Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Et "stort" problem for utdanningen min


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er en student som begynte først å bry meg om karakterene mine da jeg begynte på vgs. Jeg gikk ut med 4,3 i snitt fra ungdomsskolen og mange trodde motivasjonen ville forbli den samme. Jeg har nå hevet snittet mitt med godt over en karakter i snitt.

 

Problemet er at jeg sitter nå på det andre året mitt i videregående skole, og merker at norskfaget går ikke på langt nær så bra som det burde gå. Mens jeg får femmere og seksere i alt annet, ligger jeg å vipper mellom tre til fem i norskfagene. Jeg prøver å unngå å identifisere meg med de lave karakterene og bare børste det av skuldrene, men det har bare gått nedover de siste månedene (Fra 4+ ned til 3+). For meg som har et sterkt ønske om å vie livet mitt til forskning og vitenskap, er dette veldig depressivt. Den avgjørende norskkarakteren vil settes om omkring et år, og det begynner å bli veldig travelt. Jeg lurer først og fremst på om det finnes noen her som har vært i en lignende situasjon, og som har klart å oppnå en høy karakter? (5-6)

 

Problemet mitt er at jeg har vanskelig for å analysere ting riktig i Norsk. Det virker som at jeg er konsistent feil på alt jeg prøver å besvare, både i klasserommet og ved analyser. Det virker nesten som at jeg ikke er på bølgelengde med selve faget.

 

Noen som har vært i samme situasjon? Jeg har selvfølgelig et par skrivefeil, men disse skal jeg kunne mestre på egenhånd. Litt smådesperat tråd, men det får være :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før det første er det viktig at du ikke identifiserer deg med lave karakterer, dette kan vippe hele motivasjonen din i en parabolsk reggresjon (negativ). Gi ikke opp håpet, og jobb ekstra hardt med norsken. Det er viktig å få unna gjort alle grunnleggende prosa ferdigheter før du tar steget videre inn i forsker-universet. Det er jo 4 eller 5 norsk karakterer, så det er klart at disse veier av stor tyngde på vitnemålet. Og kun en idiot ville ikke blitt super stresset av å se gullfronten gå ned for bauen.

 

Edit:

Parobala reggresjon.

 

parabola.jpg

Endret av QBab
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første året på videregående hadde jeg en lærer som aldri ga med mindre enn 3+ - samme hvor godt jeg analyserte. Før det året mente jeg jeg var god, men ikke med han: han leste gjennom alle stilene vi hadde skrevet der vi analyserte en tekst, og deretter satte han karakteren... etter å ha samlet opp alle de gode momentene fra ALLE tekstene...! Jeg tenkte allerede da at hvis det skulle være sååå vanskelig, måtte jeg virkelig jobbe med analysene mine. Da satte jeg med ned med boka, leste gjennom hvordan mna skulle analysere, derettergikk jeg på daria.no og leste andres analyser, spesielt om jeg hadde teksten de analyserte. Derfra lærte jeg både hvordan man skulle analysere - altså hvordan folk tolket forskjellige ting - du aaaaner ikke hvor mange av analysemomentene som kan generaliseres til andre tekster! Samtidig med å lære analyse fra slike skolestiler, lærte jeg også mange nye fagord jeg kunne bruke i tekstene mine. Jeg anbefaler virkelig denne metoden, MEN: du må være litt kritisk også: noen folk er ikke så gode til å analysere, og atter andre kan skrive en veldig feilaktig analyse og likevel sette karakter 5-6 på den. Det er heldigvis ikke for mange slike da, og mange interessante analyser.

 

Jeg gikk ut med 5 skriftlig (en uheldig 5-er på slutten ødela 6-ern), 6 muntlig, 6 på norsk muntlig eksamen og 4 skriftlig eksamen i norsk (var så utmattet på slutten at jeg ikke orket å klage, selv om lærerne jeg spurte anbefalte det - de sa sensor var alt for streng - mesteparten av klassen hadde fått 1-2).

