Gå til innhold

Har canon 500D,vil oppgradere til 600D,60D?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt mitt canon 500D i litt over 1 år.

Jeg har nå lært meg de helt grunnleggende tingene som lukkertid,iso osv og skyter nå for det meste i manuell modus.

 

Jeg ser nå at utvilkingen på kamerafronten skyter fart og har lyst på noe litt mere "hardcore" en 500D. Jeg bruker video litt,men er mest opptatt av å ta bilder.

 

Jeg er liker også å ta litt fuglebilder og da blir 500D litt småtreig.

Jeg går også ute i litt dusk regn( kameraet mitt har tålt det så langt).

 

Det jeg lurer på er: Vil jeg få bedre bildekvalitet ved å oppgradere?

Skuddtakten vil jo gå opp,men hvis det er det eneste som skiller dem fra 500D,så er jeg ikke interessert i å bytte (tror jeg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve bildekvaliteten vil du nok ikke merke så mye forskjell i, 600D vil nok ikke føles som en stor oppgradering, men en 60D kan nok være mer interessant siden du da får flere dedikerte eksterne kontrollmuligheter med egne brytere/hjul.

 

Takk for raskt svar :) Nå har jo 500D 12,5 mpx og resten av "gjengen" 18 mpx. Trodde det ble noe klarere bildekvalitet av dette?? :)

 

Og et spøsrmål til: 50D finns jo nå til en ganske billig penge der ute på bruktmarkedene. Hva er "best" av 50D og 60D? 50D har jo forøvrig magnesium kropp. Men vil søker og autofokus være bedre på 60D?

Lenke til kommentar

50D har raskere skuddtakt enn 60D og føles mere solid.. Du sparer noen lapper på 50D i forhold til 60D. Jeg gikk fra 50d til 60D pga den vridbare skjermen. Søker og autofokus er temmelig likt på begge. 60D kan du filme med, det kan ikke 50D. 60D har litt bedre iso ytelse.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

50D har samme sensor som 500D, så denne oppgraderingen vil være "på stedet hvil" sensormessig. Du får bedre skuddtakt og sånt, men 50D er dessuten eldre enn 500D. Denne oppgraderingen vil ikke gi valuta for pengene i ditt tilfelle.

 

Det er nok 60D som er den naturlige veien å gå dersom du ønsker bedre funksjonalitet i kamerahuset, slik som flere megapixler og høyere skuddakt. Mye gøy å leke seg med på 60D.

 

Men 500D er slett ikke noe dårlig kamera, så det er nok sansynlig at et nytt objektiv kan gi deg vel så mye for pengene billedkvalitets-messig. Dersom du forteller hvilke objektiver du har fra før og hvilke situasjoner du ønsker å få de beste bildene i, så vil det nok komme masse gode forslag til veien videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...