ideelt å pakke ut programvare i hjemmemappen fordi det hindrer flere brukere i å dele den, det kan ta stor plass og det er mot hensikten med filhirearkiet. Det er noen variasjoner mellom distribusjoner om hvordan ting skal fordeles under /usr, og det er en stor fordel at det dukker opp snarveier og at bash kan kjøre disse uten fullstendig bane. Husk at mange nye Linux-brukere fra Windows-verdenen synes dette er tungvint og lite intuitivt.

 

Det er egentlig latterlig at Linux i dag sliter med stort sett de samme brukermessige problemene som for mange år siden. Jeg prøver stadig å få nye personer til å bruke Linux, for det er massevis av overlegne løsninger sammenlignet med Windows og OS X, men så feiler Linux typisk hardt på noen få punkter som hindrer det fra å være det "ultimate" operativsystemet. Interessant nok har Bryan Lunduke sitt årlige foredrag

for fjerde år på rad med stort sett de samme problemene i hovedfokus. Jeg vil bare påpeke at de som har jobbet med support og/eller utvikling vet at dette holder tilbake mange brukere.

 

JohndoeMAKT: Med Steam blir det selvsagt Steam som tar seg av distribusjonstilpasningen, og dermed sparer spillutviklerne for en del kjedelig arbeid med å bygge pakkene. De sparer derimot ikke arbeidet med å teste spillene på ulike distribusjoner. Uansett blir det en viktig utfordring for Valve å lage et fleksibelt nok system til å håndtere disse variasjonene i distribusjoner og skjule de for brukeren.

 

Og blant utviklere er ofte distribusjonstilpasningen skumlere enn den faktisk er, for det går stort sett greit når de har fått inn rutinene, men det krever erfaring med en del distribusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...