Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et vindu i seg selv krever mye kode hvis det er snakk om windows API. Jeg kan derimot gi deg en start på å lage en Dialog fra en resource fil. Da har du et utgangspunkt å jobbe videre med. Koden krever at du lager et nytt win32 prosjekt (IKKE MFC), og tar "add resource" -> "dialog". Denne kaller du "IDD_DIALOG1" også lager du en knapp med navn "ID_BUTTON1". Jeg har ikke testet koden, men den skal virke med mindre det har sneket seg inn en skrivefeil.

 

 

#include <windows.h>

#include "resource.h"

 

LRESULT CALLBACK DlgProc(HWND hWnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam)

{

switch(message)

{

case WM_INITDIALOG:

{

return TRUE; //kode som skal forekomme da dialogen loades

}

break;

case WM_CLOSE:

{

EndDialog(hWnd, FALSE); //kode som avslutter dialogen da det får en melding om å avslutte

}

break;

case WM_DESTROY:

{

//kode som skal forekomme da dialogen AVSLUTTES

}

break;

case WM_COMMAND:

{

switch(LOWORD(wParam))

{

case ID_BUTTON1:

{

//kode som skal forekomme da en knapp med navn ID_BUTTON1 blir trykket på

}

break;

default:break;

}

}

break;

}

return FALSE;

}

 

 

int WINAPI WinMain (HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance, PSTR szCmdLine, int iCmdShow)

{

MSG msg;

 

DialogBox(GetModuleHandle(NULL), MAKEINTRESOURCE(IDD_DIALOG1), hwnd, (DLGPROC)DlgProc);

 

while (GetMessage(&msg, NULL, 0, 0))

{

TranslateMessage (&msg);

DispatchMessage (&msg);

}

 

return (int)msg.wParam ;

}

 

EDIT1: bah såklart funka ikke tabbinga.

EDIT2: http://www.pastebin.org/index.php?page=sho...5&key=ipdsxxrh3

 

Ellers anbefaler jeg Charles Petzold's "programming windows" for å lære deg ytterligere windows API.

Skrevet
Hvor ligger denne include filen, "resource.h" ?

den generes og legges i samme mappe hvis du legger til resources til prosjektet. da det står i "" fremfor <> betyr det at den skal hente en fil utenfor de vanlige headerbibliotekene, og ettersom det ikke står noe annet enn bare filnavnet betyr det at den ligger i samme mappe som prosjektet.

Skrevet

Men nå har jeg laget et nytt prosjekt, og jeg har ikke denne resource.h filen der.

Det du sa var greit, men jeg vet fortsatt ikke hvor jeg får tak i denne filen som scriptet vil include. Eller skal jeg bare lage en tom resource.h fil?

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...