 

Lykke til med faget :thumbup:

Endret av ktmore
Lenke til kommentar

Første året på videregående hadde jeg en lærer som aldri ga med mindre enn 3+ - samme hvor godt jeg analyserte. Før det året mente jeg jeg var god, men ikke med han: han leste gjennom alle stilene vi hadde skrevet der vi analyserte en tekst, og deretter satte han karakteren... etter å ha samlet opp alle de gode momentene fra ALLE tekstene...! Jeg tenkte allerede da at hvis det skulle være sååå vanskelig, måtte jeg virkelig jobbe med analysene mine. Da satte jeg med ned med boka, leste gjennom hvordan mna skulle analysere, derettergikk jeg på daria.no og leste andres analyser, spesielt om jeg hadde teksten de analyserte. Derfra lærte jeg både hvordan man skulle analysere - altså hvordan folk tolket forskjellige ting - du aaaaner ikke hvor mange av analysemomentene som kan generaliseres til andre tekster! Samtidig med å lære analyse fra slike skolestiler, lærte jeg også mange nye fagord jeg kunne bruke i tekstene mine. Jeg anbefaler virkelig denne metoden, MEN: du må være litt kritisk også: noen folk er ikke så gode til å analysere, og atter andre kan skrive en veldig feilaktig analyse og likevel sette karakter 5-6 på den. Det er heldigvis ikke for mange slike da, og mange interessante analyser.

 

Jeg gikk ut med 5 skriftlig (en uheldig 5-er på slutten ødela 6-ern), 6 muntlig, 6 på norsk muntlig eksamen og 4 skriftlig eksamen i norsk (var så utmattet på slutten at jeg ikke orket å klage, selv om lærerne jeg spurte anbefalte det - de sa sensor var alt for streng - mesteparten av klassen hadde fått 1-2).

 

Lykke til med faget :thumbup:

Tusen takk. Læreren min har selv påpekt hvor mye "dårlige" analyser som ligger på daria. Jeg har aldri sjekket ut daria, fordi dette ga meg store fordommer :p

 

QBab: Lol :D

Lenke til kommentar

Hadde samme problem som deg. Jeg fikk sekser i alle fag unntatt spansk og norsk. I nynorsk fikk jeg til og med fire. I løpet av årene på vgs klarte jeg aldri å forbedre norsken særlig (gjelder skriftelig), men i stede "dret" jeg bare i norsken etterhvert og ga det så lite tid som mulig, og fokuserte heller på å få sekser i alle andre fag inkludert norsk muntlig. Og med det kan jeg leve helt fint med 5 og 4 i norsk skriftlig.

Lenke til kommentar

Enkle grep i norsken er å lese mye. Begynn med lettleste og tynne bøker som kan være relevant for pensum avhengig av tidsperiode dere har. En stor tykk bok med tungt språk vil virke demotiverende og vanskelig om du ikke er vant med å lese.

 

God tekstflyt og rett bruk av fagbegrep samt godt ordforråd er nøkler til gode stiler og som oftest hovedkomponentene som skiller en 5er fra 6er osv. Et ark med tekstbindingsord og et allerede fastsett oppsett på hvordan du strukturerer oppgaven er veldig lett å få ta tak i, og vil være med å gjøre det lettere for deg å se den store linjen i oppgaver du skriver.

 

Men ikke minst, husk på at norsk er et dannelsefag. Gjennom 3 år med faget skal en i prinsippet ha de nødvendige forkunnskaper til å ta voksenlivet og høyere utdanning på strak arm ;) Jeg må ærlig talt innrømme at norsk er faget som er mest gøy og interessant! Selvfølgelig har du tema og kapitler som er mindre interessante, men i all hovedsak er det ganske fantastisk! Mye går på innstillingen en har til faget, samt mye av det du gjør på skolen og i fritiden. Har du en innstilling som tilsier at dette går ikke bra og er fryktelig uinteressant, så blir det nettopp fort det. Tenk heller at faen dette er kult! Modernismen er fantastisk! Et nytt formspråk til en ny tid, amagad hvor kult. Du ser hvor jeg vil hen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk er og, slik jeg oppfattet det i mine skoleår, veldig avhengig av om du har et bra forhold til læreren eller ikke. Jeg fikk gode karakterer i Norsk på ungdomsskolen men fikk slakt på VGS. Til og med i tilfeller der en skulle drive med dikttolkning, hvor en i utgangspunktet altså kan tolke diktene akkurat slik en føler dem for seg, fikk jeg til svar at jeg tolket feil.

 

Eller synes jeg Ned sin post er god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...